Schminkboek levert vrolijke gezichten op A 'Klant moet zich prettig voelen bij de oplossing' Cliënten Advies Actie Werving Rabo Jongerenrekening 'Een gratis boek met schmink voor hen en vrolijke gezichten voor u'. Met die slogan maakte de Rabobank begin april de ouders en verzorgers van kinderen tus sen de vier en acht jaar warm voor de Rabo Jongerenrekening. De actie leverde een respons op van 4,2%, ruim boven de 3% die vorig jaar werd gehaald. Zevende thema in merkcampagne an de actie namen 475 banken deel. Zij waardeerden de actie met een 7,3. Erna van Lubek van Cliënten Advies verklaart dit cijfer vooral door de goede timing. "De actieperiode was gekozen vlak voor Koninginnedag, dat werkte in combinatie met het aangeboden schminkboek heel goed. Daarnaast vonden de ban ken het prettig dat voor deze actie alleen bestaande klan ten werden aangeschreven." Klantenonderzoek Onder de gemailde klanten is ook een onderzoek gehou den. Daaruit blijkt dat de mailing nauwelijks aan de kinderen is getoond. "De mate waarin de ouder de mailing en het premium in teressant vindt, is dus van doorslaggevend belang", concludeert Van Lubek. Overigens maakte het pre mium indruk: liefst 84% van de lezers herinnert zich het schminkboek. Het be lang van het premium bij het besluit om een rekening te openen lijkt echter gering: bij 60% van de ondervraag den speelde het premium geen rol bij de besluitvor ming om een rekening voor het kind te openen. In Nieuwegein liep de actie aanvankelijk bedroevend: van de 427 aangeschreven klanten reageerden er slechts tien. "Met zo'n slecht resultaat wilden wij deze actie niet afsluiten", zegt Mariska Veenhuizen, cliëntadviseur bij de bank. "Dus besloten we een bel- avond te organiseren. Het Cliëntadviseur Anita Alblas sloot tijdens de belavond van Rabobank Nieuwegein de meeste Jongerenrekeningen af. resultaat was boven ver wachting: tijdens twee avon den hebben we het respons- percentage opgekrikt van 2,8 tot 14%." Belronde De belronde leerde de bank dat weinig klanten de bro chure over de Rabo Jongerenrekening hadden gelezen. "De meeste klanten die we belden hadden de mailing ongelezen in de pa pierbak gegooid. Pas toen wij ze belden drong het tot hen door dat het product wellicht toch zeer geschikt is voor hun kind." Volgens Veenhuizen biedt een per soonlijk gesprek de advi seurs de mogelijkheid om specifieke vragen van klan ten te beantwoorden. Als vervolgens voor de klant duidelijk wordt wat de voor delen van de Rabo Jongerenrekening zijn, gaat hij vlug overstag. "En daar bij kwam het meer dan eens voor dat er ook voor de an dere kinderen een Rabo Jongerenrekening werd geopend." Groeit uw geld wel hard genoeg .illenuialHHH^H ik hou vooral volledig persoonsgebonden, zo blijkt uit het bijbehorende artikel. In de praktijksitu aties worden respectievelijk Rabobank Restsparen -auto matisch sparen wat je maan delijks kunt missen-, beleg gen en Rabo TeleSparen als oplossingen aangedragen. Het Rabo 3x Belastingvrij Plan, bedrijfsspaargeld dat op 1 januari 1999 vrijkomt en het beleggersblad Ups and Downs completeren de ad vertentie. Traditioneel grijpen banken het najaar aan om in hun commerciële uitingen de nadruk te leggen op sparen. Door de fiscale mogelijkheden en de stormachtige ontwik kelingen op de beurs is beleggen hier de laatste jaren toe gevoegd. Beide vormen dan ook de logische onderwerpen voor het komende thema in de merkcampagne, die 22 september begint met de inmiddels bekende paginagrote advertentie in dagbladen. oe ga je om met je financiële re serves?' is de centrale vraag in de campagne. Zowel op de korte als de lange termijn, uitgaande van de wensen en behoeften van de klant. Louis van Loon van Com municatie AB: "Vaak is de meest ideale oplossing voor de klant een combinatie tus sen sparen en beleggen. De vraag is alleen is welke ver houding. En dat verschilt van klant tot klant. De Rabobank heeft een breed scala aan oplossingen en producten en kan een pas send advies geven." Daarmee wijkt de Rabo bank af van andere markt partijen, aldus Van Loon. "Advertenties die rendemen ten van 20% of meer belo ven zijn tegenwoordig eer der regel dan uitzondering. De ene stelt het nog mooier voor dan de ander. Maar deze beloftes gaan gepaard met een langere termijn en hogere risico's. Lang niet ie dereen is bereid die te nemen. Meer nog dan het doel van de financiële reser ve gaat het erom dat de klant zich prettig voelt bij de oplos sing." Brede doelgroep De adverten tie richt zich op een brede doelgroep. In de inleiding stelt de ad vertentie de lezer de vraag 'Groeit uw geld wel hard ge noeg?'. Het antwoord daarop is De advertentie staat op 22 september in diverse regio nale en landelijke dagbla den. Ook de Rabobanksite haakt in op de campagne. Met rekenmodules kan de bezoeker onder meer nagaan of hij meer een belegger of een spaarder is. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4