Het Veranderprogramma: Cliënten Advies 'Om werkelijk iets te veranderen, moet het Veranderprogramma door alle medewerkers worden gedragen' Verwerkingsefficiency versus Verkoopproductiviteit de basis voor de toekomst Veranderen van een interne productgerichte organisatie naar een klantgerichte 'pro-actieve' instelling, vraagt veel van het lokale management. Het segment Cliënten Advies reikte de banken begin vorig jaar de helpende hand met het Veranderprogramma. Uit recent onderzoek blijkt dat het programma aanslaat. "Tweederde van de commercieel managers die het Veranderprogramma kent, is hierover positief," zegt Gerard van Giersbergen van Cliënten Advies. Het segment betrok in haar onderzoek naar het Verander programma: de Banken- monitor, de Veranderbanken en haar contacten met com mercieel managers en direc teuren. Van Giersbergen: "We wilden weten of het Veranderprogramma vol doet en waar de probleem gebieden liggen. De Banken- monitor geeft het meest objectieve beeld." Bankenmonitor De Bankenmonitor toont aan dat 78% van de ma nagers bij Veranderbanken het programma 'goed' vindt en dat 17% het beoordeelt als 'heel goed'; niemand van de managers is negatief. Drie van de vijf managers bij de Veranderbanken zijn van mening dat het Verander programma in sterke mate de mogelijkheid biedt om Visie '98 in te voeren. Drie op de tien geven aan dat dat in redelijke mate het geval is. Als belangrijkste aspecten van het programma noemen zij het groepsproces en de fasegewijze opbouw. "We kunnen dus conclude ren dat het Verander programma voldoet als hulpmiddel om Visie '98 4 daadwerkelijk in te voeren," zegt Van Giersbergen, om vervolgens direct een kant tekening te plaatsen. "Het is toch enigszins merkwaardig dat ondanks de goede waar dering maar 160 banken deelnemen." Inmiddels weet hij ook het waarom hiervan. "Aanvullend onderzoek wees uit dat fusies, het op stellen van een eigen pro gramma en personele veran deringen de voornaamste redenen zijn om niet of nog niet deel te nemen. Aandachtspunten Van Giersbergen wijst erop dat deelname aan het pro gramma op zich geen garan tie is voor succes. "Om 2,0 <T3 rrs S 0,0 daadwerkelijk iets op de werkvloer te veranderen, moet het Veranderpro gramma door alle medewer kers worden gedragen. Daarom adviseer ik de ma nagers: vorm werkgroepen op de bank, toets bij je cliëntadviseurs en koppel de informatie uit de groepsbij eenkomsten terug naar je medewerkers." Een ander punt van aandacht zijn de directeuren. "Een aan tal beschouwt het Verander programma nog als 'de ver van mijn bed show'. Voor het waarborgen van de continuï teit is het van belang dat ook zij deelnemen aan het hele proces en op de hoogte wor den gehouden van de ontwik kelingen. Geleidelijk aan zal de directie immers de consul- tantrol van Rabobank Nederland moeten gaan over nemen. Aan deze twee punten gaan we meer aandacht beste den in de Voortgangsfase en ook in de Stuurgroepver gaderingen op de banken." Eerste effecten zichtbaar De eerste effecten van het Veranderprogramma wor den volgens Van Giers bergen zichtbaar in de vorm van hogere verkoopcijfers. "De effecten op het gebied van efficiency vragen meer tijd. De banken pakken het Veranderprogramma serieus 1000 op en er zit een opwaartse beweging in. Uit onderzoek blijkt dat Veranderbanken in vergelijking met niet- Veranderbanken onder meer sneller stappen voorwaarts zetten op voorwaarden scheppend en verkoopstu- rend gebied, dat het richten van de aandacht op de effec tiviteit en efficiency leidt tot wenselijke veranderingen en dat het CA-personeelsbe- stand zich stabiliseert." Als belangrijke neveneffec ten van het Veranderpro gramma noemen de deel nemers een meer open communicatie met Rabobank Nederland. Ook ervaren zij dat Rabobank Nederland een beter zicht heeft gekregen op de proble matiek bij de lokale banken en dat de toegankelijkheid van Rabobank Nederland is verbeterd. Dat geldt ook voor de contacten met colle- gabanken in de regio. Coby Peeters, commercieel ma nager bij de Rabobank Veghel-Erp, deelt die me ning. "Vroeger had ik het idee dat de lokale banken opkeken naar Rabobank Nederland en dat Rabobank Nederland neerkeek op ons. Nu heb ik het gevoel dat Rabobank Nederland ons steeds meer als klant ziet en zich er veel bewuster van is wat ze allemaal op ons af stuurt. Banken kunnen te genwoordig in veel gevallen zelf bepalen of zij de capaci teit hebben om succesvol aan een actie deel te nemen. Het segment Cliënten ru 32 Advies zit op de goede weg. We worden steeds meer partners. Dat moet ook zo zijn, we willen het tenslotte voor de klant allebei zo goed mogelijk doen." 'Wij-gevoel'is er "Het 'wij-gevoel' is er, ook bij de banken die niet aan het Veranderprogramma deelnemen," besluit Van Giersbergen. "Dat is bij voorbeeld goed te merken tijdens de themadagen. Het Veranderprogramma blijkt een uitstekend hulpmiddel om Visie '98 in te voeren, maar het is natuurlijk niet zo dat banken die eraan deelnemen per definitie be tere banken zijn. Een aan tal banken heeft zelf een programma opgesteld en bereikt daarmee goede re sultaten. Ons uitgangspunt is dat we een organisatie zijn waarin iedereen van el kaar kan leren. De aanzet hiertoe hebben we gegeven door te benchmarken en het organiseren van thema dagen." Rabokrant Extra 0 250 500 750 Verwerkingsefficiency (Aantal BE's per FTE) Om de doelstelling van Visie '98 te realiseren moet zowel het aantal verkochte producten per medewerker (FTE) omhoog als het aantal klanten per medewerker (FTE). De pijl geeft deze opwaartse beweging aan. Gerard van Giersbergen: Deelname alleen geen garantie voor succes.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4