Zorgplicht blijft punt van zorg ^erii Mit Vop,- Qjll\ f/y, li SsssSï'-'"^ Financieel Advies Hulpmiddel voor lokale banken in de maak v~' tief uit te voeren. "Maar dat mag niet het uitgangspunt zijn. Waar het mij om gaat is dat de organisatie eerst af weegt wat het wil en daar regelgeving op maakt. Het spreekt ook uit de teneur van het arrest van de Hoge Raad. De zorgplicht is niet alleen getalsmatig, maar moet worden gezien in rela tie tot de totale financiële positie van een klant. Je bent er niet met het bereke nen van die margins." Marginbedragen Joop Verschuuren vindt dat het prohleent van de zorg plicht niet zozeer schuilt in het ontbreken van een deug delijke methode om margins goed en snel te berekenen. "Ik zie nergens banken die de marginbedragen niet ken nen van hun klanten. En vrijwel alle banken manen hun klanten om zekerheden in te bouwen. Alleen, het blijft vaak bij manen. Meestal luistert een klant, maar er is er altijd één bij die dat niet doet en per se een positie wil innemen." Op dat moment komt het volgens Verschuuren aan op de assertiviteit van de advi seur. "Hij moet nee durven verkopen, ook al is het nog zo'n goede klant. Ik weet dat bevoogding niet strookt met onze cultuur van partner schap, maar we moeten ons niet door een klant die onvol doende zijn margins in toom houdt laten intimideren." Beurskrach De beurskrach van 1987 dient nog altijd als een waar schuwing. Toen leed de Rabobankorganisatie enkele tientallen miljoenen guldens schade als gevolg van mar gin- en kredietoverschrijdin gen. De kans op een herha ling is niet ondenkbaar, zegt Verschuuren: "Het huidige, gunstige beursklimaat lokt onervaren goudzoekers die helaas niet allemaal geschikt zijn voor het product op ties." Hij wijst erop dat er nog altijd een aantal zaken speelt waarin een klant de bank voor zijn verlies aan sprakelijk heeft gesteld. "Hier gaat het ook om mil joenen guldens." groep Risicobeheer, het oproepen van gegevens." In de praktijk betekent het dat adviseurs op eigen ge voel en intuïtie moeten be slissen, zegt Van Dingstée. "Dat gaat allemaal goed in een rustig beursklimaat, maar als het een keer min der gaat, hebben wij dus een onbeheersbaar probleem. Dan komen wij er veel te laat achter of een klant wel of niet opties had mogen schrijven. Het is duidelijk dat we toe moeten naar een geautomatiseerd systeem dat dagelijks tegen ons zegt; pas op met die en die klan ten. Een systeem dat alvast bepaalde grenzen voorre kent, zodat wij niet bij elke klant opnieuw moeten gaan raadplegen." Nieuw beleid Nico van Lier, onderdirec teur Financieel Advies van Rabobank Roosendaal en ook lid van de klankbord- Banken moeten in een onstuimig beursklimaat extra waakzaam zijn. Een klant mag niet in de problemen komen door de handel in opties. Een arrest van de Hoge Raad, waarin Rabobank Sprundel mede aansprakelijk is gesteld voor het grote verlies dat een beleggende klant leed bij de beursval in 1987, heeft de zorgplicht van lokale banken nog eens onderstreept. De plicht houdt in dat een bank over de schouder van de be legger meekijkt en zo nodig ingrijpt als een klant te veel risico neemt. Klanten die in opties handelen, moeten te allen tijde een bedrag achter de hand houden (de margin) om eventuele verliezen op de beurs op te vangen. Hulpmiddel Het segment Financieel Advies heeft hoge prioriteit gegeven aan het ontwikke len van een hulpmiddel dat de banken ondersteunt bij de margin- en kredietbe waking van hun beleggende klanten. Joop Verschuuren, stafmedewerker van Rabo bank Nederland Effecten diensten: "De systematiek die banken nu moeten vol gen om te bekijken of er nog voldoende zekerheden zijn voor de verleende effecten kredieten en marginver- plichtingen is zeer arbeids intensief. Er moet een snellere methode komen. Dit houdt onder meer in dat ook de onderpandswaarde bepaling van de effecten rekening door Rabobank Nederland ondersteund zal moeten gaan worden." hebtJ>ENBAAr"Jc.tie be7? s die J,,„ Aaam J..' Organisatieadviseur n„.. van Dingstée van Rabobank Apeldoorn is lid van de klank bordgroep Risicobeheer, die als taak heeft kritisch mee te denken over de zorgplicht. Hij legt de problemen van het huidige systeem nog eens uit. "De aangesloten banken kunnen de zorgplicht nu niet waarmaken. Zo lang er sprake is van één klant, is er niets aan de hand. Ik be doel, we kunnen on line de gegevens van die klant raad plegen en dus bepalen of ie mand te veel risico neemt. Maar wij hebben een dage lijks bestand van 130 klan ten die opties schrijven en dan wordt het ondoenlijk om handmatig al die klan ten te raadplegen. Dan ben je tien uur per dag kwijt aan zou willen dat de Rabo bank nieuw beleid formu leert over de hele kredietver lening rondom effecten. De zorgplicht vormt daarvan een onderdeel: "We beper ken ons tot de getalsmatige beoordeling of een klant een positie mag innemen. Ik vind dat niet voldoende. Je moet naar het totale klantbeeld kijken. Twee klanten kunnen dezelfde margins hebben, waarbij de ene klant geen te grote risico's loopt, maar bij de andere klant kan er toch sprake zijn van onverant woord risico omdat zijn be legd vermogen geen solide basis heeft. Dan is de bank ook verantwoordelijk naar die klant toe." Van Lier gelooft best dat het niet eenvoudig is een derge lijke oplossing administra- 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6