Champagne tussen de hunebedden VNO-NCW en Rabobank ontwikkelen allochtonenproject Bedrijven Advies Banken en school stimuleren ondernemerschap Drenten mogen een no-nonsens mentaliteit hebben, soms knalt er tussen de hunebedden zowaar een champagnekurk. In Emmen bijvoorbeeld, waar regionale Rabobanken een samenwerkingsovereenkomst tekenden met het Drenthe College. Coöperatieve bank en middelbare bedrijfsschool gaan oud-cursisten in het ondernemerszadel helpen. hU'.XVjii Rein van Oosten en Kees van der Meuten: 'Sparringpartners'. De Rabobanken Emmen, Assen, Hoogeveen en het Drenthe College zijn de ini tiatiefnemers van het project 'Jong Ondernemerschap'. Zij werken daarvoor samen met de Kamer van Koop handel, een advocatencollec- tief, een notariskantoor en het bedrijfsmaatschappelijk werk. Opzet is beginnende ondernemers begeleiden, scholen en adviseren in hun aanloop naar het zelfstandig entrepreneurschap. Langdurige aanpak Een langdurige, gestructu reerde aanpak is het uitgangs punt. Als grootste voordeel noemen de banken dat en thousiaste plannen van potentiële ondernemers een professioneel kader krijgen. Het project moet uitsteken de kandidaat-ondernemers opleveren, met realistische ondernemersplannen en de potentie uit te groeien tot 'aantrekkelijke klanten'. Kees van der Meulen, ac countmanager Grootbedrijf bij de bank Emmen, stond aan de wieg van het project. Hij koestert hoge verwach tingen. "Er is veel behoefte aan de kennis om een bedrijf gestructureerd te kunnen op starten. Het ontbreekt men sen vaak aan het vinden en doorgronden van de samen hang." Hij betitelt de meeste ondernemersplannen als 'kil' en onderstreept dat bij het project vooral naar de moti vatie van de ondernemers in spe wordt gekeken. "Voordat het ondernemersplan wordt geschreven, zijn de cursisten al druk bezig met hun kansen en mogelijkheden. Dat neemt tegelijkertijd onzekerheden bij hen weg." Break-even Elke cursist betekent voor de banken een investering van zo'n 1.500,-. Maar na drie jaar is waarschijnlijk het break-even point al bereikt, schat Van der Meulen. Alle Drentse Rabobanken zijn uitgenodigd te participeren. Een aankomend ondernemer betaalt voor deelname 250,-. Gaat hij vervolgens bankie ren bij een Drentse Rabo bank, dan wordt de bank ge acht 1.500,- te doneren aan 'Jong Ondernemerschap'. Oud-cursisten van de com merciële beroepsopleidingen van het Drenthe College krijgen dit najaar een per soonlijke brief met brochure - in Rabobankstijl - en in- formatiekaart. Mensen met een ondernemend idee en/of oorspronkelijk product worden uitgenodigd voor een gesprek. De project groep wil met twintig deel nemers beginnen. Het cursusprogramma be staat uit een intake-gesprek, een persoonlijk onderhoud, een thematisch klassikaal programma, het schrijven van een ondernemersplan en de verfijning daarvan. Gastdocenten, waaronder Rabobankadviseurs, brengen in elf dagdelen de praktijk in. Daarna mogen de begin nende ondernemers rekenen op individuele begeleiding en intensieve 'nazorg' door een speciaal adviesteam. Sparringpartner De stafmedewerker Contract activiteiten van het Drenthe College, Rein van Oosten, is Van der Meulens sparring partner. Hij vindt de afstand tussen cursisten en banken over het algemeen groot en is blij met dit 'sprankelende één-twéétje'. Er is volgens hem behoefte aan een naad loze overgang van theorie naar praktijk. Daarom par ticipeerde zijn school in het project, zijn uitzendbureaus als Randstad en Start kind aan huis bij het College en is men bijvoorbeeld bezig een kenniscentrum te realiseren. Van Oosten ziet het project als een prikkel voor de Drentse werkgelegenheid. "Het gaat onze provincie economisch voortreffelijk en dat moet zo blijven." Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek wijzen uit dat maar liefst tien procent van de al lochtone starters zich niet inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een gemiste kans, vindt Mohamed Moussaid, bedrijfsadviseur Minder heden bij Arbeidsvoorziening Nederland. "Ze bouwen op deze manier een beperkt netwerk op en missen ook de kennisoverdracht tussen starters on derling. Daarnaast richten velen zich alleen op het land van afkomst en zien Nederland niet als afzetmarkt." Instellingen als banken kloppen Rabokrant Extra vaak bij de Kamer van Koophandel aan als ze gege vens nodig heb ben over ondernemers. De vele 'ver borgen ondernemers' blijven nu buiten beeld en missen zo steun en advies van banken, bijvoorbeeld op het gebied van investeren. "Ze zien een bank voornamelijk als een la waar hun geld even in ligt", aldus Moussaid. Rabobank Nederland werkt samen met Jong Management- jonge on dernemers van de werkgeversorga nisatie VNO-NCW- aan 'Start Up', een project dat de sociale en eco nomische banden tussen (doorstar tende allochtone ondernemers en autochtonen wil versterken. Allochtonen krijgen hulp bij het opzetten en ontwikkelen van een eigen bedrijf, waarbij leden van Jong Management als mentor op treden. Rabobank Nederland draagt niet enkel bij met geld, maar ook met kennis en haar netwerk. "Dit project heeft, behalve een commerciële, voornamelijk een maatschappelijke doelstelling" ver telt George Khutsishvili, project manager bij 100 jaar Rabobank. "We kunnen er onze kennis van deze markt mee uitbreiden. Er is namelijk niet zoiets als één alloch- tonenmarkt. Neem de Turkse ge meenschap, daarbinnen heb je bijvoorbeeld fundamentalistische Turken, Alevieten en Koerden uit Turkije met wéér een andere etni sche achtergrond. We moeten ken nis opdoen zodat banken straks een uitgebalanceerd etno-beleid kunnen voeren." Dit najaar begint 'Start Up' in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. 'Start Up'helpt allochtonen bij het opzet ten en ontwikkelen van een eigen bedrijf. 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9