'Relatieverdieping bereik je door te luisteren naar de klant' Cliënten Advies Postbank gaf creditcardhouders ongevraagd Pluspakket rdeel 'Postbank plust pluspakketten in prijs op', kopte De Volkskrant op 25 juli. Het artikel ging in op de manier waarop het Post bank Pluspakket en het Premium Pluspakket in de markt zijn gezet. Bij de introductie kregen alle creditcardhouders onge vraagd deze pakketten. Nu moet er plotseling extra voor worden betaald en wordt er van de klanten zelf actie gevraagd als ze niet op het aanbod willen ingaan. "Deze werkwijze hanteren wij bij de Rabobank niet. Het doel van de introductie van ons Rabo TotaalPakket is relatieverdieping", aldus Karin Bongaards van Cliënten Advies, "dat bereik je alleen door met de klant in gesprek te gaan en te luisteren naar wat hij wil." Vragen die geregeld aan Interpolis worden gesteld: Wat kan een cliëntadviseur doen als hij geen antwoord heeft op een vraag van een klant die aan de balie staat Om te voorkomen dat de klant 'van het kastje naar de muur' wordt gestuurd, kan de cliëntadviseur eerst al zijn informatiebron nen raadplegen. Levert dit geen antwoord op, dan is de meest klant vriendelijke oplossing om zelf met Bankenservice te bellen en vervolgens het juiste antwoord rechtstreeks aan de klant door te geven. Wat kunnen banken doen als zij een melding krijgen van een IPAS-3 post? Bij een IPAS-3 melding hebben de banken geen be voegdheid om de post verder te verwerken. De mede werkers van Bankenservice verzoeken de banken eerst op te zoeken met welke IPAS-3 melding zij te maken hebben. Dit is te zien bij de button 'Beoordeling'. Vervolgens kan de bank met Bankenservice bellen die de post dan overneemt en verwerkt. Sommige meldingen kunnen de banken zelf oplossen. Meer informatie hierover staat in de Rabolnfobank, rubriek Marktbewerking, trefwoord 'verkoopkist, verzekeren'. Wat moet een bank doen als zij de volgende mel ding krijgt: 'Er zijn fouten geconstateerd, kies voor opties en fouten?' Deze melding geeft aan dat een rubriek/diverse rubrieken onvolledig zijn gevuld. Welke rubrieken onvolledig zijn gevuld kunnen ban ken zien door in de menubalk eerst'Opties'te kiezen en vervolgens'Fouten'. Wordt naast de pakketkorting op de Alles in één Polis nog een korting in verband met een arrangement verleend? Als sprake is van een collectieve verzekering of een arrangement wordt een korting op de premie ver leend. Deze korting geldt dan naast de pakket poliskorting. VOLGENDE VRAAG GRAAG? de vervanging van de Rabo- cards. Volgens Bongaards een uitstekende gelegenheid om de Rabocardhouder te attenderen op het gemak en de voordelen van het Rabo TotaalPakket. Dit gebeurt met twee verschillende bij sluiters, die het segment heeft laten ontwikkelen als ondersteuning van het ad- viesgesprek. De bijsluiter 'Het Rabo TotaalPakket. Veel gemak en voordeel voor maar ƒ5,- meer', is be stemd voor Rabocard- houders zonder Totaal- Pakket. Met de bijsluiter 'Uw Rabo TotaalPakket. Haalt u er wel alles uit wat erin zit?', kunnen klanten mét een pakket worden be naderd die nog niet alle voordelen benutten. Klanten met een Postbank creditcard kregen in 1995 on gevraagd een Pluspakket en houders van een PostbankCard Gold werden in dat jaar automatisch Premium Pluspakketter. Bongaards: "De klant had geen keus en het was lang niet elke klant duidelijk wat zo'n pakket precies inhield." Voor deze pakketten moet nu per 1 september extra worden betaald. Dat bete kent ook dat Postbank-klan ten nu eindelijk zelf kunnen kiezen of zij een pakket wil len. Wil een klant dat niet, dan moet hij echter wel actie ondernemen door een antwoordkaart in te sturen. Klant bepaalt wat hij wil "Zo willen wij dus niet met onze klanten omgaan", zegt Bongaards. "Wij stellen de klant en zijn behoefte cen traal. Een klant ongevraagd van een product voorzien zonder te weten of hij dat wel wil, past niet in ons be leid. Bovendien vinden wij dat de klant eerst goed moet worden geïnformeerd, zodat hij weet waarvoor hij kiest. Daarom heeft de Rabobank er bij het Rabo Totaal- Pakket bewust voor gekozen de klant uit te nodigen voor een adviesgesprek." Karin Bongaards: Klant moet weten waarvoor hij kiest. TotaalPakket. De prijs moet niet voorop staan, maar het gemak en de voordelen die het Rabo TotaalPakket de klant biedt. Immers, als de klant 'bewust' kiest voor een bepaald product, zal hij er ook gebruik van maken. Rabo Telebankieren is hier van een goed voorbeeld. Het is de kunst van de cliëntad viseur om tijdens het advies- gesprek de behoefte van de De prijsverhoging van de Postbank Pluspakketten heeft vooralsnog geen gevol gen voor de prijs van het Rabo TotaalPakket en die van de creditcard. Bongaards: "Regelmatig vragen banken waarom we de prijs van de creditcard niet verhogen naar zestig gulden, zodat er geen prijs verschil meer is met het klant te inventa riseren en niet onder het mom van 'het is toch gratis' het product on gevraagd mee te geven." Nieuwe bijsluiters Op dit moment loopt nog tot eind dit jaar Rabokrant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5