Nader tot de coöperatie of gewoon leuk om te spelen? Nader bekeken Het Dilemmaspel Met: Paul Cornelis M, Medewerkers en direc tieleden hebben de op dracht om met elkaar te praten over de ver nieuwde coöperatie en g boe deze in de praktijk WÊÊÊÊÊÊÊÊÊ handen en voeten te geven in de praktijk. Als hulpmiddel voor deze discus sie, werd het Dilemmaspel ontwikkeld. Op kaartjes staan dilemma's die de spelers elkaar voorleggen. De oplossingen worden onder meer beoordeeld op hun coöperatieve waarde. De vraag is of het 'spel' de coö peratie werkelijk dichterbij brengt of gewoon één leuk tijdverdrijf is? Marij Vullinghs, één van de bedenkers, van het spel 'Op zoek naar de kern': "Het is een hulpmiddel, dat onher roepelijk wat bij de spelers losmaakt. Je praat met el kaar over dingen die jou en je collega's vrijwel dage lijks bezighouden. Daarbij komen altijd dingen naar boven die voor verrassingen zorgen. Zo kan het bij voorbeeld voorkomen dat veel van de antwoorden neerkomen op het verbeteren van de omzet. Dan moet je je afvragen of dit overeenkomt met de doelstellingen van de Rabobank, zoals klantwaarde leveren. Ja, ik denk dat het 'spel' de coöperatie dichterbij brengt èn leuk is om te spelen." Directeur Hans Verdiesen van Rabobank Baarle-Nassau voegt daar meteen aan toe: "Tenminste als je het niet bij spelen laat. Met veel plezier en enthousias me stortten onze medewerkers zich op het 'spel'. Geregeld vroegen spelers aan leden van het ma nagementteam wat onze norm in bepaalde situaties is. Het 'spel' en de discussie die ontstond leidden tot een beter beeld van onze coöperatieve identi teit. Wilt u het woord 'spel' tussen aanhalingste kens zetten? Want het is een hulpmiddel dat aanzet tot discussie." 12 ZSrr-.g**' #ji Functie: Directeur Rabobank standplaats: Sas-van-Gent Lid van de Hoofddirectie Jan Groninger is één van de eersten die het 'spel' speelde en kan zich helemaal vinden in de woorden van Verdiesen: "Met het 'spel' als handvat komt er een discussie op gang, waarbij de deelnemers elkaar duidelijk maken hoe ze de coöpera tie ervaren in haar uitingen. Het spelen is tegelijkertijd leerzaam, leuk en goed bestede tijd." 'Op zoek naar de kern' blijkt nog lang niet overal ge speeld te zijn. Directeur Cees van Valkengoed van Rabobank Gaanderen-Silvolde: "Ik heb nog onvoldoende naar het 'spel' kunnen kijken, om er echt een mening over te kunnen geven. Ik heb een aantal vragen vluchtig door gekeken. Deze vond ik prikkelend, tot nadenken stem mend en helpen bij de beeldvorming over de coöpera tie. Ik zal er zeker nog eens goed naar kijken en wellicht dat we dan alsnog een moment kunnen vinden om het te spelen." Albert Blok, lid van de CAAR regiocommissie Zuidwest Nederland: "De vakantieperiode is een dilemma voor het spelen van het 'spel'. Maar ik ben blij dat het er is. Als CAAR hebben we het afgelopen jaar hard geroe pen om concrete hulpmiddelen voor het voeren van een lokale coöperatiediscussie. Nu hebben we een goed instrument gekregen, dat die discussie met de mede werkers los kan maken. Ik vind het alleen jammer dat Rabobank Nederland het 'spel' heeft gestuurd naar de directies van lokale banken. Ik hoor regelmatig van leden van ondernemingsraden dat het achter de 'direc tiedrempel' blijft steken. Dat is jammer, want 'Op zoek naar de kern' is bedoeld voor alle medewerkers van de bank. Per slot van rekening moeten zij de coöperatie uitdragen naar onze leden en klanten." Directeur Paul Cornelis (61) neemt op 1 oktober afscheid van Rabobank Sas-van-Gent. Hij is dan bijna 37 jaar in dienst geweest van dezelfde bank, waarvan zo'n 26 jaar als di recteur. Daarmee is hij een van de twee langstzittende directeuren van Rabobanken. Hij heeft 'zijn' Rabobank zien groeien van een mansbedrijf tot een bank met ze ventig medewerkers. "Ik ben in 1962 begonnen als kas sier bij de bank. Via kassier-direc teur werd ik directeur. Er is in de loop der jaren veel veranderd. In de jaren '60 waren sparen en lenen de belangrijkste pijlers. Het girale betalingsverkeer kwam in opmars. Dat betekende een enorme toeloop van klanten. In de jaren '70 breid den we ons dienstenpakket uit met verzekeringen en reizen. Weer tien jaar later kwamen de beleggings producten. Toen ik begon, was ik een pionier. Mijn taak als directeur was om klanten te winnen en ze te behou den. Ik had veel persoonlijk con tact met klanten. In de loop der jaren is dat takenpakket compleet veranderd. Ik houd me nu veel meer bezig met managen. Ik moet plannen, en de technische ontwik kelingen bijhouden. Het is veel breder allemaal. Van contact met klanten komt niets meer terecht. Dat vind ik jammer. Wat me van de afgelopen jaren vooral is opgevallen, is de vernieu wende coöperatie. De Rabobank kijkt duidelijk in de toekomst en stelt de klant centraal. Dat is een goede zaak. Als directeur moet je daar ook aan proberen bij te dra gen. Je primaire aandachtsgebied blijft de eigen bank en haar men sen, maar we zijn ook verantwoor delijk naar elkaar toe, naar andere lokale banken. Dat vergeten we nog wel eens. Samen voor de orga nisatie, dat is belangrijk." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 12