'We moeten blijven doorduwen op kwaliteit' Huis Hypotheekadvies "De relatie met de klant is de basis. Zowel voor klantbehoud als voor nieuwe transacties." Aan het woord is Joost Huvenaars, hoofd marktbewerking Rabobank Huis Hypotheekadvies. Een gesprek over nieuwe positionering en oude waarden. We hebben door de jaren heen verzuimd om de markt voldoende te vertellen waar we goed in zijn' Joost Huvenaars over nieuwe positionering Huis Hypotheekadvies Anderhalf jaar gele den leidde een con sumentenonderzoek tot de nieuwe positionering van Rabobank Huis Hypotheekadvies. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat klanten tussenpersonen betrouwbaarder en deskun diger vonden dan hypothee kadviseurs van de Rabobank. "Op zaken waar wij dachten te scoren, scoor den anderen. De verklaring daarvoor bleek uiteindelijk heel simpel. We hebben door de jaren heen verzuimd om de markt voldoende te ver tellen waar we goed in zijn. Waar de klant bij ons op kan rekenen en ons op mag aanspreken. De hoogste tijd dus om daar verandering in aan te brengen en de meer waarde van Rabobank Huis Hypotheekadvies voor de klant duidelijk te maken", aldus Huvenaars. De markt vertellen waar je goed in bent is één. Maar dat moet je dan ook waarmaken, de klant wil als het ware het bewijs zien. Wat heeft Rabobank Huis Hypotheekadvies de afgelopen periode gedaan om dat bewijs te leveren? "Een heleboel. Denk maar eens aan de introductie van onze eigen aangescherpte Gedragscode. Maar je hebt gelijk dat niet de belofte maar de prestatie je positie in de markt bepaalt. Voor ons vormt de relatie met de klant daarvoor de basis. De basis voor een goede relatie is aan dacht voor de klant. Je zou het met hoofdletters moeten spellen AANDACHT! Dat is ook emotie, gevoel. Zeggen Rabokrant Extra waar je voor staat en daar naar handelen. Geen dingen zeggen of beloven die je niet kunt waarmaken. Het bewijs daarvan moet je continu le veren. Daar heeft de klant recht op. Dat kan alleen als het een logisch en natuurlijk onderdeel wordt van je hou ding en gedrag. Positionering is in de eerste plaats iets dat wordt ingevuld in het recht streeks contact met klanten. En daar slagen we steeds beter in, maar we zijn er nog niet. We moeten blijven doorduwen op kwaliteit: we moeten onze kwaliteit van dienstverlening naar de klant verder optimaliseren. Als je dat niet goed doet, zet je de relatie onder spanning. Die kwaliteit kunnen we verder opvoeren door de klant te attenderen op de oplossin gen die voor hem interessant kunnen zijn. Niet te veel en zeker niet te weinig. En al tijd op het goede moment. Marketingtechnieken die ge baseerd zijn op profielanaly ses en scorecards zijn daar voor de aangewezen weg. Bovendien is dat uitermate kostenefficiënt. Ondanks alle inspanningen verliest de Rabobank nog steeds klanten. Hoe kan Rabobank Huis Hypotheekadvies dat voorkomen? "Het is niet erg om een klant te verliezen", zegt Huvenaars stellig, "het is wel interessant om te weten waarom. We verliezen veel klanten omdat we niet waarmaken wat we beloven. En dat is wel erg. Wat je toezegt moet je ook doen. Altijd. Maar helaas gebeurt dat niet. En het zijn juist dat soort ogenschijnlijk kleine irritaties die de klant er toe aanzetten om voor een an dere partij te kiezen. Gebrek aan aandacht is funest voor de relatie." "Voordat "Achterdeur Dicht!" begon, raakten we 35% van de oversluiters in het eigen bestand kwijt. Sommige banken hadden niet in de gaten dat ze de achterdeur wagenwijd open hadden staan. Maar dat is de afgelopen periode flink veranderd. Inmiddels doen 380 banken mee met Achterdeur Dicht. Ze zijn structureel bezig met de be staande klant. Maar 80 banken nog altijd niet. Jammer, want door Achter deur Dicht krijgt de klant de aandacht waarom hij vraagt", aldus Huvenaars. "Informatie betekent service betekent aandacht, wat weer leidt tot binding en klanttevredenheid. Zo bouw je krediet op. En raak je een klant niet zo makkelijk kwijt." Een jaar geleden is Rabobank Huis Hypotheekadvies begonnen met het certificeren van de hypotheekadviseurs. Wat is de status? "We zijn op de goede weg met de certificering", zegt Huvenaars, "Meer dan 400 hypotheekadviseurs zijn al gecertificeerd. Aan de ene kant ben ik daar heel blij mee, maar aan andere kant zijn er nog collega's die den ken dat het niet nodig is." Kortzichtig volgens Huvenaars. "Door de inter ne certificering verbeteren we onze kwaliteit en maken we voor de klant zichtbaar dat de adviseur van Rabo bank Huis Hypotheekadvies deskundig is. Ook dat is geen valse belofte want de lat om het certificaat te krij gen en te behouden ligt echt hoog. Dat is nodig om ons in de huidige markt te on derscheiden en optimaal te presteren. En dat is primair in het belang van de klant", besluit Huvenaars, refere rend aan een andere univer sele waarheid: de klant is koning. De relatie met de klant is de basis. Zowel voor klantbehoud als voor nieuwe transacties. 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 7