Opleiding Inrichtingsadvies Verzekeren helpt bij overgang naar Bedrijven Compact Polis VERSE ADVERTENTIECAMPAGNE BELEGGEN Vragen over abonnement bij TrefPunt Access 'We geven de signalen van klanten nu aan elkaar door' Workshop Renterisicosturing Nieuwe versie VIN komt in november Rabobank Nederland gaf banken in maart een Inrichtings advies Verzekeren. Inmiddels hebben de eerste bcdrijvenadvi- seurs, specialisten verzekering bedrijven en medewerkers commerciële binnendienst de opleiding Inrichtingsadvies Verzekeren met succes afgerond. De opleiding komt goed van pas bij de overgang naar de Bedrijven Compact Polis (BCP). Angélique Baguette, port foliomanager bij Rabobank Nederland: "Een goede in richting van de interne orga nisatie is echt een noodzake lijke voorwaarde om de BCP in te voeren. Zonder die inrichting is het bijzonder moeilijk om de BCP- wat al een zwaar traject is- in te passen. De praktijk laat helaas zien dat banken vre selijk in de problemen ko men als ze niet genoeg aan dacht besteden aan het In richtingsadvies Verzekeren. De opleiding helpt hen dui delijke kaders te schetsen." Theo van de Gazelle, bedrij- venadviseur bij Rabobank Dieteren-Roosteren vindt ook dat de opleiding een duidelijke structuur geeft om de klant te benaderen. Eerst maakt de commerciële binnendienstmedewerker met het Klant Bewerkings Model (KBM) een voorse lectie van het klantenbe stand. "In overleg met de verzekeringsspecialist en de bedrijvenadviseur rolt daar een definitieve selectie uit, waarna je zélf naar de klant toestapt. Op deze manier kun je beter en breder adviseren. Vroeger dacht ik alleen aan financieringen, tegenwoordig neem ik ook de verzekerin gen mee. Ook door frequen ter overleg zijn we ons blij vend bewuster geworden." Ook Sjan Franken, com merciële binnendienstme dewerker bij Rabobank Princenhage is positief. "Je leert klanten benaderen van uit het risicoprofiel, niet vanuit de oplossingen. Vraag de klant dus welke risico's hij loopt en of hij die zelf wil dragen. Als je hem bijvoor beeld wijst op de consequen ties van een brand, is hij eer der geneigd voor het bijbe horende verzekeringspro duct te kiezen dan wanneer je daar meteen over begint." De opleiding zorgt er vol gens Franken ook voor, dat bedrijvenadviseurs de verze keringen niet langer als bij producten zien. "Ze waren het belang voor de klant soms uit het oog verloren. Nu komt het voor dat ze samen met een verzekerings specialist op de klant afgaan. Door de opleiding geven we de signalen die een klant geeft nu aan elkaar door en is er meer overleg. Dat komt straks goed van pas als we overgaan naar de BCP." Banken kunnen zich bij de RabobankAcademie nog op geven voor de opleidingen Inrichtingsadvies Verzekeren (opleidingscode BAVA 08). Informatie en een aanmel dingsformulier staan in de Raholnfobank, trefnummer 813509. Bedrijven Advies C (040) 217 64 44 (kies 3) De advertentie is een her haling van de advertentie die in april van dit jaar ge plaatst is. Maar de tekst, een zogeheten testimonial, is wel aangepast aan de huidige beursstemming. De advertentie gaat onder meer in op beleggen bij de Rabobank, het beleggings tijdschrift Ups and Downs en de verschillende moge lijkheden bij de Rabobank om effectenorders door te geven. Hoe klanten beleggingsin formatie en -adviezen kun nen krijgen komt ook aan bod in drie kleine adverten- De automatische incasso door TrefPunt Access voor Internet-jaarabonnementen van personeelsleden van de Rabobankorganisatie roept hier en daar vragen op. Sommige medewerkers wil len meer weten over de nieu we incassowijze en de prijs. Overigens is een en ander al aangekondigd in Rabokrant, Rabolnfobank, RaboWeb en het HOCOM-tijdschrift. Een personeelsjaarabonnement kost - sinds TrefPunt Access op 1 juni de access-activitei ten van TrefPunt Nederland overnam - 288,- inclusief BTW (jaarlijks automatisch te incasseren). TrefPunt Access wil eventuele onduidelijk heid wegnemen. De provi- der blijft de medewerkers daarom - twee dagen vóór er wordt geincasseerd - infor meren en geeft bij eventuele vragen per e-mail antwoord. TrefPunt Access C (033) 454 06 40 ties op de redactionele pagi na's van De Telegraaf, NRC Handelsblad, Het Finan- cieele Dagblad en de regio nale dagbladen. Deze zo genoemde Ingezonden Me dedelingen (IM's) worden direct na de grote adverten tie geplaatst. De onderwer pen van deze IM's zijn de Rabobank Beleggingslijn, de Rabo Orderlijn en 'Beleggen via Internet'. Om deze campagne te ondersteunen is er een loka le advertentie beschikbaar die banken kunnen bestellen met het formulier dat op het Raboweb staat en vanaf 19 oktober in de Rabolnfo bank. Voor de follow-up zijn daarnaast informatie folders over de beleggings dienstverlening bij de Rabo bank te bestellen in Best (bestelnummer 8218, beste- leenheid 75, prijs per stuk 1 gulden). Rabo Beleggingsinfolijn C Tori» 224 14 14 Bedrijfsvoering Voor medewerkers Bedrijfs voering, belast met operatio nele informatievoorziening en advisering voor de stu ring van het renterisico, is een workshop ontwikkeld. Het sturingsproces bij de bank vormt de leidraad van deze workshop. Aan de hand van diverse praktijkopdrachten krijgt de deelnemer zicht op de vol gende zaken: het tot stand komen van de noodzakelijke informatie voor de sturing, de ondersteuning van het proces met hulpmiddelen (met name het Analyse Model Renterisico) en een effectieve advisering voor bijsturing door de bank. De workshop heeft in de maand november vijf maal plaats, in elke regio éénmaal. Daarna wordt de workshop vanaf februari periodiek her haald. Hoe vaak dat zal ge beuren, hangt af van de behoefte. Meer informatie over de workshop, zoals de data en locaties in novem ber en een inschrijfformulier, staat op het RaboWeb en op de site van Bedrijfsvoering. Vanaf 19 oktober staat de in formatie in de Rabolnfobank. De nieuwe versie van de kijk- en beheerfunctie Ver antwoording en Informatie verstrekking (VIN) verschijnt in november. Ter voorberei ding daarop ontvangen alle abonnementhouders van de SAB-map deze week nieuwe documentatie over VIN. Daarmee kunnen de mede werkers van de bank worden geïnformeerd over de nieu we mogelijkheden en veran deringen die met de komst van de nieuwe release samen hangen. Daarnaast wordt met name aan de managers Bedrijfsvoering gevraagd om een aantal uitvoerende acties te coördineren. Meer informatie staat in de 'Handleiding betalingsver keer onderdeel VIN'. Deze staat 19 oktober in een nieuw dossier van de Rabo lnfobank: HBTVOO. De SAB- pagina's over VIN op het RaboWeb worden per 29 oktober vernieuwd. De nieu we VIN-schermen komen vervolgens op 2 november beschikbaar. Vanaf dat mo ment kunnen de banken voor rekeningovereenkomsten in VIN wijzigingen opvoeren. Op 13 november tenslotte, neemt VIN het produceren van rekeningafschriften over van ARC. Vanaf die datum kunnen ook kopieën van rekeningafschriften via VIN worden aangevraagd. Ondersteuning Betaaldiensten r (040) 217 60 41 'Belegg£ de kis inrcrcfljj Een nieuwe ad vertentiecampagne over beleggen gaat 20 oktober van start in de dagbla den. Op die dag zal een opvallende ad vertentie in De Te legraaf, NRC Han delsblad, De Volks krant en Het Financieele Dagblad staan met de titel: 'Beleggen maakt de krant er een stuk interessanter op'.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2