Klantsignalen neemt financieel adviseurs werk uit handen 'Klanten vinden dat we met ze meedenken' Financieel Advies Nieuw hulpmiddel selecteert klanten voor persoonlijk gesprek Financiële adviseurs werk uit handen nemen. Dat is een belangrijk doel van het nieuwe hulpmiddel Klantsignalen. Door de onstuimige groei van het aantal klanten dat binnen het profiel van Financieel Advies valt, slagen adviseurs er gewoonweg niet in al deze klanten te benaderen. Klantsignalen is een systeem dat de klanten selecteert voor de adviseur. Een proef is afgerond, in september krijgen de banken die meedoen de eerste maandelijkse selectie. ben we negen van dit soort pro actieve momenten gese lecteerd, maar er komen er in de toekomst zeker bij." "Voor een totaal klantbeeld laten we ook noodzakelijke momenten zien om met de klant om tafel te gaan. Klantsignalen selecteert klan ten van wie lijfrenteverzeke ringen aflopen of hypotheken verlengd moeten worden. Dat zijn typisch momenten waar je als adviseur niet om heen komt. De bank krijgt nu deze informatie uit allerlei verschillende productiesy stemen; het voordeel van Klantsignalen is dat één hulp middel nu de meeste momen ten al geeft. De financieel adviseur zal op den duur niet meer zonder Klantsignalen kunnen omdat dat voor FA het leidende instrument wordt om een volledig over zicht te houden over alle noodzakelijke signalen." Wisselwerking De kracht van Klantsignalen is dat het belangrijke sig nalen gebundeld aanlevert en dat er een wisselwerking Klantsignalen signaleert interessante behoeftes in het financiële leven van klanten, zoals de studievoorziening van de kinderen. met selectiesystemen van andere segmenten is. "Dit hulpmiddel heeft de klant als uitgangspunt. Klantsigna len signaleert ook of klanten recentelijk in andere acties hebben gezeten zoals Achter deur Dicht of 3x Belastingvrij. Die systemen verwijzen naar elkaar en dat is een hele vooruitgang." Rol adviseert banken om Klantsignalen niet 'erbij' te doen, maar met binnendienst en finan cieel adviseurs vooraf om tafel te gaan zitten om de werkwijze door te spreken." Om het belang van Klantsignalen te benadruk ken wordt in het najaar tij dens werkbijeenkomsten van de FA consultants aan dacht geschonken aan de or ganisatie van Klantsignalen. Banken bepalen zelf hoe veel Klantsignalen ze maan delijks willen ontvangen. Uit de proef blijkt dat ruim de helft van de (pro actief) benaderde klanten graag een adviesgesprek wil en dat deze adviezen ook wor den omgezet in concrete oplossingen. Klantsignalen is niet zomaar een selectie, zegt Art Rol van het segment Financieel Advies van Rabobank Nederland. "Het systeem signaleert in teressante momenten of manifeste behoeftes in het financiële leven van een klant. Ideale momenten om Art Rol: 'Pro actieve momenten'. in een persoonlijk gesprek met de klant alles op finan cieel gebied eens op een rijtje te zetten." Toegevoegde waarde De toegevoegde waarde van Klantsignalen moet volgens Rol vooral worden gezocht in de pro actieve momenten. "Dat zijn momenten die aanleiding kunnen zijn voor een gesprek. Bijvoorbeeld over schrijden van rente vrijstelling of over waarde in een huis. Ouders met jonge kin deren kun je uitnodi gen om nu al over de studievoorziening te praten. Voorlopig heb- Rabobank Barneveld draait vanaf september vorig jaar proef met Klantsignalen. Commercieel manager Financieel Advies Jan Berkhof breekt een lans voor het nieuwe hulpmiddel. "Wat mij betreft wordt dit de vervanger van alle systemen die klanten selecteren. Als je de klant centraal wilt stellen, moet je niet vanuit verschillende hoeken allerlei adreslijsten afgeven, maar moet je een systeem verzinnen dat per klant alle be langrijke gegevens sorteert." Alleen op die manier kun je klanten effectief en zo efficiënt mogelijk bedienen, denkt Berkhof. "Het is jammer dat de segmenten nog te veel langs elkaar heen werken. Wij hebben nu drie systemen die klanten selecteren: Marketing Groep Relatiebeheer, Achterdeur Dicht en Klant signalen. Vaak komen uit die pakken papier de zelfde adressen rollen en dat moet je dan met verschillende adviseurs bespreken. We komen er wel uit, maar het zou toch goed zijn als die sys temen wat meer gestroomlijnd zouden worden. We zouden het meer om de klant heen moeten organiseren." Urgente klanten Proefbank spelen bleek voor Barneveld nog een pittige opgave. Van een verlichting van het capaci teitsprobleem voor de financieel adviseurs is nog niets te merken. "Het benaderen van de geselec teerde klanten voor een gesprek kwam bovenop het reguliere werk en een booming beurs. Maar dat is in principe een kwestie van organisatie. Zouden wij de bank inrichten naar de pro actieve werkwijze, waarbij Klantsignalen als aangever van de prospect fungeert, dan heeft dat zeer zeker toegevoegde waarde. Het systeem pikt de urgente klanten eruit, klanten die bij wijze van spreken verlegen zitten om een advies. Voorheen moest een financieel adviseur zelf die selectie maken en stuitte hij vaak op klanten die nog niet toe waren aan een echt adviesgesprek." Het leidde ook tot een merkbaar andere houding van klanten, vervolgt Berkhof: "We hebben be reikt dat klanten vinden dat we nog meer met ze meedenken en dat beschouw ik als grote winst. We zijn er weliswaar niet in geslaagd om vanuit de nieuwe benadering meer gesprekken te voe ren, maar de gesprekken die we nu voeren, heb ben wel meer om het lijf. We komen veel beter uit de verf als een bank die zegt zijn klanten per soonlijk te kennen." Rabokrant Extra 6

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6