Compleet telefoniekanaal voordeel voor klant én bank 'Start nu en doe het samen' 'Cli Cliënten Advies WorkshopTIP WorkshopTIP "In deze tijd van Internet en veel (mobiel) telefoonge bruik verwacht de klant van zijn bank een compleet te lefoniekanaal. Zover zijn we nog niet, maar er wordt hard aan gewerkt". Aan het woord is Harrie de Greef, die de workshop 'De inzet van telefonie in de bedienings concepten van de Rabobank' leidde. Twee zaken stonden hierbij centraal: de opvang van binnenkomend telefoon verkeer en het stimuleren van telefonieproducten. Op dit moment is er een versnipperd aanbod van lokaal en landelijk centraal geregel de telefoniediensten. De kwaliteit van deze diensten is wisselend. De huidige techniek biedt nieuwe moge lijkheden, maar eerst moe ten de kanalen gestructu reerd worden. Nu is het nog zo dat de klant met een be paalde vraag soms bij een afdeling uitkomt die hele maal niet voor het beant woorden van die vraag be doeld is. Daar moet al een opvang vóór zitten, die de klant naar de juiste mede werker leidt." Telefoonverkeer integreren Een voorstel vanuit Rabo bank Nederland is om op dit moment lokaal telefoon verkeer te stroomlijnen en te integreren binnen Cliënten 'Ga na wat het karakter is van inkomende telefoontjes. Tref vervolgens maatregelen in de communicatie met de klant (via onder meer bankafschrif ten, telefoongids)' Harrie de Greef: "Meer centraal-lokale samenwerking op gebied van telefonie Service. Daarnaast zou een bijvoorbeeld avondopvang, centraal-landelijk call center specifieke diensten en eerste benut moeten worden voor opvang overdag. Workshopleider Ruud Polman spoorde banken zonder plan aan: "Start nu en doe het samen met je medewerkers. Je kunt je mensen er nooit teveel bij betrekken." Polman adviseert de commercieel managers de medewerkers al in een vroeg stadium bij het marketing plan te betrekken. "De ervaring leert dat een gedragen plan tot veel betere resultaten leidt. Cliëntadviseurs hebben dage lijks contact met klanten. Gebruik hun kennis en laat hen samen de marktverkenner invullen. Zo maak je het leuk en creëer je draagvlak. Als het plan er ligt moeten zij kunnen zeggen: Dit is ons plan, daar sta ik achter en ga ik voor." Mede verantwoordelijk "Met een plan weet je waar je staat en waar je naar toe wilt", vervolgt Polman. "Bepaal met elkaar wat je wilt be reiken. Het vaststellen van reële targets schept niet alleen duidelijkheid voor de cliëntadviseurs, het maakt hen ook mede verantwoordelijk. Bovendien kan het heel motive rend werken. Het maken van een plan is een eerste stap, het werken ermee een tweede." Overeind blijft staan dat een bank zelf bepaalt wat wan neer gecentraliseerd wordt. "Maar als je kijkt naar de extra kosten die eigen call centers met zich meebrengen en het aantal gekwalificeer de mensen dat je nodig hebt, dan wordt een eigen call center bedrijfseconomisch steeds minder verant woord." De Greef denkt verder dat er in de toekomst op het gebied van inkomend telefoonverkeer steeds meer sprake zal zijn van een cen traal-lokale samenwerking op het gebied van telefonie. Twee vliegen in een klap Op het gebied van stimule ren van telefonieproducten is ook nog veel werk aan de Workshop over Marketingplan Een van de workshops tijdens de themadagen had als onderwerp het 'Marketingplan'. Bijna 80% van de banken heeft zo'n plan. Alleen gebruikt circa 80% het niet of nauwelijks. Bovendien blijken veel adviseurs het plan niet te kennen, waardoor het weinig toegevoegde waarde heeft. winkel. "Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat van alle handelingen die een cliëntadviseur verricht 95% transactie- of service- gericht is. Voor deze hande lingen is de telefoon vaak een goed alternatief. Veel klanten kennen dit alterna tief niet. Samen met de loka le banken willen we de klant hierop wijzen. In de komen de periode zal eraan gewerkt worden om deze transacties zoveel mogelijk in een cen trale omgeving af te hande len. Zo vang je twee vliegen in één klap: de klant wordt meer gemak geboden en de bank kan zich nog meer gaan richten op verkoop." Met de checklist 'Hulpmiddelen per processtap'wordt aan gegeven waar de manager welke marktinformatie kan vin den (Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, trefwoord plan 98, Cliënten Advies). Bianca Zomerhuis, adjunt-directeur bij de Rabobank Amersfoort-Hoevelaken, werkt sinds begin dit jaar met een marketingplan en heeft met haar medewerkers per kantoor targets vastgesteld. "Elk kantoor heeft een coördinator. Samen met de coördinators bekijk ik een keer per maand de cijfers, die zij vervolgens weer met de medewerkers bespre ken. De cliëntadviseurs blijven dus goed op de hoogte van de resultaten van een actie, dat houdt de teams enthousiast. Loopt bij een kantoor een actie heel goed en bij een ander kantoor minder, dan proberen ze te achterhalen waar dat aan ligt. Zo vindt er een onderlinge kruisbestuiving plaats en leert iedereen van elkaar." Rabokrant Extra De themadagen werden bezocht door 400 commercieel managers. 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5