'Creatieve inbreng financieel adviseur gaat niet verloren' Praten over geldzaken is voor vrouwen 'not done' Financieel Advies Rabobank Assen ziet meerwaarde in tekstblokken PFA V/4 Bij Rabobank Assen twijfelen ze daar geen moment aan. Financieel Adviseur Renate de Weerd: "De eigen creati viteit gaat zeker niet verlo ren. Je kunt naar believen invoegen en schrappen in de teksten." Commercieel ma nager FA Wim Sjamaar voegt daaraan toe: "Wij zien de PFA-tektsblokken als een instrument om de behoeften van een klant, die in een ge sprek naar voren zijn geko men, professioneel vorm te geven. In combinatie met de nieuwe offertemapjes en het nieuwe offertepapier ziet dat er gewoon heel goed uit. Een kwaliteitsproduct. Maar die kwaliteit zit echt niet alleen in die vormge ving, maar zeer zeker ook in de inhoudelijke inbreng van de financieel adviseur." Uit het hart gegrepen Die reactie is Oomen uit het hart gegrepen. "De tekst blokken zijn niet bedacht als vervanger van de adviseur. Natuurlijk kun je een aantal blokken zo onder elkaar zet ten en dat als een persoon lijk financieel advies aanbie den. Wat er letterlijk staat, klopt altijd. Maar als het verhaal niet matcht met de behoefte van de klant, ga je onderuit. De adviseur moet dus wel degelijk nadenken. En wat hij heeft bedacht, hoeft hij niet meer zelf op te schrijven. Dat is al voor hem gedaan." De PFA-tekstblokken zijn halverwege de maand juli in de Rabolnfobank gezet. Deze maand wordt een cd- rom geleverd aan alle ban ken met een verbeterde ver sie. Renate de Weerd vindt de teksten goed leesbaar en in eenvoudige taal gesteld. "De opbouw is heel duide lijk. Voorheen moest ik elke keer weer zoeken naar een opbouw. Nu heb je die stan daard voorhanden." Begrijpelijke taal Het is Sjamaar opgevallen dat zijn adviseurs de begrij pelijke taal in de tekstblok ken zelfs al zijn gaan bezigen in de gesprekken met de klant. "Een prettige bijkom stigheid. Dankzij die tekst blokken wordt het bankjar- gon een beetje uit de gesprekken gehaald." Het systeem is gebouwd op basis van de tien klantbe hoeften die FA heeft gefor muleerd. Uitgaande van die behoeften worden tal van concrete oplossingen gege ven. Oomen: "Als het goed is, zijn we niets vergeten, maar we verwachten én hopen dat er adviseurs zijn die nieuwe oplossingen be denken." In Assen hebben ze nu al, na een maand oefenen, veel vertrouwen in de moge lijkheden: "Als dit systeem verder wordt vervolmaakt, dan levert het zeker tijdwinst op en dat geeft ons gelegen heid meer gesprekken te voe ren en de relatie met bestaan de klanten te verdiepen." welijke klanten mag alleen niet exclusief worden toege kend aan vrouwen. Alle ad viseurs hebben de taak zich te verdiepen in de klanten. Dat betekent bij echtparen ook de vrouw erbij betrek ken. Mannelijke adviseurs kunnen dat ook prima." Toon en taal van veel finan ciële informatie vinden vrouwen dikwijls niet pas sen bij hun belevingswereld en kennis. Brekelmans: "Onze communicatie sluit volgens mij wel beter aan op wensen van vrouwen - en andere consumenten - dan die van de meeste concur renten. Zo zijn we er alert op dat vrouwen in praktijk cases en op foto's voorko men. Maar belangrijk is toch dat alle adviseurs regel matig bij zichzelf nagaan of zij zich altijd op de juiste manier in de vrouwelijke klant verdiepen." Rabokrant Extra Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus. Ook als het gaat om de belangstelling voor financiële zaken. Gemiddeld zijn daar drie keer zoveel mannen als vrouwen in geïnteresseerd. Nieuwe, jonge beleggers zijn ook in meerderheid van mannelijke kunne. Hebben vrouwen minder belangstelling voor geld of hebben zij een andere instelling, andere problemen, andere behoef ten? Een kijkje in de feminiene financiële geest. Het verleden van veel vrouwen wordt gekenmerkt door pensioenbreuken, fi nanciële afhankelijkheid van de echtgenoot en financiële onwetendheid. Dat consta teert onderzoeksbureau Signicom. Vrouwen vinden het ook niet sociaal wense- discrimineerden, is het wel noodzakelijk dat vrouwen hun financiële toekomst be kijken." Zij acht het mede de verantwoordelijkheid van lijk een uitgesproken interes se voor geld te etaleren. Ingrid Brekelmans, hoofd Marktbewerking en Verkoopondersteuning van FA, vindt het jammer dat vrouwen relatief weinig be langstelling hebben voor fi nanciële zaken. "Doordat pensioenfondsen hen vroeger de Rabobank vrouwelijke klanten daar op te wijzen. Argwanend Zetten vrouwen toch een stap in de financiële wereld, dan telt voor hen de onaf hankelijkheid van hun advi seur. Hun raadgevers kiezen ze op intuïtie, vaak een ver- zekerings- of belastingadvi seur, of een goede bekende. En het liefst een vrouw. Brekelmans is dan ook blij dat steeds meer vrouwelijke fi nancieel advi seurs de lokale FA-teams 'be mensen'. "Het helpen van vrou- Ifoor advies over geldzaken varen vrouwen vaak op goede bekenden. 'Hapklare brokken', worden de meer dan driehonderd PFA-tekstblokken wel gek scherend genoemd. Elk blokje vertegenwoordigt een concreet advies. Financieel advi seurs kunnen de stukken tekst zo met de muis uit het programma 'tillen' en in een Persoonlijk Financieel Advies-rapport zetten. Het gaat om tijdbesparing, benadrukt Adriaan Oomen van het segment Financieel Advies. Maar blijft er door al die standaard teksten nog wel ruimte over voor eigen creatieve inbreng van de adviseur? Wim Sjamaar en Renate de Weerd: 'Dankzij die tekstblokken wordt het bankjargon een beetje uit de gesprekken gehaald.'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6