EU Center helpt Rabobanken Europese markt te betreden Groen Management overschrijdt grens van 400miljoen gulden Facility-medewerkers ontvangen certificaat Nieuwe versie GFB Procedure-handboek elektronisch betalen Interpay beschikbaar European Union Advisory Services (EUAS), de Brusselse EU-lobby-desk van Rabobank International, krijgt een Haagse vestiging. Het EU Center of Compctence voor lokale banken start eind oktober en wordt geen vage EU- subsidioloog, maar een anticiperende co-financier. Het EU Center gaat Rabo banken op Europees gebied co-financierings- en marke tingtechnische ondersteuning geven, vooral voor de midden- marktbedrijven en MKB-ers. De aanpak verzandt volgens Diederik Conijn van EUAS niet in vage EU-subsidie-pro- gramma's, maar krijgt een structureel karakter. "Het wordt een transactiegedreven kantoor waarvan de inkom sten grotendeels naar de ban ken gaan. De overall-kosten betaalt het WAB." Enkele onderwerpen waarbij het EU Center een bemidde lende rol kan spelen zijn mi lieu, joint ventures, garantie stellingen, distributie en ar beidsvoorziening. Het EU Center pakt alle EU-program- ma's op waarvoor de Rabo bank financieel intermediair is. Door samenhang aan te brengen, subsidies vóór te financieren en de program ma's 'in de markt te zetten', ontstaat toegevoegde waar de. Het is de bedoeling dat lokale banken de projecten uiteindelijk geheel zelf voor hun rekening nemen Conijn: "Op de ontwikke lingsmarkten kijken we alleen naar EU-steun voor haalbaar heidsstudies als we ook finan cieringen zien in de vervolg trajecten." Het EU Center werkt selectief, theoretische plannen moeten praktisch haalbaar zijn. "We zetten uitsluitend realistische pro jecten op en streven naar aansluiting bij grotere be drijven om een duurzame EU-keten te krijgen.". Voor Ane Hoekstra, alge meen directeur van de Rabo bank Den Haag, is de komst van het EU Center een lo gisch besluit. "Wil je bijdragen aan EU-wet- en regelgeving en aan de samenwerking tussen ambtenaren en bedrijfsleven, Een stukje 'Brussel' komt naar Den Haag als het EU Center eind oktober haar deuren opent. dan is - naast Brussel - Den Haag de allerbeste plaats." Volgens Hoekstra wordt het EU Center een kenniscentrum "dat de EU-regels op maat naar de werkvloer brengt". Banken die EU-zaken (wil len) doen kunnen contact opne men met het EU Center. Samen kunnen zij dan, zoals Conijn het kernachtig uitdrukt, "EU- projecten afstemmen op de vraag uit de markt". EUAS f 00 32 2 502 45 39 De Rabobankorganisatie heeft inmiddels voor 400 mil joen gulden aan groene financieringen verstrekt. Verreweg het meeste hiervan ging naar de biologische landbouw. Dat heeft Groen Management gisteren bekend gemaakt. De grootste concentratie groene leningen bevindt zich nog steeds op de bodem van de voormalige Zuiderzee in de provincie Flevoland. Inmid dels is het groene geld echter ook in het Westland stevig in opkomst, aldus Miriam Vriezekolk van Groen Mana gement. "Glastelers die nieuw bouwen, zetten vrijwel zonder uitzondering een zogeheten Groen Label Kas neer. In ver reweg de meeste gevallen fi nancieren ze die met een groe ne lening." Op het bureau van Vriezekolk liggen dan ook nog tientallen aanvragen die wachten op goedkeuring. Direct na de biologische landbouw komen de wind molens. Verder is het groene geld vooral besteed aan stadsverwarming en duur zaam bouwen. Nu overal in Nederland nieuwe stadswij ken verrijzen en de duur zaamheid ook voor beleids makers een allengs belang rijker uitgangspunt wordt, zal het aandeel van de duur zame woningbouw in de portefeuille toenemen, zo verwacht Vriezekolk. Daarnaast zijn groene financieringen verstrekt aan bijzondere projecten als waterwinning, landschaps beheer, bosaanleg, energie winning uit hout de produc tie van bioplastics uit aard appelzetmeel en industriële stoffen uit vlas. Groen Management C (030) 216 48 02 Bedrijfsvoering De 'Basiscursus Facilitaire Dienstverlening' voorziet in een behoefte. Dat zeggen de medewerkers die deze maand eerste versie van de cursus hebben gevolgd. Dat deden ze overigens met suc ces, want alle twintig ontvin gen na afloop het certificaat. De Basiscursus is een drie daagse opleiding en is met name is bedoeld voor mede werkers van de afdeling Bedrijfsvoering die zich richten op facilitaire onder steuning. Het is voor het eerst dat er voor deze doel groep een cursus is ontwik keld. Tijdens de opleiding maken de deelnemers ken nis met het brede veld van de facilitaire dienstverlening. De vraag 'Hoe lever ik een bijdrage aan een optimaal proces?' staat centraal. De meeste deelnemers zijn enthousiast over de nieuwe cursus. Zo vindt een deelne mer dat ook zijn baas deze cursus moet gaan volgen. Andere deelnemers zijn kriti scher. Een van hen vraagt zich bijvoorbeeld af of de aanpak van de cursus niet te breed was. Belangstellenden kunnen meer informatie over de cursus vinden in de opleidingsplanner voor de facilitaire functie. Deze staat in de Rabolnfobank, rubriek Opleidingsplanners. RabobankAcademie/ Cicero (040) 217 70 27 Bedrijven Advies Met de komst van GFB 3.0 (Ge nereren Formulieren Betaal automaat) is dit programma klaar voor de introductie van de nieuwe combi-automaat - de VeriFone OMNI 2250 van CCV - en Chipper. Vrijdag krij gen alle banken de nieuwste release met het dringende ver zoek die direct te installeren. De huidige combi-automaat, de Verifone 460 met Smart- pin, is na maandag 5 oktober niet meer te bestellen. De ge bruiksvriendelijkheid van GFB 3.0 is groot. Zo kan er worden 'gebladerd'tussen de verschil lende stappen en zijn bijna alle invulformulieren aangepast of verbeterd. Verder kan er alleen geprint worden als alle ver plichte gegevens zijn inge vuld. Dit voorkomt het instu ren van onvolledige formulie ren. Bij bestelling van een nieuwe automaat wordt het Chipper-contract automatisch aangemaakt. Het is nog onbe kend hoe met die contracten moet worden omgegaan, want er ligt nog geen convenant tus sen de Chipknip- en Chipper- banken. Aanvullende informa tie over de nieuwe GFB-release staat op het RaboWeb en van af 5 oktober in de Rabolnfo bank. De bijbehorende release- note is naar de systeembe heerders gestuurd en geeft een overzicht van alle wijzigingen. Technische en inhoudelijke vragen beantwoordt de help desk van Rabofacet Arcade. Rabofacet Arcade C (0307215 33 33 Het procedure-handboek elektronisch betalen staat op het RaboWeb en vanaf 5 oktober in de Rabolnfobank. Interpay beschrijft hierin de procedures voor betaalauto maten. De aanschaf van een betaalautomaat en de wijzi ging en beëindiging van een aansluiting komen aan bod. Ook wordt de facturering van de klant toegelicht. In het boek staat veel ach tergrondinformatie. Daarom wordt het aanbevolen aan alle medewerkers die be trokken zijn bij de verkoop en aanvraag van betaalauto maten. De versie van het hand boek is van maart 1998. Hierin zijn de nieuwste ver sies van de Interpay-formu- lieren niet opgenomen. Die staan wel in GFB (Genereren Formulieren Betaalautomaat) 3.0. Dit vormt echter geen bezwaar omdat de procedu res nauwelijks zijn gewijzigd. Waarschijnlijk verschijnt in het eerste kwartaal van 1999 een nieuwe versie. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2