'Verhuizing van klant nog ondergeschoven kindje bij vaak banken' Oude bank verantwoordelijk voor goede overdracht klant Thema: Verhuizende klanten 'Soms heb ik de indruk dat banken klanten liever naar de concurrent zien vertrekken dan naar een collega-Rabobank' "De bancaire verhuizing van een klant is bij banken vaak een ondergeschoven kindje. Terwijl het juist commerciële kansen biedt. Voor de nieuwe bank is het een mooie aan leiding om de klant uit te nodigen. Voor een kennisma king én een adviesgesprek." Aan het woord is Jolanda Bonardt, verhuiscoördinator bij Rabobank Rijn en Wouden. "Soms heb ik de indruk dat banken klanten lie ver naar de concurrent zien vertrekken dan naar een col- lega-Rabobank." Ondanks verbeterin gen en afspraken zijn er nog steeds klachten van klanten over de gang van zaken bij een verhuizing. Bonardt begrijpt dat niet. En wie haar en thousiast over haar werk hoort praten zal zich daarbij ook moeilijk iets voor kun nen stellen. "Systeem technisch kan er tegenwoor dig bijna niks fout gaan Het ligt dus vooral aan de banken, denk ik." Banken beseffen te weinig het belang van relatiebe- houd bij een verhuizing, vindt Bonardt. "We merken dat in de contacten met col- legabanken. Over het alge meen gaat dat best goed, maar het komt ook voor dat ze je lastig vinden en niet als een collega zien. Taak van het management Een kwestie van mentaliteit, vindt ze. En een taak van het management. "Zij moeten het belang van een goede re latie-overdracht en -overna me onderschrijven en daar voor de ruimte scheppen. Een goede overdracht kost nu eenmaal tijd." In Rijn en Wouden wordt wekelijks ge middeld zo'n 15 uur aan bancaire verhuizingen be steed. Door Bonardt én twee andere dames bij Cliënten Service. Belangrijk voor de continuïteit, zegt ze. "Er is altijd iemand aanwezig die vragen kan beantwoorden. Dat werkt prettig." Inkomende verhuizers ont- Soms heb ik zelfs de indruk dat banken verhuizende klanten liever naar de con current zien vertrekken." vangen van de bank een wel- komstbrief met als extraatje een sleutelhanger. "Zo'n brief is vriendelijk en schept duide lijkheid", aldus Bonardt, "de klant weet direct dat hij wel kom is bij de Rabobank in hoe de verhuizing van een hypotheek in zijn werk gaat, dat doet de commerciële bin nendienst Huis Hypotheek advies. Zo werkt dat ook bij beleggingen met Financieel Advies. En als Huis Hypotheekadvies het signaal krijgt dat een klant zijn huis Collega-verhuiscoördinatoren Jolanda Bonardt en Petra de Vries: 'Tweerichtingsverkeer'. zijn nieuwe woonplaats. Bovendien maken we een af spraak met een cliëntadviseur of, indien nodig, een finan cieel adviseur." Samenwerking Daarmee komt het gesprek automatisch op de samenwer king met andere segmenten. Volgens Bonardt is die absoluut noodzakelijk. "Wij weten niet verkoopt, horen wij dat ook. Tweerichtingsverkeer dus." Zo moet het ook gaan tus sen de banken onderling, vindt Bonardt. "Ik zeg echt niet dat wij perfect werken, maar als collega's van ande re Rabobanken een kijkje willen komen nemen bij ons zijn ze van harte welkom. En we staan zeker open voor suggesties." Leven de banken de nieuwe Gedragslijn bij Verhuizingen goed na en werkt die in de praktijk? Marjo Jacobs van Verkoop ondersteuning Cliënten Advies aarzelt: "Ik heb wel de indruk dat de situatie verbeterd is, maar er zijn nog genoeg voorbeelden waar bij het mis gaat. En de klant dus geïrriteerd raakt." De oude bank is verant woordelijk voor een goede relatie-overdracht van de klant, zo luidt een van de afspraken in de Gedragslijn. "Ze moeten als het ware de loper uitleggen voor de nieuwe bank", aldus Jacobs. Dat dit nog lang niet altijd het geval is, merkt ze uit reacties van banken. "De oude bank kent de klant. Weet hoe zijn moraliteit is, welke diensten hij af neemt en of er wel licht speciale afspra ken gemaakt zijn. Dat is waardevolle informatie voor de nieuwe bank." Marjo Jacobs: 'Er zijn nog genoeg voorbeelden waarbij het mis gaat. De overdracht kost soms behoorlijk wat tijd, weet Jacobs. "Dat is het toch waard? De klant verhuist en verwacht dat zijn bankzaken zonder problemen mee verhuizen. Het klantbelang staat voorop, niet het lokale bankbe- lang. Het gaat om het leveren van klantwaarde en dat mag best wat kosten." Ze wijst op de commerciële mo gelijkheden van de VHM-100 lijst (VerHuisMelding) die de bij een verhuizing betrokken bank ontvangt. Daarop staan de vertrekkende en inkomende klan ten, met alle gegevens van de klant. "Banken gebruiken de lijst nog te vaak alleen om een adreswijziging in het eigen CRAB-bestand door te voeren. Terwijl het voor de oude bank hét signaal moet zijn te be ginnen met het zorgvuldig overdra gen van de klant naar de nieuwe bank." Daarvoor is ook een goede interne samenwerking nodig, aldus Jacobs. "Een bancaire verhuizing is niet al leen de verantwoordelijkheid van Cliënten Advies of de verhuiscoör dinator. Ook klanten van Financieel Advies en Huis Sc Hypotheekadvies verhuizen. En ook zij verwachten een goede begeleiding van hun bank. Intern moet een bank dus af spraken maken over de taakverde ling bij de uitvoering van werk zaamheden." De Gedragslijn is opgenomen in de Rabolnfobank, dossier MOVEOO, onderdeel Beleid. Rabokrant Extra 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 11