Klant kiest steeds vaker voor zelfbediening bij effectenorders "D DGA's hebben meestal geen goed persoonlijk financieel plan Financieel Advies De Rabo Orderlijn heeft een gratis 0800-nummer gekregen, om de services voor beleggers te vergroten. RaboBeleggingsAdvies verwacht dat over enkele jaren de helft van de orders met de telefoon of via Internet gaat. Zeker het aantal Internetorders zal sterk stijgen, zo luidt de verwachting. Een positieve ont wikkeling voor de klant en de organisatie. Maar ook voor de beleggingsadviseur van de lokale bank? oordat klan ten de orders nu zelf kun nen plaatsen, kan een beleg gingsadviseur zich meer concentreren op de klanten die echt behoefte hebben aan advies. Daar ligt zijn toegevoegde waarde, niet in het alleen maar verwerken van orders." Caspar van der Woude, productmanager Effecten bij RaboBeleggings Advies, reageert op de vraag of Internet en de Rabo- banksite concurrenten zijn voor de adviseur. De beleg gingsadviseurs zitten niet om werk verlegen, is zijn stellige overtuiging. "Als de Niet de medewerkers op de beursvloer, ook steeds meer particulie ren grijpen naar de telefoon om hun orders te plaatsen. Orderlijn en Internet er niet waren, hadden we de orders absoluut niet aangekund." Enorme toename effectenorders Van der Woude wijst op de enorme toename van het aantal effectenorders. In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal effectenorders met ruim 50%. In april 1998 werden voor het eerst meer dan 300.000 orders in een maand verwerkt. Zo'n kwart daarvan gaat inmiddels via de Orderlijn, zo'n 6% via de Rabobanksite. De beleg gingsadviseur neemt dus nog altijd het merendeel van de orders voor zijn rekening. Door de sterke groei bete kent dit bij sommige banken een stijging van de werk druk. Volgens Van der Woude komt dat omdat niet alle adviseurs klanten wijzen op de telefonische en elek tronische mogelijkheden. Van der Woude: "Dat heeft deels te maken met de finan ciële afwikkeling. Als een adviseur de order uitvoert, levert dat de lokale Rabobank meer geld op dan dat de klant zelf de order plaatst." Winst op korte ter mijn, noemt hij deze werk wijze. "De wens van de klant moet leidend zijn. Hij moet kunnen kiezen. En dus zal een adviseur hem op alle mogelijkheden moeten wij zen. Een klant die telefo nisch zaken wil doen en niet weet dat dat bij de Rabobank kan, vertrekt misschien naar de concur rent. Dan ben je veel verder van huis." Elektronisch zakendoen Dat de klant elektronisch en telefonisch zaken wil doen, is volgens Van der Woude geen vraag meer. "Je ziet het aan het aantal telefoni sche orders. Via Internet openen we dagelijks nieuwe effectenrekeningen. Voor klanten en niet-klanten van de Rabobank. Want het trekt ook degelijk niet-klan ten aan. Juist door onze ac tiviteiten op Internet ziet de consument ons steeds vaker als een belangrijke partner in de beleggingsdienstver lening." Negen van de tien directeuren-grootaandeelhouders (DGA's) vinden het belangrijk om voor zichzelf en hun gezin een goed financieel plan te hebben. Veel onder nemers denken dit ook te hebben, maar na een kritische beoordeling krijgen deze plannen vaak een dikke onvoldoende. Dat blijkt uit de DGA Barometer 1998. De uitkomsten hiervan worden besproken tij dens het tweede, al volgeboekte, landelijk DGA Congres op 13 oktober. Vierhonderd DGA's, pleitbezorgers en bankmedewerkers reizen 13 oktober af naar het Utrechtse hoofdkantoor van Rabobank Nederland. Tijdens het DGA Congres, dat dit jaar onder leiding staat van NOVA-journaliste Wouke van Scherrenburg, Familiebelang In vergelijking met vorig jaar lijken DGA's familie wat belangrijker te gaan vinden dan werk, zo blijkt uit het onderzoek. Ze wer ken minder (55 uur per week tegenover 57 uur per week in 1997), stellen het bedrijfsbelang minder vaak boven het familiebelang (50% in 1997 tegenover 41% nu) en vinden ook minder vaak dat het bedrijf voor alles komt (29% ver sus 39%). Andere belangrij ke issues voor de DGA zijn de oudedagsvoorziening, be drijfsbeëindiging en finan ciële planning. De financiële planning is een mum**"' Mrtidtrt antwootdtn mog*W speelt de DGA Barometer een belangrijke rol. Dit is een onderzoek onder 510 DGA's, dat het NIPO in op dracht van Rabobank Nederland in juni uitvoerde. Het volledige rapport ligt vanaf half oktober in Best (artikelnummer 80979, ƒ25,- per stuk). Een overzicht van het DGA Congres van vorig jaar. van de onderwerpen die aan de orde komen tijdens het DGA Congres. De DGA denkt een goede planning te hebben, maar heeft die vaak niet. Een schone taak en een missie voor de banken, luidt een van de conclusies in de DGA Barometer. Want de DGA zelf zal niet naar de bank stappen voor een fi nanciële planning. Hij ver wacht van een bank dat zij 'gewoon doet waarvoor zij in het leven geroepen is': kredieten verstrekken en be taalfaciliteiten bieden dus. Opvallend verder is dat veel DGA's vinden dat het eigen commercieel belang van banken een goed advies in de weg staat en dat steeds minder DGA's de accoun tant -verreweg de belang rijkste adviseur voor de DGA- als onafhankelijk zien. Op 13 oktober volgen de discussies hierover. Rabo krant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6