Huis Hypotheekadvies De tijd dat klanten hun leven lang trouw blijven aan hun bank is voorbij. Zo blijkt onder meer uit adviesgesprekken dat klanten tijdens de looptijd van hun hypotheek elders informatie opvragen. Om een uittocht van klanten te voorkomen, bedacht het segment Huis Hypotheekadvies samen met banken een concept om klanten aan de Rabobank te binden. Vandaag, precies een jaar geleden startte dit concept met als titel 'Achterdeur Dicht!'. Een terug- en vooruitblik. verlaten. Maar ook klanten die niet in de selectie zaten royeerden. Daarom worden er nieuwe doelgroepen toegevoegd aan de selectie. Achterberg licht toe: 'In de aangescherpte gedragscode beloven wij dat wij de klant tenminste eens in de drie jaar benaderen om over het onderhoud van zijn hypo theek te praten. Met 'Achterdeur Dicht!' kan dit structureel worden ingevuld 'Achterdeur Dicht!' goede klantenbinder schikt moment voordoet om hen te benaderen. Bijvoorbeeld het begin van de rentebedenktijd of een verlengingsmoment. Hele traject Onlangs is er een vergelij king gemaakt tussen banken het benaderen van klanten uitstelt. Want dan vertrek ken er evenveel klanten als bij banken die niets doen." Volgens Achterberg is uitstel voornamelijk te wijten aan capaciteitsproblemen bij banken. "De bank moet de 'Achterdeur Dicht!'startte op 1 oktober 1997 als een pilot waaraan 22 banken meededen. klant benaderen op het mo ment dat er iets in zijn situ atie verandert. Maar banken hebben daar geen tijd voor liggen. Ze missen hierdoor niet alleen direct extra op brengst. Verzekeringen maken deel uit van de to- A chterdeur Dicht!' startte op 1 okto- JL her 1997 als een pilot waaraan 22 banken meededen. In maart ging het concept officieel van start en inmiddels doen 370 banken mee. 'Achterdeur Dicht!' is 'een continu on- derhoudsconcept voor het structureel en gedoseerd be naderen van bestaande hy potheekklanten'. Deelnemende banken kun nen maandelijks zien bij welke klanten zich een ge- die wél en niet aan het con cept meedoen. "Het blijkt dat 'Achterdeur Dicht!' werkt", zegt projectleider Eveline Achterberg. "Maar banken moeten dan wel het hele traject van mailen, na bellen en afspraken doorlo pen. Het aantal royementen neemt aanzienlijk af (in to taal met bijna de helft) en de cross-selling neemt toe. De achterdeur blijft echter niet dicht als de bank volstaat met het sturen van een mai ling of als ze door tijdgebrek Rabobank Gorinchem was een van de testbanken van 'Achterdeur Dicht!". Zij volgen het stappenplan en hebben de taken verdeeld. Zo zorgt de Commerciële Binnendienst voor het nabellen en het voorbereiden van de gesprekken. Het concept levert Rabobank Gorinchem niet altijd extra productie op, maar zorgt wel voor klanttevredenheid. Laura Fobler, actie coördinator en hypotheekadviseur: "Zo komt het wel eens voor dat er niets aan de hypotheek veranderd hoeft te worden. Dat is niet erg, want het bevestigt dat de geko zen oplossing nog steeds de juiste is. Klanten stellen onze aandacht erg op prijs. Ze vinden het geweldig dat we met ze meedenken." of geven daar geen prioriteit aan. Toch is aandacht wel het minste wat een klant van zijn bank mag verwach ten. Voor de bank is het be houden van een klant essen tieel, want ruim 80% van de hypotheekinkomsten is af komstig uit de jaarlijks te rugkerende rentemarge. Met andere woorden: iedere klant die vertrekt, kost ons direct resultaat." Klanttevredenheid Klanten, zo blijkt uit het on derzoek, waarderen 'Achterdeur Dicht!'. Dit gold ook voor de 40% die geen behoefte had aan een adviesgesprek. Zij gaven aan dat zij de aandacht pret tig hadden gevonden. Klanten die een gesprek hadden gehad, noemden hun hypotheekadviseur be trokken en deskundig. Wel tekenden ze aan dat verze keringen niet altijd aan bod kwamen. Achterberg: "Banken laten op het gebied van cross-selling dus kansen taaioplossing die wij klanten willen bieden en als de bank dit niet aansnijdt, ervaart de klant dit blijkbaar als een gemis. Dit doet afbreuk aan de tevredenheid." en waargemaakt. Klantwaarde is dus geen loze kreet. In een volledige 'Achterdeur Dicht!'-benade- ring staan de behoeftes van de klant centraal". Toekomst Uit analyse van de resulta ten blijkt verder, dat de kwaliteit van de selectie goed was. Klanten uit deze doelgroepen waren meer dan gemiddeld geneigd om de bank via de achterdeur te De resultaten van de testpe riode staan vanaf maandag 5 oktober in het dossier deurOO in de Rabolnfobank. Banken die zich nog aan willen melden, kunnen in deurll het inschrijfformu lier vinden. Rabobank Bergen op Zoom start in oktober met 'Achterdeur Dicht!', omdat veel klanten die via de voordeur binnenkomen, via de achterdeur weer vertrekken. Ben Krooswijk, commercieel manager: "Wij ondervinden veel concurrentie van tussenperso nen. Zij benaderen klanten op agressieve wijze en er zijn groe pen die hier gevoelig voor zijn". Krooswijk verwacht van 'Achterdeur Dicht!'niet direct meer pro ductie, maar eerder klantbehoud. Ook is het een manier om zaken als bijvoorbeeld een aanstaande verbouwing op het spoor te komen. De capaciteit binnen de bank is voldoende, maar bij problemen kan hij re kenen op steun van collegabanken. Krooswijk: "Door uitwisseling van mede- werkers helpen wij elkaar. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 7