'Het gaat goed, maar nog niet goed genoeg' Teamdag '99 wil naam waarmaken Huis Hypotheekadvies Segmentmanager Van Lange over ontwikkeling in hypotheekmarkt: Het aantal verstrekte hypotheken is het eerste half jaar lande lijk met 4% gedaald. Bij de Rabobank was de daling minder dan 2 waardoor het marktaandeel zelfs een half procent steeg. "Een positieve ontwikkeling", zegt Jos van Lange, seg mentmanager Rabobank Huis Hypotheekadvies. "Daar komt bij dat ook het gemiddeld hypotheekbedrag het afgelo pen half jaar flink is gegroeid. Bij ons was die groei 13%." Rotterdam Zwolle Utrecht Veldhoven Zowel in de aan- koopmarkt als in de oversluitmarkt scoort de Rabobank beter dan in 1997. "Maar nog niet goed genoeg", zegt Van Lange nadrukkelijk, "het kan beter, zeker ook in de oversluitmarkt. Daarom zijn de activiteiten gericht op onze bestaande hypotheekklanten van groot belang. Temeer omdat bij verdergaande te rugloop van nieuwe hypo theken, de hypotheekver- kopende tussenpersonen meer en meer hun activitei ten zullen richten op het 'versjouwen' van de klant van de ene geldverstrekker naar de andere. Daar moet bij hen immers de schoor steen van blijven roken. Om onze klanten daar voor af te schermen is Voor de 5e editie van de Teamdag van Rabobank Huis Hypotheekadvies is de opzet veranderd. De Teamdag van 1999 krijgt een regionale invulling en maakt zijn naam na drukkelijker waar. "De Teamdag '99 is er voor het complete team Huis Hypotheek advies, waarbij je de programmaonderdelen samen, met je team, bijwoont", zegt Mirja op den Camp van Marktbewerking en Verkoopondersteuning. In totaal zullen er begin volgend jaar vier Teamdagen gehouden worden: op dinsdag 26 ja nuari in Zwolle, op donder dag 28 januari in Veldhoven, op maandag 1 februari in Utrecht en op woensdag 3 februari in Rotterdam. Dus geen grote massale bijeenkomst meer, zoals begin dit jaar in het Congresgebouw van Den Haag, maar vier kleinere bijeenkomsten op locatie. Op den Camp is blij met deze nieuwe opzet: "Met name afgelopen jaar is ge- Rabokrant Extra bleken dat de reistijd naar één locatie voor veel mensen zwaar weegt. Bovendien zijn er in Nederland nauwelijks locaties waar je met 2000 mensen terecht kunt. Zo hopen we niemand meer te leur te hoeven stellen". Teamverband Het doel van de Teamdag blijft: elkaar informeren, van elkaar leren en motive ren. Maar dan wel nadruk kelijk in teamverband. Er zullen onderwerpen aan bod komen die voor het hele team van belang zijn, dus hypotheek veranderen. "En die andere twee van de drie krijgen van 'hun' Rabobank de broodnodige aandacht die nodig is om een relatie met hen op te bouwen of te onderhouden. Werk in de lijn van de actie, is het 'Achterdeur Dicht!' het be langrijkste instrument." Broodnodige aandacht Van Lange is blij dat 375 banken mee doen, al zijn de verschillen nog groot. "Teveel banken bellen te be perkt na. Terwijl de praktijk uitwijst dat twee van de drie klanten die gebeld worden op gesprek komen." Daarvan wil eenderde zijn zowel voor de commercieel manager, de commerciële binnendienst als voor de hy potheekadviseurs. "Voor ie dereen die een rol heeft bin nen het team zijn er het hele jaar door aparte opleidingen en opfristrainingen. De Teamdag wordt een echte 'gezamenlijke' bijeen komst", zegt Op den Camp. Het is dan ook be langrijk dat iedereen aanwe zig is. "Het zou zonde zijn als bijvoorbeeld de commer cieel manager er niet is, want hij fungeert als coach van zijn team en moet dus weten welke nieuwsfeiten en activiteiten gepresenteerd worden en welke leerpunten voor zijn team gelden. Het zelfde geldt uiteraard ook voor de hypotheekadviseurs en medewerkers commer ciële binnendienst" De Teamdag '99 start 's middags, met uitloop naar de avond. "De reistijd is een van de overwegingen om maar een gedeelte van de dag te benutten", legt Op den Camp uit, "bovendien werd het dagprogramma als motto van Van Lange: "Bel, ga in gesprek en realiseer klantwaarde! Realiseer klantbehoud!" Vraag en aanbod van wo ningen komen langzaam in evenwicht. De oversluit markt zal de komende jaren afvlakken. Net als de stij ging van de woningprijs. Het gemiddeld leenbedrag zal naar verwachting be hoorlijk blijven stijgen. Dat heeft volgens Van Lange te maken met de centrale posi tie die de hypotheek in neemt in de financiële plan ning. Wat de komende jaren ook in de markt zal spelen, is een toenemende oproep van consumentenorganisa ties aan hypotheekaanbie ders om de risico's van een hypotheekaanbod te mini maliseren en de klant te wijzen op de risico's die niet te voorspellen zijn. "Met onze eigen aange scherpte gedragscode heb ben we daarin als enige marktpartij al een belang rijke stap genomen. En dat is in het belang van klant en bank", besluit Van Lange. lang en zwaar gezien." Hoe het programma er pre cies uit zal zien, en wat de thema's zijn, wordt begin oktober in de Rabokrant ge communiceerd. Ieder team Huis Hypotheekadvies kan in ieder geval nu al de plaats en datum van de Teamdag in de agenda reser-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 7