'Eigenlijk zijn we best bescheiden' Algemeen Arbeidsmarktcampagne beoogt meer personeel en beter imago De huidige krapte op de arbeidsmarkt is een serieuze bedrei ging voor de groeimogelijkheden van de Rabobankorganisatie. Hoofd van de afdeling Corporate Arbeidsmarktcommunicatie en Recrutement Hans van Dijk: "Er zijn op dit moment alleen al bij lokale banken meer dan duizend vacatures. Ook zoeken we voor diverse bedrijfsonderdelen tientallen gekwalificeerde IT'ers. Daarnaast kampt de Rabobank met een imagoprobleem op de arbeidsmarkt." 'Wij gaan niet mee in rat-races, waarin afgestudeerden dure vliegvakanties of geldbonussen krijgen aangeboden' Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat er de komende vijf jaren een overschot van zo'n 50.000 banen per jaar zal ontstaan. Hiervoor wor den verschillende oorzaken aangevoerd: het afnemende aantal schoolverlaters dat jaarlijks instroomt, de toe nemende vergrijzing die een grotere uitstroom veroor zaakt en een verwachte stij ging van het aantal banen met 1,7 procent per jaar. Bij de Rabobankorganisatie kampt men nu al met een groot tekort aan nieuwe me dewerkers. Margaret Boeijen van Arbeidsmarktcommunicatie: "De concurrentie op de ar beidsmarkt is groot. Ook anderen zitten te H springen om goede en gekwalificeerde nieuwe I medewerkers, zowel mensen die net zijn afge- I studeerd als ervaren krachten." Vooral stu denten bedrijfskunde en I economie en IT'ers zijn erg in trek. "Gelukkig on derhouden we gestructu reerd contact met universi teiten en HBO-instellingen. Ook werken we intensief samen met relevante studieverenigingen om recht streeks met studenten in con tact te komen. Zo proberen Rabokrant Extra we studenten zo vroeg mo gelijk te benaderen en en thousiast te maken voor een loopbaan bij de Rabobank." Ratraces Van Dijk: "Wat wij niet doen is meegaan in zoge noemde rat-races, waarin afgestudeerden lucratieve extra's krijgen aangeboden als dure vliegvakanties of geldbonussen. Wij richten ons op mensen die bewust voor óns kiezen en hun keuze baseren op een duur zame arbeidsrelatie en kwa liteit. We zoeken pas afge studeerden en mensen met ervaring die zich kunnen vinden in de cultuur van de Rabobankorganisatie en be reid zijn deze uit te dragen." Een struikelblok vormt ech ter het imago van de Rabobankorganisatie op de arbeidsmarkt. Veel mensen vinden de Rabobank een 'stoffig bedrijf'. De organi satie zou te weinig dyna misch zijn. Een reden hier voor is dat de Rabobank niet zoals de ABN AMRO een beursgenoteerde onder neming is. Van Dijk: "We komen hierdoor minder in het nieuws. In dat opzicht hebben de berichten over de toekomstige samenwerking tussen de Rabobank en Achmea ons veel goed ge daan." Wereldspeler Van Dijk betreurt het imago probleem: "Te weinig poten tiële medewerkers hebben in de gaten wie we precies zijn en hoe groot onze organisa tie is. Als we een student binnenhalen gaat er een we reld voor hem open. Dan ziet hij bijvoorbeeld dat we een wereldspeler zijn op het gebied van agribusiness food en he- alth-care; zake lijk gezien be langrijke branches." teert: "We hangen onze suc cessen niet graag aan de grote klok. Eigenlijk zijn we best bescheiden. Voor wat betreft onze uitstraling op de arbeidsmarkt zouden we nadrukkelijker aanwezig mogen zijn." Advertentiecampagne Voor het verbeteren van het imago is de hulp ingeroepen van Job Company, een ge specialiseerd bureau in Arbeidsmarktcommunicatie. Deze ontwikkelt een nieuwe campagne. Nieuwe adver tenties met een flitsend ui terlijk maken studenten en andere potentiële medewer kers warm voor een loop baan bij de Rabobank. Er wordt ingespeeld op ont wikkelingen in de maat schappij en bovendien komen de ambities en pres taties van de organisatie an ders dan in eerdere perso- neelswervingen duidelijk naar voren. Van Dijk: "Naar de markt toe willen we de organisatie als werk gever een herkenbaarder ge zicht geven. Laten zien wie we zijn en wat we doen. Aan de hand van cases wordt de lezer duidelijk ge maakt dat de Rabobankorganisatie toe komstgericht bezig is. In de advertenties staat meer in formatie over de zakelijke prestaties en aspiraties van de organisatie. Daarnaast wordt in de uitingen duide lijk gemaakt dat we streven naar een duurzame relatie met onze klanten en mede werkers en dat we grote waarde hechten aan lange termijnresultaten." Nieuw in de nieuwe cam pagne is de mogelijkheid voor gemeenschappelijke werving door lokale ban ken. Door gezamenlijk de kosten te delen kan men de attentiewaarde aanzienlijk verhogen door bijvoorbeeld fullcolour te publiceren. In de eerste advertentie die eind september verscheen in diverse regionale kranten en het Financieele Dagblad waren zes lokale banken op zoek naar beleggings adviseurs. 10 maart JZ£U4- tuuncLermgsplanv^- liet openhaar vci:voer HüD^-ca^dcJ1^CU; De onbekend heid met de Rabobank heeft volgens Van Dijk alles te maken met de manier waarop de or ganisatie zich naar buiten toe presen- Er zijn op dit moment alleen al bij lokale banken meer dan duizend vacatures. Nanagrxs ftnanacd adm (mivj •fll gemeen dmlmcn m IJtJRaatjd I voor folc I bankinsMürtd McdcurtKös bedxyvenbalic Kasarts Irt/v) .((imywscufc vertuit DiMl •Hoolddmhc- leden (v) ■HupoIhffK adwseuxs cld •flsswwnlic- makueitkas I (njvj J 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3