Imago van Rabobank onder studenten licht verbeterd Informatie over betaalrekeningen voor asielzoekers in Rabolnfobank Maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank spreekt aan bij studenten Branchecontactdag bloembollen in teken van verandering Deelname aan workshop KBM staat nog steeds open Samenvoeging van Rente, Provisie en Kostensystemen Het imago van de Rabobank onder studenten economie en bedrijfskunde is licht verbeterd. Dat blijkt uit de AISEC Monitor, het jaarlijks imago-onderzoek van de studenten vereniging. Dat betekent echter niet dat het met het imago van de Rabobank goed is gesteld. Zo concludeert Arbeids marktcommunicatie dat het imago van de Rabobank onder de groep studenten anno 1998 gemiddeld is te noemen. Wel ziet die afde ling dat er op een aantal aspecten beter is gescoord dan in voorgaande jaren. Eén van de aspecten waar op de Rabobank goed scoort is de werksfeer. Studenten typeren die als informeel en collegiaal. Een ander punt dat aanspreekt is de maat schappelijke betrokkenheid van de bank. Minder waar dering is er voor het salaris, het interne opleidingssys teem en de doorgroeimoge lijkheden op nationaal en internationaal niveau. Al met al scoort de Rabo bank ten opzichte van de andere bedrijven die aan het onderzoek deelnamen niet beduidend beter of slechter. Opvallend is wel dat in ver gelijking met andere bedrij ven in het bank- en verzeke ringswezen de Rabobank bij vrijwel alle onderzochte aspecten op de vierde plaats staat. Achter ABN Amro, ING Groep en Mees Pierson. Het mes erin. Dat moet Herman Wijffels hebben gedacht toen hij het nieuwe hoofdkantoor van de Rabobank Hulst Nieuw- Namen officieel opende. Voor hem lag dan ook een groot stuk taart waarop bet nieuwe kantoor was afgebeeld. Wijffels wierp ook een blik vooruit. Zo vertelde hij een belangrijk nieuw economisch ontwikkelingspotentieel voor Zeeuws- Vlaanderen te zien in de komst van de Westerscheldetunnel en het steeds verder oprukken van Antwerpen richting grens. "Met als logisch gevolg nieuwe bedrijvigheid en daarbij borend nieuwe werkgelegenheid." Het nieuwe hoofdkantoor is gevestigd aan de Lange Bellingstraat 2 te Hulst. Het aflever adres luidt: 456 1,1) 2. Banken met een asielzoekerscentrum (AZC) in het werk gebied kunnen door het Centraal Orgaan opvang asielzoe kers (COA) worden benaderd met het verzoek een aantal betaalrekeningen voor de asielzoekers te openen. Alle infor matie die de banken daarvoor nodig hebben, staat op het RaboWeb en vanaf 26 oktober in de Rabolnfobank. Rabobank Nederland heeft twee jaar geleden een over eenkomst met het COA afge sloten. Hierin is vastgelegd dat de Rabobank op verzoek van het COA het gewenste aantal betaalrekeningen opent en daarbij Rabopassen met pincodes verstrekt. Dat betekent dat elke lokale bank met een AZC in het werkge bied deze vraag kan krijgen. Omdat bij de banken niet geheel duidelijk is welke werkwijze dan moet worden gehanteerd, is besloten de volledige informatie elektro nisch beschikbaar te stellen. Naast de overeenkomst tus sen Rabobank Nederland en het COA is de volgende infor matie beschikbaar: instruc ties voor de bank én het asiel zoekerscentrum, de te gebrui ken volmacht, de kostenbela- ding van de betaalrekening en informatie met betrekking tot uitkeringen. Overigens beschikken ook de reguliere AZC's over informatie over deze regeling. Bedrijven Advies De branchecontactdagen bloembollen worden op 14 en 19 januari gehouden op het regiokantoor Noord- West Nederland in Haarlem. De dag is bedoeld voor alle medewerkers die actief be trokken zijn bij de financie ring van bloembollenkwe kerij -broeierij en/of handels bedrijven. In het eerste deel van de ochtend geeft Goos Cardol, oud directeur van de CNB en nu directeur aanbodsma- nagement bij The Greenery, zijn strategische visie op de bollensector. Hij zal een beeld schetsen van de ver anderingen in de komende vijf jaar, waarin de grenzen tussen bloemen, bollen en glastuinbouw vervagen. Elektronische handel wordt belangrijker en op vele gebieden zal voor ketensa- menwerking worden geko zen. In het tweede deel van de ochtend besteedt Aad Vollebregt, secretaris exter ne zaken van de KAVB, aan dacht aan praktische zaken. Het handelsreglement, ter mijntransacties, overheid en regelgeving komen aan bod. 's Middags belicht het team Tuinbouw van Rabo bank Nederland de finan- cieel-economische kant van het onderwerp. Deelname aan een van de dagen kost ƒ400,- inclusief lunch. Een inschrijfformulier staat op het RaboWeb en vanaf 26 oktober in de Rabolnfo bank. Inschrijven kan tot 16 november. Kredietrisicomanagement C (040) 21 7 55 55 Sinds juni hebben zich ongeveer honderd bedrijven- teams van evenzoveel Rabo- banken ingeschreven voor de workshop Klantbewer- kingsmodel (KBM). Deze incompanytraining leert de teams op een praktische manier omgaan met het model. Na afloop kunnen de deelnemers klantbehoef ten bepalen, afzetmogelijk heden vaststellen, marktbe werkingacties voorbereiden en resultaten meten. Ook is het voor hen een stuk een voudiger geworden om met de managementoverzichten, zowel op bank- als adviseurs niveau, inzicht te krijgen in de klantportefeuilles. De workshop KBM duurt een halve werkdag en is bedoeld voor het hele bedrij- venteam, inclusief de com merciële binnendienst/assis- tent-bedrijvenadviseurs en verzekeringsadviseurs. Omdat de workshop in de bank zelf wordt gegeven, kunnen de teams met hun eigen klantenbestand wer ken en de link met de prak tijk van alledag onmiddellijk leggen. Deelname aan de work shop staat nog steeds open. Hij kost 2.000,- en er kun nen maximaal tien teamle den aan deelnemen. Meer informatie en het inschrijf formulier staan in de Rabolnfobank, trefnummer 826208a. Bedrijven Advies 7 (040)Tl7 64 44 (kies 3) Bedrijfsvoering De huidige systemen RPK- ARC en RPK-Plus worden per 1 januari volgend jaar vervan gen door het systeem CROS- RPK. Bepaalde functionalitei ten die door de huidige syste men worden geboden is niet gebouwd in CROS-RPK. De re den hiervoor is dat deze func tionaliteiten niet meer worden geadviseerd door Rabobank Nederland en/of door slechts een aantal banken voor een beperkt aantal rekeningen wordt gebruikt. Meer informa tie hierover staat op het Rabo Web en vanaf 26 oktober in de Rabolnfobank. Banken zullen per onderdeel moeten bepalen in hoeverre de wijziging ge volgen heeft voor haar klanten. Eventuele aanpassingen op re keningniveau moeten in janu ari 1999 worden doorgevoerd. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2