Rabobank en TrefPunt op Internet in Business f Winstverwachting van Rodamco Retail Nederland dubbeltje hoger Diversificatie grote uitdaging voor voedingsoliesector Nederlandse gebruiker besteedt 594 gulden per jaar via Internet Elektronisch zaken doen wordt voor bedrijven steeds interessanter Internet in Business '98 Jong Rabo op bezoek bij De Lage Landen Doek valt voor verzamelgiro Bedrijven die willen weten wat er op het gebied van elek tronisch zakendoen allemaal te halen valt, kunnen op 22 en 23 september terecht in de RAI in Amsterdam. Tijdens de vierde editie van Internet in Business informeren zo'n drie honderd bedrijven de bezoekers over de nieuwste technie ken en diensten. Onder hen de Rabobank en TrefPunt. Nog steeds is het aantal mensen dat gebruik maakt van Internet groeiende. De Nederlandse gebruiker be steedde het afgelopen jaar gemiddeld 594 gulden via het medium, aldus het half jaarlijkse Inter/Media scope onderzoek van Multiscope onder 2.800 Internetgebrui kers. Gemiddeld doen ze 3,9 aankopen per jaar. 26% van de Internetgebruikers heeft wel eens iets via Internet ge kocht, hetgeen neer zou ko men op 330.000 personen. Daarmee is het voor bedrij ven steeds interessanter om elektronisch zaken te doen. De organisatoren van de beurs verwachten ruim 20.000 zakelijke bezoekers. TrefPunt is op de beurs aan- wezig als platform voor lo kale ondernemers. Daarop kunnen ze een eigen Inter netsite beginnen of een virtuele winkel op het WinkelPunt openen met Rabobank Direct Betalen, voorheen Direct Betalen via Internet. Daarmee kunnen bezoekers met een betaalre kening bij de Rabobank en een digipass het gekochte meteen betalen. Voor meer informatie over deze betaal- mogelijkheid kan de beurs bezoeker bij de Rabobank- stand terecht. Daar is ook de Rabobanksite te zien. Tot nu toe werkt Rabo bank Direct Betalen alleen bij winkels op het Winkel- Punt van TrefPunt, maar daarin komt verandering. Jean-Jacques Mulleman van het CyberCenter: "In een pilot willen we eerst minimaal twintig grote winkels op Internet met Rabobank Direct Betalen hebben. Hiermee willen we eerst ervaring opdoen voordat we consumenten en ondernemers uitgebreid Vakbaurs vnnr informeren." Een folder over Rabobank Direct Betalen en een ver korte handleiding staan vandaag op het RaboWeb en vanaf 21 september in de Rabolnfobank. TrefPunt (Bankendesk) (030) 215 25 89 CyberCenter C (040) 217 54 30 Jong Rabo, de vereniging voor jonge ambitieuze medewerkers van 35 jaar en jonger, brengt 1 oktober een bezoek aan De Lage Landen in Eindhoven. De leden krijgen presentaties over De Lage Landen en haar werk zaamheden. Daarnaast wordt er een sportief element inge bouwd in de vorm van een golf- clinic. Het programma begint om 13.00 uur bij De Lage Landen en wordt rond 19.00 uur afgesloten met een borrel in het golfcentrum. Naast de clinic kunnen jonge medewer kers met een golfvaardigheids- bewijs meedoen aan een 9- holes wedstrijd. Hiervoor is een beperkt aantal plaatsen. Leden die interesse hebben, kunnen zich inschrijven bij de Jong Rabo-contactpersonen van hun eigen bedrijfsonder deel of bellen met Carina Rijnbeek van De Lage Landen. De Lage Landen C (040) 233 97 97 Rodamco Retail Nederland NV, het Nederlandse winkel- vastgoedfonds van de Robeco Groep, heeft haar winstver wachting verhoogd van 7,40 per aandeel tot tenminste 7,50 per aandeel. Deze stijging heeft te maken met nieu we investeringen. Rodamco Retail Nederland heeft voor 60,6 miljoen ob jecten gekocht in Alkmaar, Breda, Hellevoetsluis, Rot terdam, Hoorn en Utrecht. De belangrijkste aanwinsten zijn de tweede fase van de meubelboulevard in Breda en een deel van de Woonmall Alexandrium in Rotterdam. Ook kocht het bedrijf winkelpanden in de winkelcentra De Struytse Bedrijven Advies Hoek in Hellevoetsluis, De Mare in Alkmaar en Overvecht in Utrecht. Met de investering stijgt de beleggingsportefeuille van Rodamco Retail Nederland met bijna 7% tot ƒ944 miljoen. Het totale bezit bestaat nu uit zeven winkelcentra, acht kleinere warenhuizen en 201 winkels in 43 grote en middelgrote steden. Mondiaal zal de vraag naar voedingsolie de komende jaren drastisch veranderen. Consumenten willen gezond én ander -vaak bijzonder- voedsel en dat geldt ook voor de eetbare oliën voor 'huis, tuin en keukengebruik.' Dit betekent dat de sector zal moeten diversificeren. Tot die conclusie komt het researchteam Food Agribusiness van Rabobank International in het rapport 'The World of Edible Oils.' De industrie in eetbare oliën zal de komen jaren consoli deren, zo verwachten onder zoekers Heieen Glaudemans en Mare Timmermans. Als belangrijkste oorzaken wij zen zij de liberalisering van de handelspolitiek en toene mende concurrentie aan. Overigens dragen ook ont wikkelingen in de biotechno logie en veranderingen in het aanbod van ruwe grondstof- Aan het eind van dit jaar valt het doek voor de verza melgiro. Hoewel het gebruik ervan sinds januari al ge halveerd is, werden er in augustus toch nog 4.153 formulieren verwerkt. Om dat Interpay deze formulie ren na 31 december niet meer kan verwerken, wordt banken dringend verzocht klanten die de verzamelgiro nog gebruiken, persoonlijk te benaderen. Zij moeten in verband met de eindejaars- drukte op de bank uiterlijk in oktober overgaan op Rabo Telebankieren Extra of het Optisch Leesbaar Overschrij vingsformulier (de OLO). In de Rabolnfobank staat onder nummer 811401 een artikel over dit onderwerp. Het marktbewerkingspak ket 'opheffen verzamelgiro' van maart heeft nummer 811401a, de bijbehorende brief voor klanten 811401 b. Bedrijven Advies C (040) 217 64 44 (kies 2) fen bij aan de veranderingen in de eetbare olie-industrie. Wereldwijd neemt de vraag naar eetbare olie jaarlijks 3 tot 4% toe. Oorzaak: bevolkings groei en stijgende welvaart. Overigens verschilt deze toe name per regio. In Azië, waar de consumptie van eetbare olie per hoofd van de bevol king relatief laag is, groeit de vraag harder dan in Europa en Noord- en Zuid Amerika. In deze inmiddels volwassen markten zullen consumenten vooral kiezen voor ge zond, kwaliteit en divers. Glaudemans: "Ze willen de herkomst weten, eisen een hoge mate van veiligheid én kwaliteit." Nichemarkten, ge specialiseerde producten en productieketen zullen aan belang winnen. De handel in oliën -tot dusver vooral een buikproduct- zal daardoor diversificeren. Dat dit ten koste gaat van de traditionele bulkmarkten is evident, stelt Timmermans. "Gescheiden behandeling en vervoer van ruwe grondstoffen en eindpro ducten is daarom cruciaal." De vooruitzichten zijn het beste voor regio's die grote hoeveelheden oliezaden pro duceren tegen concurrende prijzen en lage verwerkings kosten. In veel regio's neemt de verwerkingscapaciteit toe, waardoor de concurrentie ter plaatse eveneens stevig wordt aangewakkerd. Efficiency wordt daardoor een kritische succesfactor in de strategie van veel ondernemingen, zeggen de onderzoekers. 'The World of Edible Oils' is verkrijgbaar bij Rabobank International en kost ƒ150,- per stuk. Rabobank International (0307216 28 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2