'Een must voor iedereen die contact met klanten heeft' Ook volgend jaar opleiding tot startende assurantieadviseur Personeelsadvertenties één dag eerder aanleveren Workshop 'Klantgerichtheid en communicatie': Nog enkele kaarten VIP-tribune Parijs Mensen Witlofbranche vraagt om alertheid en actie Ctf culaire f Screening Doorlopende Acties Bedrijven in juli Banken krijgen geld terug Goedkeuring procedure bankers bank producten vereenvoudigd Circulaires f Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig (PSD) zijn de cultuurkenmerken van de Rabobank. Maar wat betekent PSD voor de individuele medewerker? In de workshop 'Klantgerichtheid en Communicatie' krijgen de begrippen handen en voeten. Wendy Claassen van de Rabobank Den Bosch, volg de de workshop samen met enkele collega's. "Ik vind het een must voor iedereen die contact met klanten heeft. Niet drammerig, veel afwis seling en met ruimte voor eigen inbreng." Aan elk begrip wordt een dagdeel Banken die met hun rela ties de finish van de Tour de France willen bijwonen, kunnen zich nog inschrijven voor een arrangement van het Coördinatiebureau Rabo bank Wielerplan. Er zijn nog enkele kaarten voor de VIP-tribune beschikbaar. De gasten zullen 's morgens eerst door Hennie Kuiper worden toegesproken. Na af loop vertrekken de gasten gezamenlijk naar de Champs Elysées. De kosten van dit arrangement bedragen 390,- per persoon. Inschrijven kan door een fax te sturen naar het Coördinatiebureau, fax nummer (040) 217 50 07. Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan C (040) 217 51 60 besteed. Het onderdeel Persoonlijk gaat met name in op non verbale communi catie. Claassen: "Vaak weet je niet hoe je houding bij anderen, bijvoorbeeld bij klanten, overkomt. Door voor jezelf een lijstje met aandachtspunten op te stel len, word je je daarvan be wust en leer je ook non ver bale communicatieuitingen van anderen herkennen." Over het onderdeel Samen werken zegt ze: "Je leert te denken in oplossingen in plaats van in problemen. Een van de opdrachten was het opstellen van een samen werkingsplan om een pro bleem op te lossen. Je merkt dan dat het heel belangrijk is om goed naar elkaar te kunnen luisteren en feedback te geven en ontvangen." In het laatste dagdeel staat het begrip Deskundig cen traal. Claassen: "Om een klant goed te kunnen helpen moet je in de eerste plaats weten wat zijn behoefte is en wat hij belangrijk vindt. Er zijn verschillende vraag- technieken om daar achter te komen." Meer informatie over de workshop is te vin den in de Rabolnfobank, rubriek Opleidingsplanners, trefwoorden: Klantgericht heid en Communicatie. De cursuscode is CS.PI.01. Ra bobankAcadem ie/Cicero 7 (040) 217 70 27 Interpolis gaat ook volgend jaar medewerkers opleiden tot startende assurantie-adviseur. De eerste begindatum is 11 janu ari 1999. In juni en oktober staan nog twee opleidingen gepland. In september dit jaar begint de eerste groep van zeventien deelnemers aan de drie maanden durende 'op leiding voor de startende assurantie-adviseur'. Daarmee wil Interpolis het dreigend tekort aan verzekeringsspe cialisten bij de lokale Rabo- banken aanpakken. De op leiding is bedoeld voor oner varen, net beginnende verze keringsadviseurs of bankme dewerkers die de overstap naar assurantiën willen ma ken. Meer informatie en een aanmeldingsformulier staan op het RaboWeb en vanaf 27 juli in de Rabolnfobank. Interpolis r (013) 462 39 06 Lokale banken die via P&O Consult een personeelsad vertentie in een extern medium willen plaatsen, dienen de gegevens daarvoor met ingang van volgende week één dag eerder dan gebruikelijk aan te leveren. Dat betekent dat banken die op zaterdag een stan daardadvertentie willen la ten plaatsen, de gegevens nu op dinsdag voor 12.00 uur moeten doorgeven aan P&O Consult. Banken die voor een maat werkadvertentie hebben gekozen, dienen de gegevens uiterlijk voor donderdag middag 16.00 te hebben doorgegeven. De advertentie staat dan ruim één week later op zaterdag in de regio nale of landelijke dagbladen. Meer informatie, zoals de wijze waarop de gegevens aangeleverd dienen te wor den, staat in het handboek Personeelsadvertenties. P&0 Consult f (040)217 61 62 In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 1 juli Mw. C.A.M. Broekhuizen- Kromwijk (Bleiswijk), Mw. L. Wagenaar-Zwart (Noord west-Friesland); 25 jaar per 2 juli Dhr. C.L. Leijendekker (Naarden-Bussum); 25 jaar per 16 juli Mw. A.A.J.M. Remmerswaal- van Drielen (Bleiswijk); 40 jaar per 16 juli Dhr. W. Haasjes (Ridderkerk) 25 jaar per 30 juli Dhr. A.H.M. de Brouwer (Eindhoven), Dhr. E.J. Ger ritsen (Rabobank Nederland/ Utrecht). Benoemingen Dhr H.J.G. Hoeks, voor malig directeur van de Rabobank Asten, is per 1 juli benoemd tot algemeen directeur van Rabobank Helmond. Hij volgt dhr. J.B.J.M. Molenaar op, die een functie per 1 mei heeft aanvaard bij Rabobank Nederland. Dhr. N.J. Niemeijer is per 20 juli benoemd tot hoofd Dienst Concerninkoop. Hij volgt dhr. H.J.C. Baken op. Uitdiensttreding Dhr. H.J.C. Baken heeft de Hoofddirectie verzocht hem te ontheffen van zijn werk zaamheden als directeur Dienst Concerninkoop. De Hoofddirectie heeft dit ver zoek per 1 juli ingewilligd. Bedrijven Advies De witlofprijzen waren het afgelopen jaar slecht en voor het komende seizoen valt geen betrouwbare inschat ting te maken van het prijs verloop. Bij veel witloftrekbe- drijven wordt dan ook een liquiditeitstekort verwacht. Kredietrisicomanagement adviseert banken daarom alert te zijn en ten aanzien van het kredietbeheer actie te ondernemen. Dat kan door de verwachte liquidi teitstekorten van de betrok ken klanten en hun financie ringsmogelijkheden in kaart te brengen, alsmede de ad viesprijzen voor liquiditeits- en rentabiliteitsbegrotingen op het individuele bedrijf af te stemmen. Daarnaast blijft aandacht voor de marges in de betalingscapaciteit en voor de kostprijsontwikke ling essentieel. Meer informa tie geeft circulaire 54/235 die op het RaboWeb en vanaf 27 juli in de Rabolnfobank staat. Kredietrisicomanagement 7 (040) 217 55 55 Banken kunnen in juli selec ties opschonen voor de acties BedrijfsPlusRekening en Rentefixatie. Deze acties staan van 27 juli tot en met 31 juli in CSL (Cliënt Screening Lokaal). Bedrijven Advies 7 (040)217 64 44 (kies 2) Prijs gewijzigd van Rabo Interhelp Extra (zie Cliënten Advies) Bedrijfsvoering De lokale banken krijgen in augustus geld terug van Rabobank Nederland. Het gaat om een deel van het bedrag dat zij eerder dit jaar in de vorm van kostendoor- belasting hebben betaald aan de eenheden Rabofacet, Rabobank Nederland Effec tendiensten en het Werk gebied Aangesloten Banken. Meer informatie, zoals de hoogte van de restitutie, staat in circulaire 01/526 die op het RaboWeb en vanaf 27 juli in de Rabolnfobank is op genomen. De goedkeuringsprocedure voor het afsluiten van ban kers bank producten met de Centrale Thesaurie is met onmiddellijke ingang ver eenvoudigd. Meer informatie staat in circulaire 31/183 die op het RaboWeb en vanaf 27 juli in de Rabolnfobank is opgenomen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2