'We staan meer open voor elkaar' 'Uitwisseling ideeën van wezenlijk belang' Cliënten Advies Segmentmanager Cees van Tiggelen blikt terug op themadagen: om de doelstellingen van Visie '98 te halen. De ver koopeffectiviteit stijgt welis waar langzaam, maar er wordt nog onvoldoende ge stuurd op kostenefficiency." Hogere versnelling Volgens Van Tiggelen is er ook voor de algemeen direc teur een taak weggelegd om zijn bank in die hogere ver snelling te krijgen. "Hij moet aandacht hebben voor de veranderingen bij Cliënten Advies en de ruimte geven aan de commercieel manager om deze tot stand te brengen. Bovendien moet elke manager ook in zichzelf en zijn mede werkers (blijven) investeren." Een van de workshops, tijdens de door vierhonderd commercieel managers be zochte themadagen, ging over processen. "Veel commercieel managers beschouwen pro cessen als een zaak van Bedrijfsvoering", aldus Van Tiggelen. "De verantwoorde lijkheid voor de uitvoering van de processen ligt echter bij hen. Elke bank heeft het boekje met Quick Wins ge kregen. In een workshop- groep bleek dat meer dan de helft van de banken er nog niets mee had gedaan. Dat vind ik teleurstellend. Het grote aantal deelnemers aan de betreffende workshop laat echter zien dat het onderwerp toch meer in de belangstelling komt." Dat blijkt volgens hem ook uit de honderd reac ties die het segment kreeg op het aanbod hulp te bieden bij de invoering van Quick Wins. Stappen voorwaarts "We hebben al stappen voorwaarts gemaakt", meent Van Tiggelen. "Maar er is voor ons gezamenlijk nog veel werk aan de winkel. In oktober/november zullen weer themadagen worden gehouden. Het onderwerp dat dan centraal staat is 'De commercieel manager als coach'. Rabokrant Extra Karin van Harteveld, Rabobank Purmerend, over workshops Cees van Tiggelen: 'Hogere versnelling' "Ik proefde tijdens de themadagen dat de banken de problemen en uitdagingen waar we voor staan, steeds meer ervaren als iets dat we samen delen. We staan steeds meer open voor elkaar. Daar ben ik blij om. Wat me echter zorgen baart is dat de verschillen tussen de banken onder ling steeds groter worden." Dat zegt Cees van Tiggelen, segmentmanager CA, in een terugblik op de regionale themadagen 'De commercieel manager als verkoopleider' die onlangs werden gehouden. Van Tiggelen: "Uit de bankenmonitor blijkt dat de verschil len in resultaten met name zichtbaar zijn tussen banken die deelnemen aan het Ver- anderprogramma en banken die dat nog niet doen. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat alle banken uit deze laatste groep het per de finitie minder goed doen. Die grote verschillen baren me wel zorgen. Een groot aantal banken zal moeten schakelen naar een hogere versnelling iets minder terug, daar ging het meer over resultaten, cijfertjes. Van mij mag de workshopleider zoveel mogelijk vragen stellen, discussies uitlokken. Deze kwamen nu soms moeilijk op gang. Wellicht moesten veel deelnemers nog aan deze communicatievorm wennen." Kanttekening Voor haar is het contact tussen de banken onderling het belangrijkste. "Maar ik wil hierbij wel de kanttekening plaatsen dat er helaas weinig tijd was om met elkaar te dis cussiëren. Minder workshops op één dag en meer tijd per workshop zou wat dat betreft een verbetering zijn." Een mening die ook andere deelnemers die dag was toegedaan. Doordat Van Harteveld het Veranderprogramma volgt, herkende ze veel van de behandelde materie in de works hops. "En net als op de themadagen is ook daar de uitwis seling van ideeën tussen banken van wezenlijk belang." Tweerichtingsverkeer Kijkend naar de dagelijkse praktijk op haar bank zegt ze: "Deze themadag heeft me vooral laten zien dat het be langrijk is om voor een goede basis te zorgen bij de cliën tadviseurs en medewerkers Cliënten Service. Management en medewerkers moeten open met elkaar communiceren, dus tweerichtingsverkeer. Creëer samen duidelijkheid en nog veel belangrijker, creëer betrokkenheid. Hierdoor kunnen we samen achter ons concept staan. Daarna kun je met de klant gaan communiceren, hem sturen. Op die manier verschaf je duidelijkheid richting klant, weet hij beter waar hij aan toe is. En dat is veel klantgerichter dan alleen maar ja-knikken." Jeanne Driessen verzorgde tijdens de themadagen de workshop 'processen'. 4 "Wat ik sterk vond bij de workshop over consumptief krediet was het gebruik van 'mee eens' 'niet mee eens'- stellingen. Je lokt dan een discussie uit onder de aanwezi gen." Aldus Karin van Harteveld, manager cliënt/bedrijf van de Rabobank Purmerend e.o. Van Harteveld was één van de deelnemers aan de themadag 'De commercieel manager als verkoop leider' in Breukelen. Naast genoemde workshop bezocht zij de workshops 'Betalen' en 'Marketingplan'. Inhoudelijk is ze over alle drie de workshops zeer te spre ken. "Bij de workshop over betalen vond ik die discussie

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4