'Rabofoon moet belletje doen rinkelen bij de klant' u rTlaW h Cliënten Advies Volgend jaar grote marktbewerkingsactie De service van banken laat te wensen over. Dat was de uitkomst van een recentelijk gehouden onderzoek van de Consumentenbond. Concrete klachten waren onder meer het wachten voor het loket en de beperkte openingstijden. Een grootscheepse marktbewerkingsactie komend voorjaar is er op gericht om klanten voor zover mogelijk hun financiële zaken te laten regelen via de Rabofoon. "Gesloten bankhallen of lange wachtrijen kunnen dan meer en meer tot het verleden gaan behoren", zegt marketeer Astrid van Kessel van het segment Cliënten Advies. De Rahof niKxa wlfcel den vrij hebben om te advi seren. Bij de 'Quick Wins' wordt de Rabofoon dan ook drie keer genoemd als alter met de Rabofoon richten we ons op gebruikers die geen computer met modem bezit ten of die de computer als een te hoge drempel erva ren. En dan is een telefoon toch heel wat makkelijker. Er is dus geen overlapping van de doelgroepen. Bovendien proberen we de Rabofoon steeds completer te maken. Onlangs is er een proef geweest bij vier ban ken, waarbij gekeken werd Via de Rabofoon kan de klant 24 uur per dag informatie op vragen over zijn rekening saldo en de laatste 25 trans acties. Bovendien kan hij saldo overmaken tussen zijn eigen rekeningen, bijvoor beeld van een betaal rekening naar een spaarrekening. Van Kessel is overtuigd van de kracht van de Rabofoon. "Cijfers uit recent onderzoek hebben aangetoond dat 40 tot 50% van onze klanten bereid is eenvoudige bank- en verzeke ringsproducten af te nemen via de te lefoon. Maar het aantal dat ge bruikmaakt van de Rabofoon ligt veel lager. Met name doordat de Rabofoon nau welijks bekend is bij de klanten. Tijd voor actie van onze kant dus." Niet wachten Volgens haar hoeft daarmee niet gewacht te worden tot de marktbewerkingsactie (waarbij overigens ook Rabo Telebankieren en Internetbankieren gepro moot worden) van start gaat. "Gebruik als cliëntad viseur zelf de Rabofoon, weet waar je over praat. Informeer klanten over de Rabofoon wanneer ze voor bijvoorbeeld saldoinformatie naar de bankhal komen. Neem het product Rabofoon standaard mee in adviesge- pon. zo'n 550.000 klanten regel matig gebruik van de Rabofoon. "Doelstelling van de marktbewerkings actie is om ons niet alleen meer te richten op het afzet ten van overeenkomsten, maar ook op het daadwer kelijke gebruik van de Rabofoon. Niet alleen de klant heeft belang bij het gebruiken van de Rabofoon, maar ook de bank. Door een intensie ver Rabofoon- gebruik zullen veel transacties uit de bankhal verdwijnen en zal de cliëntadvi seur meer zijn han- Astrid van Kessel: 'Tijd voor actie van onze kant.' natief middel voor dergelij ke tijdrovende transacties." Geen overlapping Door de huidige ontwikke lingen rondom Rabo Tele- en Internetbankieren rijst de vraag of er wel behoefte is aan de Rabofoon, die ten opzichte van de twee ge noemde PC-pakketten toch minder te bieden heeft. "Op zich is de constatering juist dat de huidige PC-pak- ketten meer te bieden heb ben dan de Rabofoon. Maar hoe telefonisch betalingen aan derden gedaan kunnen worden. Op dit moment wordt deze proef geëvalu eerd." In het Rabojournaal van december wordt al aan dacht aan de Rabofoon be steed. Van Kessel: "Hope lijk zal daarna bij de klant een belletje gaan rinkelen op het moment dat de cliëntadviseur de Rabofoon noemt. En dat is precies de bedoeling." Rabobank sprekken met de klant. En vergeet vooral niet af te slui ten met een demonstratie van de werking ervan." (Rekeningnummer 1234 56 789; tincode 14741). Doelstelling Momenteel zijn er 900.000 Rabofoonovereenkomsten afgesloten. Hiervan maken Voor een financieringsaanvraag komt één van de partners op de bank. Deze persoon geeft aan dat hij niets of slechts een gedeelte van de woonlas ten betaalt. Hoe moet de bank bij de berekening van de inkomsten/lasten verhouding omgaan met de woonlasten Als één persoon een krediet aanvraagt, moet de bank de volledige woonlasten (huur of hypotheek) exclusief gas, water en licht meenemen in de berekening. Dit geldt ook als de woonlast wordt gedeeld met de partner of medebe woner. De klant voert namelijk één gezamenlijke huishouding met de partner/medebewoner. Onderlinge afspraken die zij met elkaar hebben ge maakt, zijn voor de bank niet te controleren. Van de woonlasten mag géén huursubsidie of fiscaal voor deel in mindering worden gebracht. Door de volledi ge woonlast te berekenen, wordt voorkomen dat de klant de lasten niet meer kan dragen als hij deze plotseling alleen moet betalen. Is de aanvrager van de financiering een meerderjarig inwonend kind, dan dient de bank een minimum be drag van ƒ200,- per maand of zoveel meer als daad werkelijk wordt betaald, als woonlast op te voeren. Het advies aan de bank is om hierbij wel rekening te houden met de situ atie van de klant in de nabije toekomst. Als deze binnen de loop tijd van de lening zelfstandig gaat wonen, moet hij de financieringslasten naast de nieuwe woonlast nog steeds zonder problemen kunnen dragen. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040)217 60 37 jVOLGENDE VRAAG GRAAG? 4 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4