Sponsoring niet alleen geldkwestie Meer uniformiteit én meer binding 'We zogen er nooit iets van terug Algemeen 'Met beetje creativiteit is vaak groot effect te bereiken' Salland-Zuid stopte jaarlijkse donaties staat. Voor de Rabobank is het de kunst zich daar in te onderscheiden. Het is belangrijk zaken te sponsoren die bij onze identiteit passen." Maashorst ontwikkelt eigen sponsorbeleid Colofon "Bijna ieder bedrijf wil met sponsoring zijn maatschap pelijke betrokkenheid tonen en laten zien waarvoor het onvenvac(,t( Marischka Leenaers is hoofd sponso ring van Rabo bank Nederland. Met haar afdeling houdt ze zich met name bezig met sponsorpro jecten op maatschappelijk of cultureel gebied. "Het feit dat we jong talent in de kunst ondersteunen en niet kiezen voor bekende namen is sym pathiek en past bij de Rabo bank die jonge ondernemen de mensen wil helpen hun ambities waar te maken." Jaarlijks 2.000 aanvragen De afdeling sponsoring is een van de vele plekken in de Rabobankorganisatie van waaruit wordt gesponsord. Het Werkgebied Aangesloten Banken steunt onder meer de Rabo Top 40 en het wielren nen. Rabobank International is nauw betrokken bij het Nederlandse tophockey. Van de vele tientallen miljoenen die de Rabobankorganisatie elk jaar aan sponsoring besteedt, is het grootste deel afkomstig van de lokale banken. Elk jaar komen ongeveer 2.000 aanvragen bij de afde ling sponsoring binnen. Leenaers: "Van die aanvra gen worden er maar enkele gehonoreerd. De meeste projecten die we steunen passen in onze jarenlange samenwerkingsverbanden met onze partners, zoals bij voorbeeld het Foster Parents Plan, het Nederlands Jeugd Orkest en het NAJK. Dat "Wij werden na de fusie geconfronteerd met een onoverzichtelijk woud van donaties" vertelt Marion Peeters, communicatiemede werker bij Rabobank Maashorst. De voor malige fusiepartners hanteerden allemaal een ander sponsorbeleid. Peeters: "Zo kreeg de harmonie in het ene dorp f 50,-en in het andere f 500,-. Daar wilden we meer uni formiteit in brengen en tegelijkertijd de bin ding met de verenigingen versterken." De bank nodigde alle verenigingen in de dor pen uit voor bijeenkomsten over het sponsor beleid van de Rabobank. "Daar legden de voorzitter en de algemeen directeur uit dat de Rabobank voortaan op basis van contrac ten wilde gaan sponsoren met duidelijke afspraken over de tegenprestatie." Verenigingen moeten, om in aanmerking te komen voor financiële steun, een jaarplan indienen bij de sponsorcommissie. Deze com missie, samengesteld uit vertegenwoordigers uit ieder dorp, bepaalt op basis van dat jaar plan welke activiteit met welk bedrag wordt gesteund en wat de tegenprestatie moet zijn. Peeters: "De verenigingen zijn positief over deze nieuwe aanpak. Ze vinden het goed dat ze zelf moeten nadenken waarom ze voor sponsoring bij de Rabobank aankloppen. Kogelman: "We steunen nu uitsluitend éénmalige evenementen. Daarbij maken we goede afspraken over de tegenprestatie. Het moet duidelijk zijn dat het evenement dankzij de Rabobank kan plaatsvinden. Het kost vrij veel tijd en energie om al die clubs te ontvangen, maar de uitstraling is groot. Bovendien onderhoud je zo goede contacten met de besturen van de verenigingen. Het werkt zo wel." houdt in dat andere projec ten buiten de boot vallen. Je kunt niet alles." Belevingswereld Leenaers vindt dat de pro jecten die je doet, goed moet doen. "Vaak kun je met een beetje creativiteit een groot effect bereiken. Met sponso ring kom je in de belevings wereld van mensen. Als je iets sponsort dat mensen raakt, dan heeft dat een grote impact en als je ook nog op een goede en origi nele manier kunt vertellen heeft sponsoring werkelijk effect. Soms kun je met ƒ50.000 gulden veel berei ken door publiciteit en de juiste associatie. Het Oerol- festival op Terschelling bij- Rabobank Maashorst nodigde in haar werk gebied verenigingen uit om te praten over het sponsorbeleid van de bank. Het vaststellen van de bedragen blijkt in de praktijk lastig. Het kost redelijk veel tijd. Hiermee zijn we er dan ook nog niet. We proberen nu om nog meer structuur in die aanvragen te brengen." Marischka Leenaers: 'Met spon soring kom je in belevingswereld van mensen.' voorbeeld. We hebben daar voor een uiting gezocht waarin zowel de bank als de organisatie zich kon vinden. Tijdens Oerol gaat iedereen met de fiets, wij zijn dé fiets- sponsor. Uiteindelijk hebben we samen een fietskaart laten maken met daarop de verschillende evenementen. Die kaart is veel geraad pleegd tijdens Oerol." Communicatie Aangesloten Banken organiseert dit najaar in elke regio workshops over effectief omgaan met spon soring- en donatiebudget. Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EO 518 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Rabokrant Extra Rabobank Salland-Zuid heeft anderhalf a twee jaar geleden de jaar lijkse donaties aan verenigingen en stichtingen stopgezet. Deze stille giften waren directeur Herman Kogelman al langer een doorn in het oog. "We zagen er eigenlijk nooit iets van terug. We stortten het bedrag, maar wisten absoluut niet wat er met dat geld gebeurde. Sloeg je de donatie een jaar over dan had je negatieve reclame. De bank stelde het sponsorbeleid een jaar na de fusie in de ledenver gadering aan de orde. Sindsdien worden alleen bijzondere evenemen ten gesponsord. Verenigingen, stichtingen en scholen moeten zelf met hun plannen bij de bank aankloppen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2