'Kans op recessie is gering' CENTRALE ACTIE BEDRIJVEN VAN DECEMBER IN TEKEN VAN LIQUIDITEITSPLANNING Brabantse ondernemers breiden spelenderwijs hun kennis en netwerk uit Presentatie en campagne Rabobank Cijfers Trends: Landelijke campagne met C&T als thema Rabobank Cijfers 6c Trends 98/99 (C8cT) ademt een positieve geest uit. De gunstige conjunctuur is niet aan het MKB voorbijgegaan, met een goede omzetontwikkeling als gevolg. Alleen de ontwikkeling van de winstgevendheid blijft hierbij wat achter. Dit wordt veroorzaakt door de stij gende loonkosten en de kosten voor innovatie en kwali teitsverbetering. "Maar de kans op een recessie in ons land is gering," aldus hoofddirectielid Wim van den Goorbergh. Op de presentatie van de 22e editie van Rabobank C6cT zei Van den Goorbergh dat de risico's voor de conjunctuur de laatste maanden aanzienlijk zijn vergroot. Toch kon hij zich niet vin den in de uitspraak van Robeco-beleg- gingsstrateeg Jaap van Duijn die vorige week een recessie voor spelde nog voor het jaar 2000. Van den Goorbergh: "Er staan in de wereld nogal wat signalen op rood, die op wereldschaal voor negatieve groei kunnen zorgen. Toch valt het te betwijfelen of dat in Europa ook het geval zal zijn. De lage rentevoet, de groei- impuls die het gevolg is van het totstandkomen van de EMU en de koopkrachtont wikkeling die op peil gehou den wordt, zijn corrigerende factoren." Het speciale thema van C8cT is de euro. Rabobank- onderzoek wijst uit dat het MKB nog lang niet klaar is 'Beleid moet n.uuurüik wel èrgens op gebaseerd zijn." voor de nieuwe munt. Slechts 17 procent van de onderne mers is bezig met voorberei dingen. "Vooral het gegeven dat ondernemers zich totaal niet bekommeren om hun marke- ting-aanpak is zorgelijk" zegt Wim Boonstra, EMU-pro- jectcoördinator. "Bedrijven moeten fundamenteel na denken over de strategische gevolgen van de euro, omdat de marktomgeving totaal verandert." In alle landelijke dagbladen staat morgen een paginagro te advertentie met CêcT als thema. Een onderne mer vertelt hierin waarvoor hij C8cT gebruikt. Daarnaast komt een lid van een andere belangrijke doelgroep van C8cT aan het woord, de intermediair die het boek gebruikt bij advisering. Op de pagina staat ook een bon waarmee onder nemers gratis een C8cT cd-rom kunnen bestellen. Rabobank Nederland betaalt deze cd-roms. Als onderdeel van de campagne verschij nen over twee weken adver tenties in zowel landelijke als regionale kranten. Banken kunnen hierop inhaken door ook lokale advertenties te plaatsen. Binnenkort ontvan gen ze hiervoor gratis drie advertenties. Ook Internet verwijst naar C8cT. Op verschillende ex terne sites zijn vanaf 28 sep tember advertenties te zien. Bedrijven Advies 7 (040) 217 64 44 (kies 3) Hoe ga ik om met te verwachten inkomsten en uitgaven? Middenin de feestmaand waarin ondernemers een groot deel van de omzet behalen, kijken zij alweer vooruit. De Centrale Actie Bedrijven van december speelt hierop in met het onderwerp liquiditeitsplanning. De productactie Rabobank BedrijfsPlusRekening roept zakelijke klanten op om overschotten tegen een hogere rente uit te zetten, waarbij het geld toch direct opvraagbaar blijft. Voor het opvangen van tijdelijke tekorten is er het Rekening Courant Krediet. Onderne mers die inzicht willen in hun geldstromen, kunnen de Rabobank Liquiditeitsplanner aanvragen. Als vierde actie is er de Rabobank Tante Agaath-obligatie waarin het accent ligt op een fiscaal aantrekkelijke manier van beleggen. Ondernemers kunnen in Rabobank Bedrijven Nieuws al vooruitkijken naar de beurzen van 1999 en de marktstudies die de Rabo bank het komend jaar uit brengt. Ook is er aandacht voor de Rabobank als inter nationale bank en een studie over de Nederlandse Land en Tuinbouw inclusief een interview met agrarisch manager Arie van der Spek. De losse onderwerpen be staan uit een informatieba rometer voor het MKB waarmee ondernemers kun nen beoordelen hoe de infor matievoorziening in hun bedrijf geregeld is, het InkomensZekerPlan en een afbeelding van een rekening afschrift met 'gewenningsin- formatie' over de euro. Met nieuwsberichten over Rabobank Telebankieren Extra onder Windows, de op heffing van postbankreke ningen van lokale banken en eurocheques die vanaf 1999 niet in euro mogen worden uitgeschreven, is de krant compleet. Banken die nog geen abon nement hebben, kunnen zich tot en met 7 oktober aan melden bij Rabofacet, tele foonnummer (040) 219 50 12. Uitgebreide informatie over de decemberacties staat op het RaboWeb en vanaf 5 oktober in de Rabolnfobank in het dossier RCCA98, onderdeel RCCA70. Bedrijven Advies C (040) 217 64 44 (kies 2) De meeste ondernemers moeten, als zij hun kennis willen ver breden of hun netwerk willen uitbreiden, diep in de buidel tasten. Bijvoorbeeld door een duur congres of een kostbaar seminar te bezoeken. Dat het ook anders kan bewijzen zo'n vierhonderd ondernemers uit Brabant. Zij accepteerden de uitnodiging van de daar gevestigde Rabobanken om kosteloos deel te nemen aan 'Spelenderwijs Ondernemen'. Afgelopen dinsdag klonk in het Eindhovense Evoluon het startschot van dit samenspel-project. 'Spelenderwijs Ondernemen' is een initiatief van 23 banken in Zuidoost-Brabant dat geheel in het teken staat van samenspel en samenwerking tussen ondernemers, klanten, medewerkers, leden en bestuurders van de Rabobank. Doel van het samenspel project is, naast networking en kennisvergaring, om de ondernemers in staat te stellen op een speelse manier naar de eigen en andere ondernemin gen te kijken. Concreet komt het erop neer dat een aantal teams met elkaar de strijd aanbinden met als hoofdprijs: een driedaagse studiereis naar Madrid. Zij moeten daarvoor op de finaledag, eind januari, een zware case uitwerken. Winnaar is het team dat op die dag met de juiste argu menten de meest correcte beslissingen neemt. De teams krijgen eerst vijf maanden lang de kans om kennis op te doen: zij wonen enkele seminars bij en krijgen enkele proefopdrachten. Be langrijkste doel van deze periode is echter dat de team leden elkaar beter leren ken nen en leren met elkaar samen te werken. Dat daar vijf maanden voor staan hoeft geen verbazing te wekken. De 40 teams zijn immers zeer kleurrijk van samenstelling. Elk team heeft de volgende samenstelling: een bestuurder of een directielid van de bank, twee medewerkers van de bank, een startende onderne mer, twee agrarische onderne mers, een ondernemer uit het MKB, een directeur van een non profit-organisatie, een manager van een groot bedrijf én een niet-Rabobank-klant. Volgens projectcoördinator Margaret van Rosmalen van de .CPC Zuidoost-Brabant is bewust voor deze samenstel ling gekozen. "De bedoeling is dat men leert van elkaar. Groot van klein, agrariër van niet-agrariër, klant van niet- klant. Zo leert men te com municeren vanuit diverse invalshoeken." Van Rosmalen vergelijkt het met een voetba lelftal. "Ook daarin spelen verschillende mensen met alle maal een andere achtergrond. Toch moeten ze samen aan één doel werken: winnen." Margaret van Rosmalen (040)230 67 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2