'Je komt regelmatig in contact met klanten' Studeren leren Algemeen Voordeel van supermarktbankieren: 'Als Albert Heijn ervoor kiest om met een bank samen te werken, kunnen ze dat maar het beste met ons doen' Zesde thema in merkcampagne: it ;,B ftiJwiB r*aii,r,r. Anja Aarts van Distributie Cliënten Advies heeft inmiddels een eerste onderzoek naar het bankieren in de supermarkt afgerond. Ze beschrijft drie scenario's waaruit de Rabobank kan kiezen. Niks doen, onder eigen naam een bankkantoor in de supermarkt openen of de producten onder de naam van de supermarkt in de winkel leggen. De Beleid Voorbereidings Commissie van Cliënten Advies heeft het eerste alternatief verworpen. Aarts is daar blij mee. "Daarmee onderkent de organisatie de opkomst van het nieuwe fenomeen en het belang de ontwikkelingen goed te volgen." Onder eigen naam of onder de naam van de supermarkt dus, ook wel bekend als res pectievelijk het Amerikaans en het Engels model. "Het grote voordeel van het ban kieren in een supermarkt is, dat je op een goede locatie regelmatig in contact komt met klanten", weet Aarts. "Consumenten gaan daar wekelijks een of twee keer boodschappen doen. Door ze aan te spreken kom je mak kelijk in contact met klanten. Pro-actief en persoonlijk. Precies wat de Rabobank wil." Ze vervolgt: "Vaak wordt gedacht dat een bank in de supermarkt niet meer is dan een kantoor met één perso neelslid. Dat is een misvat ting. Het gaat om een kan toor met twee tot vijf medewerkers, dichtbij de in gang. Een redelijk advieskan toor dus. Met in het schap de zesentwintig basisproducten van Cliënten Advies." Persoonlijk contact Zowel de Amerikaanse als de Engelse banken slagen er goed in nieuwe klanten te werven. Aarts: "Een cliëntad viseur in een supermarkt ver koopt bijna 65% meer pro ducten dan zijn collega in een traditioneel kantoor. Dat heeft alles te maken met het persoonlijk contact." Voor de Rabobank is het werven De klant wil wel, zo blijkt uit onderzoek. Een kwart van de consumenten is be reid zijn bankzaken elders af te handelen, bij voorkeur in een supermarkt of waren huis. Een tankstation vinden ze een minder aantrekkelijke plaats. Aarts: "Hoe klanten het echt vinden weet je pas als het werkelijkheid is. Ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Voor de consument is het handig dat hij op één plek zijn bood schappen én eenvoudige bankzaken kan doen. Boven dien is een supermarkt langer open. Dit laatste is voor ons overigens geen reden om de supermarkt in te gaan, omdat we onze openingstijden zelf ook kunnen verruimen." van nieuwe klanten niet de belangrijkste reden om de supermarkt in te gaan, vertelt Aarts. "Landelijk heeft de Rabobank een hoge penetra tiegraad. We zullen het voor al in de relatieverdieping moeten zoeken. Dat is bij beide modellen mogelijk." Betere klantenbinding Supermarktbankieren moet je alleen doen als het van strategisch belang is voor de bank, vindt Aarts. Daarin speelt de concurrentie, die net als de Rabobank bezig is met het bepalen van een standpunt, een grote rol. "Wij zijn de grootste aan bieder in de retailmarkt. Met onze producten en sys temen onderscheiden we ons in positieve zin van de con currentie. Dat is een voor deel. Supermarkten zijn sterk in inkoop, distributie en verkoop. In een samen werking met een bank zul len ze vooral goede produc ten en systemen zoeken. Die hebben we." Uiteindelijk moet samenwerking leiden tot meer tevreden klanten, een betere klantenbinding en een hogere opbrengst per klant. "Zowel voor de su permarkt als voor ons", aldus Aarts. Rabobank Nederland zet het onderzoek naar super marktbankieren nu voort. Aarts: "We gaan de voor- en nadelen van het Engelse en het Amerikaanse model uitgebreid in kaart bren gen. Daarbij kijken we ui teraard ook naar de ver houdingen tussen kosten en opbrengsten en de beweeg redenen van klanten om bankproducten in de super markt te kopen." Eind dit jaar verwacht de organisatie de eerste resul taten van het onderzoek te kunnen presenteren. De Rabobank wil mensen helpen hun ambities waar te maken. Daarom kunnen ook scholieren en studenten rekenen op ondersteuning. Dat is de kern van de thema campagne Studeren leren, die eind deze maand van start gaat. Dat de themacampagne eind augus tus is gepland, is geen toeval. Juist in deze periode bereiden velen zich voor op een nieuwe levensfase: sommi gen gaan voor het eerst naar de middelbare school, anderen vangen aan met een studie. Daarnaast is er een groeiende groep ouderen die heeft besloten weer een studie op te pakken. Op de paginagrote advertentie, die op 25 augustus in de landelijke en regionale Rabokrant Extra dagbladen verschijnt, laat de Rabobank al deze doelgroepen kennismaken met produc ten die speciaal voor hen zijn bedoeld. Zo is er voor scholieren de Rabo Jongeren- Rekening, die hen helpt zelfstandiger met geld om te gaan. Voor de studenten is er de Rabo Studentenrekening, waarop rood mag worden gestaan, maar die ook voor ziet in een creditcard en een gratis Europas met Chipknip. Voor ouderen die met een studie willen beginnen heeft de Rabobank het Persoonlijk Financieel Advies in petto. In de advertentie wordt echter niet alleen gerept over financiële ondersteu ning die de Rabobank kan bieden. De pagina bevat bijvoorbeeld een coupon waarmee eindexamenkan didaten een gratis Studiekeuzeschijf. Die kan behulpzaam zijn bij het bepalen van hun studiekeuze. ^'Oóir.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3