'Ondernemers willen niet opgaan in massa' '1999 is voor ons een proefjaar' Bedrijven Advies Ondernemer over euro: Ë-y-nib Ondernemers met vragen over standaardproducten, stappen vaker de bankhal binnen dan dat ze naar de tele foon grijpen of achter hun pc kruipen. Een recent onder zoek in opdracht van Bedrijven Advies komt met deze conclusie die het belang van het Bedieningsconcept Bankhal voor Bedrijven onderstreept. Een gesprek met Arno Leijtens van Bedrijven Advies over de achtergronden van het Bedieningsconcept. advies over de inrichting van de Bedrijvenadviesplek en de spreekkamer, be schrijft het de werkzaam heden van de medewer kers. Daarnaast omschrijft het Bedieningsconcept de rol van opname-, storting en wisselapparaten en van diverse communicatie middelen. Uit het onderzoek blijkt dat vooral on dernemers die de bankhal dagelijks bezoeken, zich er niet thuis voelden. Bedrijven Advies-relaties hebben behoefte aan een eigen, deskundig aanspreek punt", zegt Leijtens. "Ze willen niet in de massa op gaan maar zich herkend én erkend voelen. Als onderne mers een groot bedrag af storten, willen ze daar niet eerst voor in de rij staan. Dat vraagt om een vaste plek met een vertrouwd gezicht." Leijtens vertelt dat de bank hal vooral bij de advisering over of verkoop van stan daardproducten, zoals de EuroPas, de belangrijkste bron is. Voor het informatie verzamelen gaat 31 procent van de bedrijfsklanten naar de bank, een percentage dat in de toekomst hoog blijft volgens het onderzoek. Bij de aankoop van deze producten liggen de percen tages nog hoger: bijna de helft van de ondernemers doet dat in de bankhal, en een gelijk aantal zal dat blijven doen. Verschillende bestanddelen Het Bedieningsconcept Bankhal voor Bedrijven is opgebouwd uit verschillende bestanddelen. Naast een Bedrijven Advies introdu ceert het concept nu pas, ter wijl Cliënten Advies al sinds een jaar de informatievoor ziening, communicatie, P&O en de huisvesting in de bankhal coördineert. Dat is logisch, vindt Leijtens. "De noodzaak was groter bij Cliënten Advies, omdat dat segment veel meer klan ten heeft. Vandaar dat ons bedieningsconcept langer op zich liet wachten." De meeste banken hebben inmiddels al een aparte plek voor de ondernemers inge richt. "Bedrijfsklanten kun nen meteen doorlopen naar 'Bedrijven' en zijn daar enthousiast over", vertelt Ton Spronk, commercieel manager Bedrijven van Rabobank Geleen. Ook hij stelt dat juist de bedrijfs- klant het prettig vindt direct herkend te worden. De aparte bedrijvenhoek heeft volgens Spronk wel een nadeel. "Cliëntadviseurs verwijzen de klant daardoor eerder door naar die plek, ook als daar een rij staat. Soms han teren ze de indeling particu- lier/bedrijfsklant te strikt, daar moet je voor waken. Want zo'n klant wil soms al leen een eenvoudige vraag stellen die meteen kan wor den beantwoord." Kostenbesparing Het Bedieningsconcept Bankhal voor Bedrijven is in samenwerking met Cliënten Advies ontwikkeld. Net zoals bij dat segment is een belangrijke rol weggelegd voor het zogenoemde Bankhalteam. In dit team werken adviseurs uit ver schillende disciplines met el kaar samen om een op maat gesneden advies aan de ban ken te geven. Dit advies leidt niet alleen tot betere service aan de klanten, maar ook vaak tot kostenbespa ringen. Zo kunnen bedrijve- nadviseurs met behulp van de apparatuur van het Bedieningsconcept minder routinehandelingen verrich ten. Daardoor kunnen ze meer nadruk leggen op hun hoofdtaak: adviseren en verkopen. Rabobank Geleen heeft voor bedrijvenklanten een eigen 'hoek' ingericht. Roti Heuker is klant van Rabobank Berkel en Rodenrijs. Hij leidt bet bedrijf Aircovent BV in Rotterdam, een internationale handelsonder neming in materialen voor aircon ditioning. In Blik op bet MKB geeft bij zijn visie op de euro. Hoe bereidt u zich voor op de euro? "Met de euroscan van de Rabobank hebben we de basis gelegd. Verder hebben we destijds voor de boekhou ding en voorraadadministratie geko zen voor een softwarebedrijf dat de euro- en millenniumproblemen al heeft ondervangen. Zij kan adviseren Rabokrant Extra over voor- en nadelen, biedt cursussen aan en verzorgt een euromodule waarmee ik de administratie makkelijk kan omzetten." Wat is het omschakelmoment? "Wij streven naar 1 januari 1999. Dat wordt voor ons een proefjaar. De boekhouding blijft gewoon in Nederlandse guldens, daarnaast draaien we een schaduwboek houding in euro. Om klanten te laten wennen vermelden we vanaf januari prijzen en factuurbedragen zowel in guldens als euro." Hoe kijkt u aan tegen de euro? "Voor de Europese markt biedt het voordelen: de markt wordt open, er is geen valutarisico en de kosten worden veel lager. Je kunt appels met appels vergelijken. Van de andere kant wordt de concurrentie ook groter. Frankrijk kan bijvoor beeld zo de Nederlandse markt op." Hoe gaat u straks om met aantrekke lijk geprijsde bedragen als 1995,-? "Afrondingsverschillen zijn in onze branche niet zo belangrijk, we ronden 346,85 nu ook al af naar 347,-. Maar ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in groenten en fruit anders ligt, daar gaat het om cijfers achter de komma." BECRIJvf- mntvc Ron Heuker: 'De kosten worden veel lager als je met één valuta werkt.' 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9