Mobiele ondernemers werken samen met flexibele banken 'Jonge gazellen' veroorzaken banengroei Bedrijven Advies Niet elke ondernemer heeft zijn bedrijf op een vaste stek. De binnenschipper bevaart een groot deel van het jaar de internationale waterwegen en de kermisexploitant reist 's zomers stad en land af met zijn attractie. Toch moeten ook zij hun bankzaken regelen. Twee banken over hun contacten met deze mobiele ondernemers. Rabobank Sliedrecht heeft ongeveer hon derdvijftig bij haar bankierende binnenvaart schippers. Evenals bij ande re klanten staat bij deze mo biele relaties persoonlijke aandacht centraal. Het con tact verloopt vooral via de telefoon. Maar een bezoekje van de relatiebeheerder aan een schip is even zo makke lijk te regelen. Ine van der Laar, binnendienstmedewer ker Bedrijven voor de bin nenvaart: "Onze relatiebe heerder, Tiemen Kamphuis, rijdt naar de klant als zijn schip bijvoorbeeld in Dordrecht aan wal ligt. De auto, die voorzien is van speciale wielen die makke lijk zijn op te tillen, wordt aan boord gehesen en al va rende bespreken schipper en relatiebeheerder de bankza ken. Tientallen kilometers verderop gaan relatiebeheer der en auto weer van boord." Schippers maken ook ge bruik van de Rabofoon en telebankieren. Rabobank Sliedrecht is hard bezig om meer klanten aan het tele bankieren te krijgen. De bank biedt de schippers haar eigen tweedehands computers goedkoop aan. Voor de installatie van de apparatuur aan boord zorgt een daarin gespecialiseerd bedrijf. Van der Laar schat dat nu ongeveer een derde van haar totale schippersbe- stand, telebankiert. Van de zakelijke klanten aan de wal is dat 75%. Van der Laar: "Het gebruik is voor hen goedkoper. Schippers heb ben hogere kosten, omdat de datacommunicatie ver loopt via een gsm-toestel waarop het systeem is aan gesloten." Reizende kermisexploitanten Wim Oosthoek, relatiebe heerder bij Rabobank Bergen op Zoom, onder houdt zijn contacten met vijf reizende kermisexploi tanten 's zomers via de mo biele telefoon. In de winter maanden maakt hij persoonlijke afspraken om verzekeringen, financiële ge gevens of kredieten te be spreken. "Als het nodig is, vragen we om een liquidi teitsprognose en een over zicht van standplaatsen in de zomer, zodat we altijd weten wanneer ze waar be reikbaar zijn", zegt Oosthoek. De benadering bankzaken als het op tijd in sturen van jaarcijfers of het hanteren van kredietlimie ten. Oosthoek: "Met duide lijke wederzijdse afspraken leggen we de basis voor een prettige relatie. We merken ook dat kermisexploitanten sterk het gevoel hebben dat ze bij een persoon bankieren - "ik bankier bij Wim De auto van relatiebeheerder Tiemen Kamphuis van Rabobank Sliedrecht wordt aan boord gehesen van een binnenvaartschip. van de kermisexploitanten ten opzichte van onderne mers met een vaste vesti gingsplaats is volgens hem niet wezenlijk anders, hoe wel kermisexploitanten de neiging hebben enigszins soepel om te gaan met Oosthoek" - in plaats van bij Rabobank Bergen op Zoom. Dus de persoonlijke band is bij deze klanten mis schien iets belangrijker, hoe wel dat bij andere klanten natuurlijk ook aandacht verdient." keert. "Maar dat er veel starters blijven komen, staat vast." Als het aantal banen zo blijft toene men, voorziet de econoom wel een probleem: de beschikbaarheid van kwalitatief juiste mensen. Nu al heb ben veel bedrijven moeite geschikt personeel te vinden. Het midden- en kleinbedrijf heeft daarbij een achter stand op het grootbedrijf, meent Van der Velden. "De sector kan minder bieden als het gaat om bekendheid, doorgroeimogelijkheden, arbeids voorwaarden, scholing en oplei ding." Het credo luidt dan in feite: met dezelfde mensen meer presteren. Dat betekent geld steken in techniek. "Het midden- en kleinbedrijf moet daarom meegaan in de technische stroomversnelling. Dat geldt ook voor sectoren die nog niet sterk met moderne technologie worden geasso cieerd, zoals de detailhandel. Denk daarbij maar eens aan hightech scan- en afrekenapparatuur." leid. Dat laatste is onder andere zichtbaar in lastenverlichting voor ondernemers en meer toegankelijke markten. De Rabobankeconoom plaatst niet temin kanttekeningen: "De nieuwe ling van nu is vaak de stopper van straks. Er blijft veel dynamiek in de markt." Hij vindt dat banken juist door de forse stroom nieuwkomers scherp moeten blijven letten op wie zij financie ren, omdat veel starters het uit eindelijk niet halen. "Na een jaar is een op de vijf afgehaakt, na vijf jaar zelfs driekwart." Van der Velden ver wacht dan ook dat de wal het schip vanzelf De banen groei in het midden- en kleinbedrijf is volgens het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf (EIM) steeds meer te danken aan kersverse, kleine bedrij ven. Ook jonge gazellen - snelle groeiers - dragen hieraan bij vol gens Willem van der Velden van de Stafgroep Economisch Onderzoek. "Je ziet ze met name in de zakelijke dienstverlening. Zoals computerbe drijfjes van kleine zelfstandigen, die met betrekkelijk weinig investerin gen op hun zolderkamer beginnen. Die instromers surfen mee op de groeiende vraaggolf naar specialis ten in informatietechnologie, be drijfskundig advies en logistieke dienstverlening." gens het EIM. Dit jaar creëert de sector 75.000 nieuwe banen, 45 pro cent van het to taal aantal nieuwe jobs. De banen groei ziet Van der Velden als de weerslag van de aanhoudende con juncturele 'zomer' gecombineerd met het liberaliserend overheidsbe- Vooral de zakelijke dienstverlening kent veel jonge gazellen. Het midden- en kleinbedrijf blijft de banenmotor van de economie vol- Rabokrant Extra 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9