Dag van de managers komt als geroepen 'Vóór alles telt persoonlijk contact met de klanten' V u Financieel Advies Commercieel managers FA praten over betere bediening klanten Schretlen Co gaat regionale vestigingen openen De 'Dag van de managers' is een nieuw fenomeen binnen het segment Financieel Advies. Nog niet eerder kwamen commercieel managers Financieel Advies van de lokale banken bijeen om te brainstormen over het beleid. De eerste editie van de 'Dag van de managers' hakt er meteen goed in met een zwaar thema: de verfijning van de segmentformule. Daar is alle reden toe, vindt Adriaan Oomen, namens het segment FA van Rabobank Nederland belast met de organisatie van de dag, waarvan er drie wor den gehouden. "Uit onze contacten met de banken maken we op dat veel ban ken worstelen met hetzelfde probleem: Hoe kan ik mijn klanten zo goed mogelijk bedienen." De toename van het aantal FA-klanten is een van de oorzaken van de problemen. Het zijn er inmiddels bijna 1 miljoen. Het kost banken veel moeite om al die klan ten pro-actief te benaderen, mede omdat het PFA con cept veel tijd vergt. Bovendien is uit de FA- monitor naar voren geko men dat financieel adviseurs slechts dertig van hun tijd besteden aan gesprek ken. Er gaat relatief veel tijd verloren met administratief werk. Het segment FA grijpt de 'Dag van de managers' aan om Visie 2000- plus te presenteren. "Een eerste aanzet tot een vernieuwde aan pak van de markt", licht Oomen kort toe. Meer zegt hij niet, want het is juist de bedoeling samen met de commercieel ma nagers inhoud te geven aan die nieuwe aanpak: "Door mid del van discussies en het uitwisselen van ervaringen." Wat Oomen wel kan ver klappen is dat op de dag onder meer met een aantal mythes korte metten wordt gemaakt. "Zoals dat een klant meteen moet worden geholpen als hij de bank binnenkomt. Want als een adviseur voortdurend bezig is om klanten te woord te staan, komt hij nauwelijks toe aan het pro-actief bena deren van klanten." In parallelsessies krijgen de commercieel managers tips aangereikt waar ze direct hun voordeel mee kunnen doen. Zo is er bijvoorbeeld een sessie over de samen werking met pleitbezorgers. Een pleitbezorger zal ver tellen hoe de bank die sa menwerking gestalte kan geven anders dan de ge bruikelijke lunch. Een onderneming die wil groeien, moet uitbreiden. Op die stelregel in het bedrijfsleven vormt Schretlen Co een ver rassende uitzondering. De private bank van de Rabobank gaat regionale vestigingen openen, maar niet met het doel nog groter te worden. De eerste nevenvestiging in Nederland komt naar verwachting eind dit jaar in het Brabantse Waalre. en vestiging zit naar onze J maatstaven met 70 tot 80 mensen aan haar plafond", zegt statu tair directeur Harold Knebel. "We verkeren dan in de spreekwoordelijke si tuatie van te groot zijn voor tafellaken en te klein voor servet. Nog groter groeien in Amsterdam zal in onze optiek ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening en dat willen we volstrekt niet. Dit is people's business. Vóór alles gaat het ons om persoonlijk contact met de klanten." Statutair directeur Thea van Bommel voert aan: "Met re gionale vestigingen kunnen we slagvaardiger optreden. De afstand tussen klant en private banker wordt kleiner waardoor het contact ook in tiemer kan worden. We kun nen nog beter inspelen op persoonlijke wensen. Tevens krijgen we meer mogelijkhe den voor doorstroming van onze managers en we hopen in de regio nieuwe arbeids markten aan te boren. In de Randstad kost het ons nu de nodige moeite goede mensen uit de markt te halen." Schretlen noemt de vestigin gen 'commerciële eenheden' die eigen verantwoordelijk heden krijgen. Ze hangen onder de paraplu van de N.V. die blijft gevestigd in het centrale kantoor in Amsterdam. Daar blijft ook de statutaire directie zitten die het overall beleid be paalt. "Wij moeten waar borgen dat de formule van Schretlen in alle vestigingen wordt gehuldigd", zegt Van Bommel. Om die reden zal er tussen de vestigingen steeds inten sief contact zijn. Bijvoorbeeld over het beleg gingsbeleid dat centraal wordt aangestuurd. Elke morgen zal via video confe- rencing het dagelijkse be- Thea van Bommel en Harold Knebel: 'Schretlen is te groot voor het tafellaken.' leid worden bepaald voor alle vestigingen. Van Bommel: "Die ochtendver gadering is een pijler van ons succes, die moeten we handhaven. Het zal zo zijn dat er voortdurend overleg is over planning, beleg gingsstrategieën en opera tionele zaken tussen de ves tigingsdirecties." Hoeveel en waar de andere vestigingen precies komen, is nog niet helder. "We raad plegen daarover onder meer onze cliëntenadviesraad en de lokale banken. In princi pe komen vestigingen daar waar voldoende vermogen zit en waar de arbeidsmarkt interessant is", zegt direc teur Knebel. Een factor die invloed heeft op het tempo van de uitbrei ding is de conjunctuur. Knebel: "Het is somber weer op de beurs. Als dat gevolgen heeft voor de pri vate banking markt, zullen we de plannen temporise ren. Vooralsnog denken wij dat volgend jaar de beurs hoger is dan nu." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6