Gat in de markt of kat in de zak? P Nader bekeken Etnomarketing IG/nNG Met: Jan van den Oever Functie: Kantoormanager standplaats: Rabobank Wouw-Kruisland 1 S. 1 "Een kat in de zak, zolang je de eigen organisatie daar niet voldoende op hebt ingericht", zegt Piet van Roosmalen, projectmanager Minderhedenbeleid Rabobank. "Etnomarketing is het paard achter de wagen spannen. Je moet geen commerciële acties ondernemen, maar helpen om ambities waar te maken. Net als honderd jaar geleden voor de agrarische gemeenschap. Geen Turk in een net pak, gewapend met Turkse folders op pad sturen. Die wordt eerder aangezien als medewer ker van de Fiod dan iemand van de Rabobank." Ane Hoekstra, algemeen directeur van Rabobank Den Haag e.o., is het hier mee eens: "We moeten deze groep meenemen in ons totale pakket aan activiteiten. Het blijkt dat al lochtonen een duurzame, persoonlijke relatie heel be langrijk vinden. Daarom waren onlangs zeventig Turkse ondernemers bij ons te gast voor een hapje en een drank je. Een goede gelegenheid om elkaar beter te leren ken nen. Verder is het belangrijk om het personele bestand binnen de bank een goede afspiegeling te laten zijn van de werkomgeving. Allochtone medewerkers opnemen in het personele bestand leidt tot betere overdracht van kennis over allochtonen. Kortom: ik vind het noch een gat in de markt, noch een kat in de zak. Wel een kans." Marketingadviseur Theo Zweers van Rabobank Rotterdam vindt de stelling waarop hij moet reageren een vreem de. Na enig aarzelen: "Kat in de zak is te negatief en 12 Etnomarketing is vooral een hot issue in grote ste den. Maar hoe is dat elders in Nederland, bijvoor beeld in het Twentse Haaksbergen met 25.000 inwo ners, waarvan nog geen 10 procent van allochtone afkomst is? Willem Horvath commercieel manager Cliënten Advies bij Rabobank Haaksbergen: "Een kat in de zak. In ons werkgebied behoren allochtonen vooral tot de onderkant van de samenleving. Velen hebben een uit kering en moeten van een minimum rondkomen. Het rood staan komt vaak voor en de meesten houden nauwelijks iets over om te sparen. Voor onze com merciële activiteiten is dit dus niet echt een interes sante doelgroep." Hoofd marketing Cliënten Hypotheekadvies Suzan Nieuwaal van Rabobank Utrecht ziet etnomarketing als gat in de markt: "Het is net als de toenemende vergrijzing van de maatschappij. Zo'n kans laat je niet liggen. Dan doe je de klant en jezelf tekort. Wij bevinden ons nog in een oriënterende fase. We zijn gestart met een onder zoek naar onder meer de (financiële) gedragingen van deze groep, om onze marketingactiviteiten op af te stemmen. Daarbij stellen we natuurlijk wel de klant centraal. Verder is personele bezetting heel belangrijk. Ook staat er een werkgroep op stapel waarin allochto ne medewerkers zullen participeren om mee te denken over de benadering van de allochtonenmarkt. We hopen dat er ook vanuit Rabobank Nederland onder steuning komt." Behalve kantoormanager van Rabobank Wouw-Kruisland is Jan van den Oever (54) ook dirigent van het plaatselijke muziekkorps. Het korps bestaat dit jaar, net als de Rabobank, 100 jaar. Aan Jan werd gevraagd voor de feestelijkheden omtrent dit jubi leum een mars te componeren. Aldus geschiedde. "Ik heb altijd al verschillende me lodieën en ideeën gehad voor een muziekstuk, maar aan compone ren was ik nog nooit toegekomen. Totdat me gevraagd werd een mars te componeren voor het jubi leum. Dat was toch een lastige klus. Je kunt nog zoveel in je hoofd hebben, het allemaal op pa pier krijgen, voor allerlei verschil lende instrumenten, is een heel ander verhaal. Gelukkig heb ik wat hulp gekregen van een kennis. Samen hebben we de dingen uitge werkt totdat er een heus muziek stuk voor ons lag. Het was me opgevallen dat marsen doorgaans de naam dragen van een heilige. De St. Caeciliamars bijvoorbeeld. Maar de muziek kent een grote hoeveelheid Italiaanse termen, en ik vond het leuk om 'mijn' mars een Italiaanse titel te geven. Hij heet 'Auguri il Centenario' wat betekent 'gefelici teerd honderdjarige'. Dat vond ik in het geval van twee 'jubilarissen' een goede titel. Toen ik klaar was, heb ik verschil lende kapellen benaderd met de vraag of ze de mars zouden willen spelen tijdens het concert op 9 oktober. Zo benaderde ik ook de dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel. Tot mijn verras sing werd ik een week of wat later gebeld met de mededeling dat de Kapel bereid was om de mars te spelen. Dat vind ik een eer. Ik zou best vaker muziekstukken willen schrijven want zoals ik al zei, ideeën genoeg. Maar de tijd ont breekt helaas." Rabokrant Extra Vanuit de financiële wereld neemt de in teresse toe voor de allochtonenmarkt. Niet verwonderlijk, want naar schatting beschikken de ruim 1,3 miljoen Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Antilliaanse en Indonesische Nederlanders over zo'n 20 miljard gulden. Bovendien verwacht het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) dat het aantal medelan ders de komende vijftien jaar met 30 procent groeit. De vraag is of de zogenoemde etnomarketing een gat in de markt is of slechts een kat in de zak gat in de markt be twijfel ik. We heb ben tegenwoordig te maken met derde en vierde generaties. Dat zijn gewoon Nederlanders. Etnomarketing impliceert dat we ineens heel anders moeten gaan werken. Daar ben ik het niet mee eens. We moeten gewoon marketing bedrijven, waarbij we, zoals altijd, onze instrumenten afstemmen op de speci fieke wensen en behoeften van de groepen die we bena deren."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 12