Is er leven na de koopsompolis? Thema: Koopsompolis Interpolis en Rabobank anticiperen op nieuwe wetgeving Het woud aan aftrekposten is staatssecretaris Willem Vermeend een doorn in het oog. Het nieuwe belastingstelsel dat ingaat in 2001 dunt dat woud grondig uit. Onder meer de populaire koopsom komt daardoor in het nauw. Interpolis en de Rabobank anticiperen nu al op de nieuwe wetgeving in de Koopsomactie Particulieren 1998/1999: "We moeten af van het hitsige aftrekdenken." Positie Rabobank op markt voor Oudedagsparen Klantenbinding Bovendien doet de bank vol gens Dietvorst op die ma nier aan de juiste vorm van Professor Gerry Dietvorst, directeur van het fiscale en ju ridische bureau van Interpolis, is het in essentie eens met Vermeend. "Ik vind ook dat fiscale voorde len geen uitgangspunt mogen zijn van een finan cieel advies. Het verkopen van een koopsompolis lou ter en alleen omdat het een zo'n mooie aftrekpost is, past ook niet in de gedachte van het integrale financiële advies van de Rabobank." Sparen voorde oude dag In die gedachte past wel een objectief en zorgvuldig ad vies over sparen voor de oude dag. "En daar moeten we naar toe. Als je financië le planning voor je klanten serieus neemt, dan zijn pe- Willem Vermeend. riodieke lijfrenteverzekerin gen hele mooie producten om een pensioen mee aan te vullen. Dat het straks fiscaal gezien wat minder aantrek kelijk is, is veel minder be langrijk. We moeten af van het hitsige aftrekdenken." Door de lijfrenteverzekering te adviseren als aanvulling op het pensioen, anticipeert de bank het best op de wij zigingen in het belastingstel sel. "De aftrekbaarheid van lijfrenteverzekeringen wordt namelijk niet aangepakt als iemand kan aantonen dat hij een probleem heeft met zijn pensioen." klantenbinding. "Voorheen verkochten we een eenmali ge koopsom en dat was het dan weer voor dat jaar. Moesten we het jaar daarop weer opnieuw die klant be naderen. Bij de periodieke lijfrenteverzekering is dat niet nodig, want we binden een klant voor langere tijd aan ons. Na een jaar of drie Markt Aantal polissen Alle Rabobanken 350.000 300.000 250.000 200.000 150.000 100.000 50.000 0 +3% 48% 47% 52% 53% 1996-1997 Lijfrentekoopsommen 1997-1998 Lijfrentepremieposten 50.000 45.000 40.000 35.000 30.000 25.000 20.000 15.000 10.000 5.000 0 12% 88% 85% 12% 15% Als het gaat om de advisering van de periodieke lijfren teverzekeringen zit er voor de Rabobank en Interpolis nog heel wat lucht in de markt. Er is de afgelopen jaren namelijk vooral gescoord met de eenmalige koop sommen. Bovenstaande grafieken laten zien dat de afhankelijkheid van de koopsom wel erg groot is. Het aandeel van alle zeggen; alle lijfrentepolissen Rabobanken in de markt die de lokale banken bij voor oudedagsparen (dat wil Interpolis hebben onderge bracht) is bijna 13 procent. Dit is vooral te danken aan de koopsommen. Dat aandeel was tijdens de Koopsomactie 1997/1998 maar liefst 85 procent en in de actie het jaar daarvoor zelfs 88 procent. De linkergrafiek laat zien dat het aandeel koopsommen in de totale markt veel lager is: 47 procent. De grafieken maken voorts duidelijk dat het marktaan- 1996-1997 1997-1998 Bron: CBS, Interpolis deel lijfrentepremieposten voor alle Rabobanken slechts zo'n 4 procent is (53 procent/15 procent). Zo bezien is het voor Interpolis een bittere pil dat de eenma lige koopsom in het nieuwe belastingstelsel minder aan trekkelijk wordt gemaakt. Maar Interpolis slikt die pil en sluit zich volgens Ingrid Brekelmans, hoofd markt bewerking van het segment komen we vanzelf terug bij die klant voor zeg maar een periodieke controle. Even kijken of alles nog naar Het beeld mag niet ont staan dat er in het verleden iets verkeerd is gedaan. "Net als elke andere finan ciële instelling is door ons de fiscale aftrekbaarheid van de koopsom vaak sterk benadrukt. Dat was niet fout, maar het roer moet nu om. De fiscale prikkel ver mindert als de inkomsten belastingtarieven over de volle breedte omlaag gaan en de maximaal aftrekbare lijfrentepremie wordt be perkt. Het vooropstellen van de pensioengedachte in de advisering is dus de meest voor de hand liggen de marktstrategie." De Rabobank kan daarmee een trend zetten. "We zijn de eerste bank die financiële planning als product aan prijzen. De klant moet bij ons het gevoel krijgen dat zijn toekomstvoorziening in goede handen is. Ik heb de slogan nog niet gedepo neerd, maar ik laat hem vast horen. 'De klant koopt bij de Rabobank blijvende financiële onafhankelijk heid'." Financieel Advies van Rabobank Nederland, vol ledig aan bij de omme zwaai in de advisering. "Interpolis neemt voor lief dat het martkaandeel koopsommen zal dalen, als daar maar groei in de pe riodieke lijfrenteverzekerin gen tegenover staat." Gek genoeg verwacht Brekelmans dat de vraag naar eenmalige koopsommen tot aan de wijziging van het belastingstelsel best groot zal blijven. "Eigenlijk wordt het afsluiten van een eenmalige koopsompolis voor veel klanten nu pas echt aantrek kelijk. Dat komt omdat in het nieuwe belastingplan de belastingen omlaag gaan. Dus wie nu een koopsom stort, mag nog aftrekken tegen het hoge tarief, maar betaalt bij uitkering een lage re belasting dan nu." 10 Rabokrant Extra Gerry Dietvorst.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 10