Veel klanten brengen teveel naar de fiscus >SSr Soepele samenwerking tussen segmenten in Baarle Nassau Cliënten Advies UitfyHIHitft Rabo 3x Belastingvrij Plan 8 ^etn r** O O Cl O Bij het segment Cliënten Advies overschrijden ruim 170.000 Rabobankklanten dit jaar hun rentevrijstelling. "Het is onze taak deze klanten er op te attenderen dat zij kunnen kiezen voor een fiscaal aantrekkelijk product: het Rabo 3x Belastingvrij Plan", meent Jacobine Korting van het segment. "We hebben hiervoor binnen ons klantenbestand een enorm potentieel." Om deze kansen in de markt te benutten, start in september de actie Rabo 3x Belastingvrij Plan. adviesgesprek. "Zo'n gesprek is een belangrijk moment om de relatie met de klant te verdiepen", zegt Korting. "Is de klant niet 'in' voor het Rabo 3x Belastingvrij Plan, dan kunnen we hem wellicht met een ander product van dienst zijn." Inzicht in behoefte klant De eerste mailings gaan in september naar klanten die hun rentevrij stelling (gaan) overschrijden én die niet be leggen, althans niet via de Rabobank. Korting: "Deze klanten kunnen hierin ech ter best interesse hebben. De cliëntadviseur zal tijdens het adviesgesprek inzicht moeten krijgen in de behoef te van de klant. Heeft een klant inte resse in beleggen, dan ver wijst de cliëntadviseur hem door naar de financieel adviseur." nvri) P""1 „Be10 spreek ies9' esp" ek- Ave> be\^C «v*°- vr>o¥>c° Bij de Rabobank Baarle Nassau verloopt de samenwerking tussen Cliënten Advies en Financieel Advies soepel. "Als ik een klant aan de balie krijg met een hoog spaarte goed, breng ik het Rabo 3x Belastingvrij Plan ter sprake", zegt Daniëlle Raeijmaekers, cliëntadviseur in Baarle-Nassau. "Met de rekenmodule kan ik hem laten zien wat het rendement van zijn spaartegoed is met een Rabo 3x Belastingvrij Plan ten op zichte van een Rendement Rekening of TeleSparen. Ik kan echter geen vergelijking maken met producten van Financieel Advies. Dat vind ik een gemis. Mijn ervaring is dat klanten vaak wel interesse hebben in de eer ste twee stappen van het Rabo 3x Belasting vrij Plan, maar het Rabo Groei Sparen zegt hen weinig. Het rendement van Groei Sparen is vaak minimaal. Bovendien schrik ken de meeste klanten terug voor de ven- nootsschapsbelasting en vragen al snel naar alternatieven. Daarom ben ik blij dat nu ook de Tante Agaath Obligatie is opgenomen in het Rabo 3x Belastingvrij Plan. Als de klant ook hierin niet is geïnteresseerd, verwijs ik hem door naar een collega van FA." Niet Ideaal Monique Chavanu, financieel adviseur in Baarle Nassau: "Ideaal is de situatie echter niet. Het probleem zit niet zozeer in de doorverwijzing van deze CA klanten. Bij ons staat voorop dat deze goed worden geholpen. Het gaat echter om een groep CA-klanten die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in beleggen, een kapitaalverzekering of andere FA producten. Deze klanten wor den hierover niet actief benaderd. Niet door CA omdat bij hen de kennis ontbreekt en niet door FA omdat ze niet tot dit segment behoren. Deze markt is de laatste jaren echter sterk gegroeid. Steeds meer mensen krijgen interesse in beleggen. De concurrentie richt zich wel actief op deze markt, jammer dat wij die laten liggen." Speciale adviseur "Wij onderkennen de hierboven geschetste situatie", zegt Ingrid Brekelmans van Financieel Advies. "Daarom is dit voorjaar de nota 'grijze gebied' opgesteld. Hierin wordt banken geadviseerd CA klanten met behoefte aan of potentie voor FA produc ten, toe te wijzen aan een adviseur. Afhankelijk van de lokale situatie kan dit een junior financieel adviseur zijn." Samen met Rabo BeleggingsAdvies (RBA) en Interpolis ontwikkelt Financieel Advies voor deze klantgroep marktbewerkings acties. Brekelmans: "Ik hoop dat de mees te banken al iemand hebben aangewezen voor het grijze gebied. Alleen dan hebben marktbewerkingsacties zin." Rabokrant Extra W'\ H STFINT'R De Tante Agaath Obligatie is onlangs als stap drie in het Rabo 3x Belastingvrij Plan opgenomen. Korting: "De Tante Agaath Obligatie biedt klanten voor wie een vaste looptijd van drie of vijf jaar geen probleem is, een hoger rendement dan Rabo Groei Sparen. Daarnaast geeft de aanwending van spaarmidde- len voor startende onder nemers mede invulling aan het coöperatief imago van de Rabobank. Herkenbaarheid groter Door de Tante Agaath Obli gatie aan een zo breed mo gelijke klantengroep aan te bieden, wordt de herken baarheid van onze media- uitingen concreter. Bovendien is er door de grote vraag naar Tante Agaath Leningen behoefte aan funding met Tante Agaath Obligaties. Meer Tante Agaath Obliga ties betekent aan meer star tende ondernemers een Tante Agaath Lening kunnen verstrekken. Het Rabo Groei Sparen blijft beschik baar voor klanten die directe beschikbaarheid prefereren." Door zich te abonneren op de actie Rabo 3x Belasting vrij Plan kunnen banken op een eenvoudige manier klanten benaderen, die hun rentevrijstelling (gaan) over schrijden. De banken krijgen dan van Rabobank Neder land elk kwartaal een selectie die zij kunnen screenen. Vervolgens verstuurt Rabo bank Nederland per kwar taal centraal de mailings. Als de klant hierop niet reageert, belt de bank na om een af spraak te maken voor een 'De Tante Agaath Obligatie biedt klanten een hoger rendement dan Rabo Groei Sparen.'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5