Mediaspektakel of smet op blazoen wielersport? Dopingkwestie Nader bekeken ••G/nMG Met: Ton Zaal Functie: General Manager Kilimanjaro Co-operative Bank Ltd. Relatiemarketing is een belangrijk instrument voor het onderhouden standplaats: Mosbi, Tanzania Toen Ton Zaal bijna 25 jaar in de leiding van een plaat selijke bank had meege draaid, ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die vond hij, samen met de SSR, in Moshi, Tanzania. Hij moet daar mede ge stalte geven aan een coöperatieve bank, die is gericht op steun aan de regionale agrarische bevolking. Bedoeling is dat binnen twee jaar een lokale manager het vaandel van hem overneemt. "De bank is op initiatief van vooral de koffieboeren rond de Kiliman jaro in 1996 opgericht. Zij brach ten samen het startkapitaal van 406.000.000 Tanzaniaanse Shilling bijeen. Dit is omgerekend zo'n 1.300.000, een enorm bedrag voor hier. Toen dat bedrag eenmaal bijeengebracht was, werd de SSR door de coöperatie van koffie boeren gevraagd te helpen met de opzet van de bank. Dat deden ze door mij als ex-Rabobankdirecteur beschikbaar te stellen. Een dergelijk project is op zich risicovol. In dit ontwikkelingsland, waar nog diverse groepen dage lijks moeten knokken voor hun eerste levensbehoeften, is het on dernemersklimaat nog verre van ideaal. Je kan ook niet echt reke nen op fatsoenlijke energievoorzie ningen en communicatiemiddelen. Het is daarom zeker niet eenvou dig om bancaire dienstverlening opnieuw te structureren. Ik heb echter het idee dat we het met zijn allen heel aardig doen. Regelmatig staan er groepen met een coöpera tieve achtergrond uit Tanzania en andere Oost-Afrikaanse landen op de stoep om informatie te krij gen, want zij zien de bank in Moshi als hun lichtend voorbeeld. En dat is toch een goed teken!" en verstevigen van zakelijke contacten. Door haar belangen in de wielersport is het niet meer dan logisch dat de Rabobank VIP- arrangementen beschikbaar stelt tijdens belangrijke wielerevenementen. Lokale banken trakteren hun beste relaties graag op een spectaculair dagje uit. De meest recente editie van de Tour de France werd echter overschaduwd door dopingschandalen. Heeft dit het enthousiasme van banken en relaties getemperd? Volgens oud-renner Hennie Kuiper is dit niet het geval. Hij trad tijdens de Tour de France op als gastheer voor de VIP's van de Rabobank: "De Ronde van Frankrijk meemaken is een hele beleving. Vooral de impact van de Tour op de Fransen. Overal langs de kant staan mensen. Opa en oma met een klapstoeltje voor hun huis om geen moment van het spektakel in hun dorp te missen. De vele, vele volgauto's en de ruim zestig zend- schotels bij de finish. Er komen heel wat indrukken op de gasten af. Over de dopingaffaires werd weinig gesproken. De VIP's kwamen voor de renners en het sportieve evenement. De dopingaffaire was vooral een mediaspektakel." Jan Visser, een belangrijke relatie van Rabobank Hoogeveen, nam samen met zijn financieel adviseur op woensdag 29 juli plaats in de auto van Hennie Kuiper. Hij maak te een wel heel bijzondere dag mee. Het optreden van de Franse justitie leidde tot een algemene staking van het wielerpeloton. Uniek in de geschiedenis van de Tour. Vissers enthousiasme was er niet minder om: "De ontvangst was uitstekend en Hennie Kuiper een geweldige gastheer. Vooraf legde hij uit waar ik op moest letten en welke verschillende tactieken gevolgd worden. Ook de sta king was spectaculair. De drukte, de commo tie. Al die verslaggevers die Hennie Kuiper om een reactie vroegen. De dopingaffaire heeft mijn beleving op geen enkele manier beïnvloed. Ik heb veel respect voor de renners en vind het een hele prestatie wanneer ze Parijs halen." Gert Sluis, hoofd Communicatie Aangesloten Banken en verantwoordelijk voor het Rabobank Wielerplan, sluit zich in zijn commentaar aan bij Hennie Kuiper: "De doping affaire is opgeblazen door de media. Gasten van de Rabobank kwamen voor het sportieve evenement. Zelf heb ik diverse VIP's gesproken, die vol waren van de Tour en met geen woord repten over wat er om heen gebeurde. Het achter de schermen meekijken maakt enorme indruk. Deze vorm van relatie-marketing is een groot succes. Ook het WK Wielrennen dat medio oktober in Valkenburg verreden wordt, staat volop in de belangstelling van banken en hun relaties. De arran gementen zijn zo goed als volgeboekt en het enthou siasme is nog even groot." Jos Delamboy van Rabobank Mergelland kan dit laatste beamen: "Wij hebben ingespeeld op reacties van onze klanten. Het WK Wielrennen wordt in onze eigen streek verreden. Relaties vroegen of wij hier niets mee deden. We hebben een zestigtal arrangementen ge boekt. Een groot aantal relaties bieden we een dag in de VIP-room aan. Klanten ervaren dit als iets heel bij zonders. Voor ons is het een goede gelegenheid om goede zaken te doen. Ik ben blij dat de Raboploeg niet bij dopingaffaires betrokken is. Nu praat iedereen vol lof over de ploeg en het Wielerplan van de Rabobank. Ondanks de dopingaffaires tijdens de laatste Tour de France." 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 12