Interpolis wil energie steken in bewustwording banken Cliënten Advies Na conversie AIEP:'Enorme groeikansen in markt verzekeringen' 'De Rabobank heeft bijna zeven miljoen klanten, het is duidelijk dat hier een enorme markt voor ons ligt.' in de hand de Alles in één Polis Conversie was groots(t)e operatie Tachtig procent van de Nederlanders wil van hun bank een compleet financieel advies krijgen. Dat is inclusief een verzekeringsadvies. Die wetenschap staat in schril con trast met de tijd die commercieel managers Cliënten Advies per week besteden aan de marktbewerking voor verzekeringen: gemiddeld één uur. Verzekeringen zijn nog een onderge schoven kindje bij lokale banken, is de nuchte re constatering van verzeke raar Interpolis. Het steekt de volle dochter van de Rabobank in zekere zin dat van de bijna zeven miljoen klanten er 'slechts' 800.000 een Alles in één Polis (AIEP) hebben. De oorzaken zijn deels historisch bepaald. Van oudsher hebben banken en verzekeraars niet zoveel met elkaar op. Daar komt bij dat er nog veel lokale banken zijn die zaken doen met andere verzekeraars dan Interpolis. Commerciële slag niet missen In die situatie zal snel veran dering komen, verwacht Joop Kanen, directeur Schade Particulier van Interpolis: "Verzekeringsproducten gaan een wezenlijk bestand deel vormen van de fi- nanciële dienstverlening van de Rabobankorga- nisatie. Dat moet wel om de commerciële slag niet te missen. Verzekeringsproducten raken steeds meer ver weven met bancaire producten. Goed voorbeeld is het Rabo TotaalPakket met de doorlopende reisver zekering. Er komt in het voorjaar ook een hypotheek gecombi neerd met brandver zekering. Het duurt niet lang meer en fi nanciële planners zullen ook schadeverzeke ringen meenemen in hun ad- Net als Interpolis heeft de concurrentie het fenomeen database marketing ontdekt. Doordat steeds meer verze keraars opgaan in banken, worden automatisch klan tenbestanden uitgewisseld. Klant staat voorop Banken realiseren zich dit allemaal nog onvoldoende, meent de directeur Schade Particulier. "Daarom is het zaak dat we investeren in awareness. We moeten ban ken attenderen op de ont wikkelingen en ze bewust maken van het belang om verzekeringsproducten te gaan verkopen. De klant staat immers voorop en om de klant zekerheid te bieden hebben wij uitstekende pro ducten." Wat Interpolis betreft gaan lokale banken nu keihard aan de slag om verzekerings producten te adviseren. Te Kanen: "Lokale banken kunnen daarvan de dupe worden. Een Rabobank die zaken doet met een andere verzekeraar, die op haar beurt weer onderdeel is van een andere bank, loopt kans dat die bank de klanten van de betreffende Rabobank gaat benaderen." beginnen bij de schadeverze keringen van de AIEP. "We willen binnen vijf jaar een forse stijging van het aantal dekkingen. Het zijn er nu twee miljoen, dat moeten er drie miljoen worden. De Rabobank heeft bijna zeven miljoen klanten, het is duide lijk dat hier een enorme markt voor ons ligt." \ot erpoz/j - Ö»V- *1 Rabokrant Extra De conversie van de Alles in één Polis (AIEP) is de grootste geweest in de historie van Interpoiis. In totaal zijn 1,7 miljoen losse schadepolissen die bij lokale Rabobanken waren ondergebracht, omgezet in 730.000 nieu we AieP's. Het proces duurde van november 1996 toten met mei 1998. Het was een omvangrijke en complexe operatie. Zo moesten per polis premierestitutie en provisie worden verrekend. Ook werd gaande het proces op verzoek van veel kleine klanten de mogelijkheid geboden om de premies niet alleen per maand, maar ook per jaar te betalen. Vooraf was ingecalculeerd dat als gevolg van de conversie 4 van de klanten zou uitstappen. Er waren ook veel reacties, 150.000 in totaal. De meeste telefoontjes konden direct worden beantwoord. Mede daardoor is het uiteindelijke aantal uitstappers beperkt gebleven tot het acceptabele percentage van 2,5. Voor 286.000 verzekerden (39 heeft de conversie naar de AIEP niet of nauwelijks premieverschil opgeleverd, 379.000 ver zekerden (52%) zijn voordeliger uit en 65.000 verzekerden (9%) gaan iets meer betalen. hoeft er geen verzekerings- deskundige voor te zijn. Verder is de administratieve uitvoering helemaal geïnte greerd in de systemen van ducten, slimme processen waarmee die producten op simpele wijze aan de klant kunnen worden verkocht en slagvaardige marktbewer- Conversie afgerond Belemme- I ringen in de advisering zijn er niet meer, verzekert Kanen: "De conversie van de AIEP is deze zomer afgerond. Het arrangement is volledig afge stemd op de for mule van Cliënten Advies. Het is een gemakkelijk pro duct, een adviseur Joop Kanen: 'Het is zaak dat we investeren in awareness.' de Rabobank. Met de prij zen zit Interpolis op het ni veau van de laagste aanbie ders, de provisieregeling en loyaliteitskorting zijn dik in orde. Kortom, banken doen hun klanten en zichzelf te kort als ze niet maximaal aan de slag gaan met de AIEP." Als tegenprestatie verplicht Interpolis zich tot optimale ondersteuning van de lokale banken. "Met goede pro- kingspakketten", somt Kanen op. Er zijn al de ac tiebibliotheek en het ma nagement informatie sys teem Target. Binnenkort komt daar een reclamepak ket bij. "Verder denken we na over een verbeterd bo nussysteem en een variant van telemarketing. Er steekt veel tijd in het nabellen van klanten. In de toekomst wil len we onderzoeken of we de banken ook bij dit proces kunnen ondersteunen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5