05 o8 Bereikbaarheid Bankenservice Alles in één Polis zal verbeteren 19 9 8 Banken nog steeds ontevreden Eurocheques moeilijk te verzilveren in Noorwegen Lijstwerk ARC 245 vervalt Levering Chipknippers start vandaag Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 559 Week 32 Woensdag 5 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Veel banken zijn ontevreden over de bereikbaarheid van Bankenservice van Interpolis, de afdeling die vragen over de Alles in één Polis beantwoordt. Het duurt meestal vele minuten voor ze te woord gestaan worden door een accep tatie-adviseur. Interpolis licht de oorzaken van dit pro bleem toe en komt met oplossingen. "Alhoewel Interpolis be terschap beloofde, komen wachttijden tot twintig minuten bij Bankenservice nog steeds voor", vertelt Luc van Lubek, verzekeringsad viseur van Rabobank Texel. "Dat kost ons geld, tijd en het roept irritaties op. Zeker als we een vraag van een klant willen stellen. Interpolis moet banken meer bevoegdheden geven, óf het aantal accepta tie-adviseurs vergroten". Interpolis heeft als richtlijn dat tweederde van de ban ken die Bankenservice belt binnen vijftien seconden een acceptatie-adviseur aan de lijn krijgt. Momenteel haalt de verzekeringsmaatschap pij dit niet eens voor één van de drie bellers. De belang rijkste oorzaak hiervoor is de extra verkoop: die is de laatste jaren verviervoudigd. "Vandaar dat we momenteel nieuwe medewerkers inwer ken", vertelt Tiny Coppens, adjunct-directeur Schade Particulier. Wachttijden ontstaan ook doordat een aantal personen van Bankenservice tijdelijk de nieuwe versie van het Alles in één Polis-systeem test. Deze versie - die in oktober uitkomt - zal de noodzaak van sommige tele foontjes wegnemen. Ook het systeem zelf vormt een probleem: het is geregeld uit de lucht. Als het één uur uitvalt, is de vertra ging met moeite in te halen. Specialisten van Interpolis zijn met Rabofacet bezig om dit euvel te verhelpen. Daarnaast stijgt het aantal particulieren dat Interpolis benadert. Tien procent van de bellers hoort tot deze groep. Coppens: "Particulie ren krijgen voorrang, waar door banken langer wachten. Op dit moment doen we een proef om dit te verbeteren." Coppens betreurt het dat een grote groep bankmede werkers belt voor zaken die ze zelf kunnen oplossen. "Naast de commercieel manager heeft Interpolis daarin natuurlijk een coach ende taak." Om deze tele foontjes te voorkomen zal de verzekeraar binnenkort de managementinformatie over het aantal en de aard van de telefoontjes uitbreiden. Wat kunnen banken ver wachten van bovengenoem de maatregelen? "Binnen een week kunnen we mini maal 30% van de bellers binnen vijftien seconden te woord staan", zegt Coppens. "Tevreden ben ik pas als dit structureel niet meer onder de 50% komt." Interpolis informeert de banken vanaf september elke maand over oorzaken en maatregelen. Interpolis 7 (013) 462 12 00 Klanten van de Rabobank Sittard kunnen met al hun vragen over reizen, wonen en hypotheken voortaan terecht in het Rabobank Advies Centrum. Sittard komt hiermee tegemoet aan de wensen van haar klanten. In het kantoor werken drie reis- en drie hypotheekadviseurs, ondersteund door een receptioniste. De hypotheekadviseurs werken samen met makelaars, notarissen, de Woningvereniging Sittard en de gemeente en zijn zo in staat om de klant een op maat advies te geven. Ook is er informatie over binnenhuis- en tuinar chitectuur. Het Rabobank Advies Centrum opende vrijdag 31 juli feestelijk zijn deuren. Cliënten Advies In Oslo kan slechts bij 10% van de banken een euroche- que worden ingewisseld, op het platteland bij ongeveer 30%. Het winkelbedrijf ac cepteert de eurocheque vaak nog wel, maar ook daar is een terugloop. De reden hiervoor is een afname van het gebruik van eurocheques en een toename van het gebruik van geld- en betaal automaten in Noorwegen. Betaaldiensten adviseert de banken om klanten, waar van bekend is dat zij binnen kort Noorwegen bezoeken, hierop te wijzen. Deze klan ten kunnen dan andere betaalmiddelen meenemen zoals credit card, pinpas, tra- vellercheques en contant geld. Houders van een Europas met pincode kunnen in Noorwegen terecht bij zo'n duizend geldautomaten.Ook betalen via betaalautomaten is steeds vaker mogelijk in onder meer winkels, hotels, restaurants en benzinesta tions. Deze wijziging wordt vol gend jaar opgenomen in de Commerciële Handleiding Internationaal Betaalgemak en in de volgende uitgave van RaboKompas. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 De banken krijgen deze week voor de laatste keer het lijstwerk ARC 245, saldi JongerenRekening boven ƒ10.000,-. Deze maandelijk se lijst stamt nog uit de tijd dat op de Rabo Jongeren- Rekening (RJR) geen rente werd vergoed over het saldo boven de 10.000,-. Aan de hand van de lijst, kon een bank haar klanten hierop wijzen. Al geruime tijd krij gen klanten met een RJR echter 3% rente over het gehele saldo. Hiermee is het lijstwerk overbodig gewor den. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Vanaf vandaag wordt een begin gemaakt met de leve ring van de Chipknipper. Het nieuwe apparaatje, waarmee de klant thuis zijn Chipknip op kan laden, wordt geleverd in tranches van maximaal 1000 stuks. Eerst zullen de banken in studentensteden bevoorraad worden. Des betreffende banken hebben hierover vorige week al een brief ontvangen. Met vragen over de werking van de Chipknipper kunnen banken vanaf 10 augustus terecht bij de servicedesk, telefoon nummer (0900) 15 73. Een overzicht van het aan tal te leveren Chipknippers per lokale bank staat op het RaboWeb en vanaf 10 augus tus in de Rabolnfobank, dos sier Chip97. In dit dossier is ook uitgebreide informatie te vinden over de Chip knipper. Cliënten Advies 7 (040)Tl7 70 08 (kies 2.2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1