Rabobank wil vooral WK promoten, niet de bank zelf Thema: WK Wielrennen De officiële opening is maandag. Maar dinsdag, als de eerste ren ners hun rossen van carbon beklimmen, begint het WK Wielrennen in het Zuid-Limburgse Valkenburg pas echt. Als een van de vier hoofdsponsors is de Rabobank de komende dagen vaak en groot in beeld. Toch is dit niet de belangrijkste reden voor het hoofd sponsorschap. Een gesprek met Henri van der Aat, projectleider van het coördinatiebureau Rabobank Wielerplan. Meer dan zestig procent van de Nederlanders legt de link tussen fietsen en de Rabobank Twee jaar geleden, tijdens het WK Wielrennen in het Zwitserse Lugano, tekende de Rabobank het contract met de UCI, de internatio nale wielerorganisatie, voor het komend WK. Sindsdien zitten Van der Aat en zijn medewerkers 'bovenop het contract'. "Als hoofdspon sor heb je veel rechten. Bijvoorbeeld dat je naam op de finishlijn komt, op het podium, op borden, noem maar op. Maar je moet heel goed in de gaten houden dat dat ook werke lijk en goed gebeurt. Over andere zaken, zoals de naamsvermelding op de rugnummers van de ren ners, moet je verder onder handelen." tiviteiten: de hospitalitypak- ketten voor klanten van de bank, 150.000 posters voor lokale banken, de commer cial die op dit moment op tv draait en het boekje over het WK dat eind september bij 1,4 miljoen huishoudens lijk in beeld komt. That's it. Natuurlijk willen wij ook onze naam goed in beeld. Maar we zorgen er wel voor dat het niet te overdreven en poenerig oogt. Neem die borden langs het parcours. Daarop in de brievenbus viel. Dit boekje is ook als bijlage naar de 40.000 abonnees van Wielerrevue gegaan. Opvallend is dat al die ui tingen in de eerste plaats het WK promoten en niet De laatste keer dat in Nederland, ook in Valkenburg, het WK Wiel rennen werd georganiseerd was 1979. Winnaar werd Jan Raas, de huidige manager van de Rabobank Wielerploeg. Promotiematerialen De afgelopen maanden is het coördinatiebureau druk bezig geweest met het ont wikkelen van promotiemate rialen en relatiemarketingac- de Rabobank. "Dat past in onze opvatting over spon soring", vertelt Van der Aat. "Traditioneel houdt sponsoring in dat je naam zo vaak en zo groot moge van fietsen, daar gaat het om. De lokale banken sprin gen daar goed op in met dikke bandenraces, recre atieve fietstochten, noem maar op. 85% van de ban- voor de mannelijke profs volgende week zondag. Ook de tijdrit donderdag zal veel publiek trekken. Via relatie- marketing zien zondag 4.500 klanten en medewer kers van lokale banken de wedstrijd vanaf speciale, overdekte Rabobank- tribunes op de Cauberg. "Het leuke van het WK is dat de renners zeventien keer voorbijkomen, terwijl je ze Henri van der Aat: 'Naam goed in beeld brengen, maar niet over dreven of poenerig.' maken we door de vormge ving de relatie tussen wiel rennen en de Rabobank zichtbaar. Onze naam is daardoor wel minder opval lend aanwezig. Dat is een keuze die je maakt." Met de posters, commercial en het boekje wil de bank vooral zoveel mogelijk mensen naar het WK krijgen. "Uiteindelijk moet dat er toe leiden dat het Nederlandse wielrennen weer helemaal terug aan de top komt. Hoe mooi zou het niet zijn als we de ko mende jaren een olympisch kampioen, een Tour de France-winnaar of een we reldkampioen zouden mogen begroeten." Meer fietsen dan inwoners Vandaar ook dat de Rabobank een Wielerplan heeft en niet alleen een pro fessionele Wielerploeg spon sort. Van der Aat: "De prof- ploeg is het vlaggenschip. Maar wat kun je daar nou als lokale bank mee? Weinig. Daarom trekken wij het veel breder. Genieten ken doet iets met fietsen." Dat werkt, aldus Van der Aat. "Meer dan 60% van de Nederlanders legt de link tussen fietsen en de Rabobank. De Koninklijke Nederlandse Wielren Unie zegt mede dankzij het Rabobank Wielerplan weer in de lift te zitten en ook de fietsverkoop neemt toe." Vorig jaar kochten Nederlanders 1,2 miljoen nieuwe fietsen voor een ge middeld bedrag van 780,-. Op dit moment zijn er in Nederland meer fietsen dan inwoners: 17 miljoen. Relatiemarketing De organisatie verwacht ko mende week 250.000 bezoe kers in Valkenburg. Het grootste deel daarvan komt normaal gesproken maar een keer voorbij ziet flitsen. Bovendien kunnen de toe schouwers op de tribunes de wedstrijd via tv's volgen." Van het hospitalitypakket maken 1.500 klanten ge bruik. Voor hen staat er een tent van 1.200 m2. "In die tent maken we het Rabo bank Wielerplan visueel zichtbaar," aldus Van der Aat. "De opleidingen, de juniorenploeg, de prof- ploeg, het recreatief fietsen. Dat gebeurt met grote vi deoschermen, foto's en stands. De tent straalt de sfeer van wielrennen uit. Want ook hier geldt weer: de mensen komen naar het wielrennen, niet naar de Rabobank." Het woord- en beeldmerk van de Rabobank staat tijdens het WK Wielrennen op: Een kilometer borden langs het parcours Een boog met tijdwaarneming op de Cauberg Salvadares (=bordjes waarop de afstand tot de finish staat) Finishlijn Podium De helft van de rugnummers van de wielrenners Entreekaartjes Accreditaties voor journalisten Bord waarbij de interviews plaatshebben Officiële ontvangstcentra voor de pers Rabokrant Extra 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 11