de weg Banken timmeren aan op studentenmarkt Cliënten Advies Marktaandeel onder hbo- en wo-studenten gestegen met 6%." Delft werkt even als Leiden nauw samen met studentenvereningen. "Deze samenwerking is goed voor het imago van de bank", zegt Oving, "dat was toch een beetje stoffig. Nu zien de studenten ons als een bank die betrokkenheid toont met hun belevingswereld. Bovendien krijgen we van de verenigingen adressen van aankomend studenten. Hogescholen en universitei ten geven die niet." Leiden liet vorig jaar voor de introductieweek voor elke vereniging aparte posters en flyers maken met een toepas selijke slogan. Dekker: "Dat sprak aan en viel op. We kre gen reacties van studenten Belangrijkste bank als 'oh, sponsoren jullie deze vereniging ook al?' Ze zien ons nu echt als een bank die iets voor studenten doet." "We doen het goed in de studentenmarkt dankzij de enorme inzet en het enthou siasme van de banken", aldus Astrid van Kessel van Cliënten Advies. "Ons markt aandeel is afgelopen jaar ge stegen onder hbo- én wo- studenten. Dit komt mede doordat we onder eerste jaarsstudenten marktaan deel winnen. Bovendien zijn we de enige bank waarvan het marktaandeel onder hbo- en wo-ers stijgt, terwijl het gemiddeld aantal bank relaties stabiel blijft." Deskundigheid diëntadviseurs Dit blijkt uit het Blauw Marktonderzoek, dat elk jaar interbancair wordt ge houden. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat zo'n 90% van de Rabobank studentenklanten tevreden tot zeer tevreden is over onze dienstverlening. De te vredenheid over de dienst verlening van ABN AMRO en Postbank ligt op een ver gelijkbaar hoog niveau. Als relatief sterke punten van de Rabobank noemen studenten de nabijheid van het filiaal en de geldautomaat, de des- naar studieniveau kundigheid van de cliënt adviseurs, het begrip voor de situatie van de student en de wachttijd aan de balie. Relatief zwak vinden zij de openingstijden en de deskun digheid van de medewerkers aan de telefoon. Rabobank Leiden en Oegstgeest timmert de laatste jaren op de studentenmarkt hard aan de weg. Zo onderhoudt de bank nauwe contacten met twee studentenverenigingen en een roeivereniging. "We zijn bereid hen te sponsoren, maar willen wel een 'win-win' situatie. We hebben bijvoorbeeld als voorwaarde gesteld dat we met een promotieteam aanwezig mogen zijn bij activiteiten van de verenigingen en dat we als sponsor staan vermeld in programmaboekjes en op posters", zegt studentencoördinator Dorinda Dekker. Studenten die lid worden van één van de vereni gingen waarmee Leiden samenwerkt, krijgen als zij een Rabo Studentenrekening openen van de bank ƒ50,- korting op het inschrijfgeld van de vereniging. Dekker: "Inschrijven kan bij de betreffende vereniging én bij ons. Dat heeft al behoorlijk wat Studentenrekeningen opgeleverd." Ondergeschoven kindje Anny Oving, studentencoör dinator van de Rabobank Delflanden, merkt ook dat een actieve opstelling vruch ten afwerpt. "Bij onze bank was de studentenmarkt een paar jaar geleden nog een ondergeschoven kindje. We hadden maar een marktaan deel van 16%, terwijl Delft toch een echte studentenstad is. Vorig jaar stonden we voor het eerst op een info markt tijdens de introductie week voor aankomend stu denten. Hierdoor steeg het aantal Studentenrekeningen Het marktaandeel van de Rabobank is afgelopen jaar gestegen onder hbo- én wo-studenten. Klopt het dat het niet meer noodzakelijk is om bij concern opnames tot f10.000,- telefonisch contact op te nemen met de andere bank? Dat klopt. Het afgelopen voorjaar zijn een aantal processen onder de loep genomen welke snel tot een grotere efficiency kunnen leiden, de zogenaamde Quick Wins. Dit heeft geleid tot 26 aangepaste processen, waaronder ook de procedure voor concern opnames. Alle banken hebben een boekwerkje ontvangen met de aangepaste processen. De Quick Wins staan ook op het RaboWeb. Waarom moet een verhuisde rekening met Krediet op Betaalrekening, te herkennen aan de rubriek zekerheid I (Krediet, WCK (na 1-11-97) ofwel zekerheidscode 67, ook in RPK-plus worden opgevoerd Na de fixatie van de rekening met Krediet op Betaalrekening, moet de verhuiscoördinator naast een technische melding ook de rekening in RPK-plus opvoeren. Als de bank de RPK- gegevens niet voor het einde van de maand via KTS invoert, krijgt de klant niet de juiste afrekening. Op de betaalreke ning van de klant wordt dan de defaultwaarde rente (13,45%) berekend. ([VOLGENDE VRAAG GRAAG? Is het de bedoeling dat klanten die een verzekerings schade hebben, direct worden doorverwezen naar Inter polis of moeten de banken zelfde schade afwikkelen? Interpolis heeft een speciale Schademeldcentrale voor alle verzekerden. Dit schadeafwikkelpunt is 24 uur per dag telefo nisch bereikbaar onder nummer (013) 580 12 34. Klanten die schade hebben geleden, nemen rechtstreeks met Interpolis contact op. Interpolis bespreekt met de klant de situatie en zal zo snel en adequaat mogelijk de schadeafwikkeling ver zorgen. Binnen redelijke termijn kan de bank in de systemen het recentste schadeverleden van de klant zien. Door de bank niet als 'tussenpersoon' te betrekken in het schadeafwikke lingsproces, wordt een grote mate van efficiency bereikt zon der dat afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit. Het voordeel voor de klant is dat hij sneller zijn schade-uitkering ontvangt. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040)217 60 37 Rabokrant Extra 4

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4