Balans tussen werk en privé nog moeilijk te realiseren EuroEffect in landelijke advertentiecampagne Bankcheque is met koerier het snelst op plaats van bestemming 'Zoeken naar balans tussen werk en privé een cultureel onomkeerbaar verschijnsel' 'Basisopleiding Buitenland'in november van start Medewerkers die graag wat minder willen werken, stui ten vaak op een weinig begripvolle leidinggevende. In veel gevallen blijkt het zelfs onbespreekbaar. Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek van Ithaka media consult onder 32 lokale banken in de regio Oost-Nederland. Maandag ston den de resultaten in Apeldoorn centraal op het symposium 'Balans in flexibiliteit tussen werkgever en werkgever'. Het symposium was een Rabobank 100 jaar-cadeau van het regiokantoor in Oost-Nederland aan de banken in de regio. Regio directeur Hans Siebelink sprak over een "steeds actu eler wordend thema dat een cruciaal onderdeel voor de moderne bank in de volgen de eeuw is". Dat het thema leeft bleek uit de hoge opkomst van directeuren, leden van het management team, OR-leden en overige medewerkers. Medewerkers van banken hebben vijf wensen, aldus het onderzoek. Een lagere werkdruk, grote flexibiliteit in werktijden, duidelijkheid in beleid, het tonen van begrip door leidinggevenden en faciliteiten voor opleiding en studie. Opvallend genoeg blijken directeuren haarfijn op de hoogte te zijn van de ze wensen, maar zien ze een aantal belemmeringen om hieraan tegemoet te komen. Ze noemden de langere ope ningstijden, de mindere be trokkenheid van medewer kers die in deeltijd werken en het 'gewoon niet moge lijk zijn' om in deeltijd te werken in sommige functies. Tijdens de discussies bleek dat Rabobanken heel divers omgaan met werken in deel tijd. Sommige banken hou den een minimum van drie dagen aan, andere vier dagen en weer andere staan het helemaal niet toe. Ook over het geven van studie verlof en het betalen van kinderopvang wordt ver schillend gedacht. Een aan tal directeuren gaf aan behoefte te hebben aan nieu we richtlijnen om deeltijdar beid toe te kennen, maar toonde zich ook bereid om, in het belang van de mede werker en het bedrijf, samen met de medewerker naar een individuele oplossing te zoe ken. Volgens hoofddirectielid Paul Burghouts, die in Apeldoorn het rapport in ontvangst nam als input voor het personeelsbeleid, is er sprake van een volgende fase in emancipatie. "Ik ben er van overtuigd dat het zoe ken naar een balans tussen werk en privé een cultureel onomkeerbaar verschijnsel is. Als werkgever moet je heel ver kunnen gaan. Doe je dat niet, dan gaat de schaarste op de arbeids markt tegen je werken. Die krapte is een zegen, we wor den nu gedwongen om een goed personeelsbeleid te hebben. Met een volwassen personeelsbeleid en volwas sen arbeidsverhoudingen moet je er individueel uit kunnen komen." Wie gaat er mee Europa veroveren? Deze uitnodiging aan 'wakkere onderne mers en beleggers' staat dinsdag 27 oktober in een pagi nagrote advertentie in alle landelijke en regionale dagbladen. Klanten van de banken Apeldoorn en Roermond geven hun kijk op de komst van de euro, de Rabobank geeft er haar standpunten en adviezen bij. Beleggers krij gen de tip om het boek EuroEffect gratis af te halen bij de Rabobank in de buurt. Banken wordt daar om aangeraden voldoende van deze boeken in voor raad te hebben en eventueel bij te bestellen. En er is nog een reden om het aantal op de bank aanwezige exem plaren van EuroEffect zorg- euro is ons lan welk vuldig in de gaten te hou den. Begin november krijgen de banken namelijk een overzicht van alle beleggers die in de periode juli tot en met oktober klant werden. Ook deze nieuwkomers kan het boek EuroEffect worden aangeboden. Het artikel nummer is 80924, de prijs ƒ9,50 en de besteleenheid 20 stuks. Levering geschiedt zolang de voorraad strekt. Banken die een bankche que snel bij de begunstigde in het buitenland willen hebben, kunnen daarvoor het best een koerier inscha kelen. Dat zegt Ondersteu ning Betaaldiensten Buiten land, die de problemen met de postverzending van bank cheques heeft onderzocht. De afdeling Verwerkingen Betalingen is de afdeling die van lokale banken de opdracht krijgt om bankche ques aan te maken en te ver zenden. De banken bepalen echter zelf hoe de cheque op de uiteindelijke plaats van bestemming komt: normale post, aangetekend of met een koerier (DHL). Als de cheque snel in het buitenland moet zijn, dan is de koerier de beste oplossing, adviseert Ondersteuning Be taaldiensten Buitenland. De cheque arriveert dan eerder, en is bovendien sneller en beter traceerbaar dan per aangetekende post. Wel is deze oplossing iets duurder: voor aangetekende post wordt 25,- extra in reke ning gebracht, de koerier kost 35,- extra. Aangetekende post gaat per vliegtuig naar het land van bestemming alwaar de che que door de landelijke PTT wordt bezorgd. De geadres seerde tekent voor ontvangst. Het probleem is dat die ondertekende documenten in het land van bestemming blij ven. Vragen over de afleve ring kunnen daardoor pas na twee a vier maanden worden beantwoord. Indien gebruik wordt ge maakt van een koerier is er sprake van een door-to-door service en komt de landelijke PTT niet in actie. De post gaat met het vliegtuig naar het land van bestemming. Vrijwel gelijktijdig zendt DHL via de satelliet alle gegevens over de zendingen naar dat land. Voordat de postzending is gearriveerd, is in het land van bestemming al bekend wat er komt en hoeveel het weegt. Bij ont vangst tekent de geadresseer de elektronisch. Daardoor is binnen 12 uur bij DHL Nederland bekend of de zen ding is aangekomen. Ondersteuning Betaaldiensten Buitenland f (030) 216 10 40 Bedrijven Advies Beginnende relatiebeheer- eind november en is vooral ders/bedrijvenadviseurs en medewerkers commerciële binnendienst kunnen vanaf vandaag inschrijven voor de tweedaagse Basisopleiding Buitenland (code RBPD05). De opleiding is ontwikkeld door de RabobankAcademie en de productmarkteenheid Betalingsverkeer. Hij start bedoeld inzicht te geven in het buitenlands betalings verkeer. De cursus heeft het karak ter van een zelfstudie, waar bij de cursist het bijbehoren de werkboek bestudeert en opdrachten uitwerkt. Tijdens twee praktijkdagen wordt met cases ingegaan op on- der meer het aanleveren van kwalitatief goede betalings opdrachten, blanco beta lingsverkeer en inkomende cheques. Na afloop zijn de cursisten in staat om slag vaardiger op te treden en in te spelen op de behoeften van de bedrijvenklanten. De kosten zijn 1.200,- per deelnemer. Belangstellen den kunnen zich met het aanmeldingsformulier van de RabobankAcademie in schrijven voor de volgende data in 1998: RabobankAcademie Cicero (040) 2Ï7 70 27 (kies 2) 24 november/01 december in Rotterdam 25 november/03 december in Utrecht 08 december/17 december in Eindhoven 09 december/15 december in Zwolle 10 december/17 december in Noordwijkaan Zee

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2