'Voorkom dat op 470 plaatsen het wiel wordt uitgevonden' 'Zonde als je die kennis links laat liggen' 'Wisselwerking op gang brengen' Thema: Quick Wins m&m Wat is een Quick Win? Hans Vriend, manager Bedrijfsvoering Rabobank Nederland, over Quick Wins: "Door Visie'98 lag de afge- c: lopen periode zowel bij 2 "C3 Rabobank Nederland als bij J O de lokale banken de nadruk >s op het ontwikkeltraject naar een klantgerichte orga nisatie. De aandacht voor de inrichting van de proces sen is daardoor verslapt. Dat zegt Hans Vriend, manager Bedrijfs voering bij Rabo bank Nederland. Volgens Vriend wachten veel banken op structurele oplossingen van Rabobank Nederland op het gebied van informa tisering en automatisering. "Daaraan wordt hard ge werkt. Maar het zijn com plexe vraagstukken. Een Ji rik Hans Vriend: "Gebruik maken van eikaars kennis en ervaring." nieuwe toepassing is niet zomaar af en zelfs dan kan het zijn dat er nog fouten in zitten. Daarom moeten we niet met zijn allen wachten tot Rabobank Nederland met nieuwe systemen komt. We moeten tot die tijd roei en met de riemen die we hebben. En als je roeit met de beste riemen die je hebt, kun je heel snel gaan." Volgens hem kunnen de banken nu al veel verbeteren door gebruik te maken van eikaars kennis en ervaring. Rabobank Huizen maakt gebruik van Quick Wins Rabobank Huizen maakt sinds kort conse quent gebruik van Quick Wins. Volgens manager Bedrijfsvoering Jan van Milgen duurt het niet lang meer voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. "Want het verbeteren van de procesgang zit nu bij iedereen tussen de oren." Van Milgen wijst op de noodzaak voldoende draagvlak te krijgen voor de veranderingen in de pro cesgang. "Dat soort wijzigingen ligt heel gevoelig. De medewerkers kunnen namelijk het idee krijgen dat zij hun werk niet goed uitvoeren." Om dat te voorkomen koos hij er voor om de medewerkers nauw bij de invoering van Quick Wins te betrekken. Voor elke Quick Win wordt een werkgroepje ingesteld dat de verbetervoorstellen doorneemt. Vindt men dat er daadwerkelijk voordeel valt te beha len, dan wordt aan de vertegenwoordiger van het betreffende segment gevraagd een opzetje te maken voor een nieuwe werkinstructie. Van Milgen: "Deze werkwijze maakt de me dewerkers ervan bewust dat zij de eigenaren zijn van het proces. Dat vergroot de betrok kenheid en maakt ze tegelijkertijd kritischer." Van Milgen is blij dat na Cliënten Advies nu ook de andere segmenten met Quick Wins zijn gekomen. "Sommige banken hebben een bepaald proces heel slim ingericht. Daarvan wil ik op de hoogte zijn. Het is toch zonde als je al die kennis links laat liggen." Jan van Milgen (r) in gesprek met kantoor manager Lex de Roo: "Verbeteren van de proces gang zit nu bij iedereen tussen de oren." "Maak de best practices zichtbaar en stimuleer ande re banken daarvan gebruik te maken. Dan voorkom je dat op 470 verschillende plaatsen het wiel wordt uit gevonden." Vriend vindt dat er ook een taak is weggelegd voor de directeur. "Die zal het managementteam moe ten overtuigen van het nut van deze vorm van bench- marking. Daarnaast zal hij de samenwerking tussen de segmentmanagers en de manager Bedrijfsvoering moeten stimuleren. Want aanpassingen in de proces inrichting kunnen het best met vereende krachten wor den doorgevoerd." Een Quick Win is een voorstel voor verbetering in een bestaand proces bij de lokale bank. Deze voorstellen zijn te vinden op de RaboWeb- sites van de segmenten. In het kader van het project kunnen banken schriftelijk (interne adrescode EW311) of via het RaboWeb voor stellen indienen. Ook kunnen banken reageren op de bestaande verbetervoorstellen. Om als Quick Win in aanmerking te komen moet het voorstel aan vier criteria voldoen. De aanpassing moet in bestaande processen een substantiële tijdsbesparing opleveren; Er moet sprake zijn van een gelijkblijvend risico voor de bank en een minimaal gelijkblijvende kwaliteit van de dienstverlening; Het doorvoeren van de aanpassing mag geen extra implemen tatie- en opleidingsinspanningen opleveren; De aanpassingen moeten zijn gebaseerd op de bestaande IT-inrichting. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Bedrijfsvoering IT-Controle. Het telefoonnummer is (040) 217 58 09. Frans de Lau, projectleider Quick Wins: Binnen het Werkgebied Aangesloten Banken (WAB) is het project Quick Wins gestart. Doelstelling van dit project is om door aanpassingen in de procesgang te komen tot efficiencybesparingen. "Dat kan alleen als de banken meer gebruik maken van el- kaars inventiviteit", meent projectleider Frans de Lau. De Quick Wins staan op het RaboWeb. De Lau: "Het is de bedoeling dat de ban ken bekijken of het voorstel in hun situatie toepasbaar is. Ook wordt ze gevraagd na te denken over het verbete ren van de bestaande voor stellen en over nieuwe Quick Wins." Het grote voordeel van deze werkwijze is dat er een wisselwerking op gang wordt gebracht tussen de banken en Rabobank Nederland. "En door ge bruik te maken van de ken nis bij de banken kan een substantiële kostenbesparing worden gerealiseerd." 10 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 10