Loko Verenigingssparen in september van start Workshop Sponsoring dit najaar van start Verdere kostprijsverlaging vruchtgroenten noodzakelijk Vergoedingen uitzendbureaus in ARBV44 SHPR verhuisd Concurrentievergelijking in dossier SiteOO Quick Wins op website Bedrijven Alleen CRAB-nummers bij RCC Plantarium '98 uitgebreid met tweedaagse mechanisatiebeurs Virtuele discussie over de coöperatie De Spaanse vruchtgroentensector groeit tegen de klippen op. Nederlandse vruchtgroententelers zullen de productie kosten per eenheid product verder moeten verlagen, willen ze de stevig aangewakkerde concurrentie uit het zuiden het hoofd kunnen bieden. Teelttechnische en econo mische bedrijfsvergelijkingen verdienen een stevige impuls, terwijl eveneens meer inzicht nodig is in de meerwaarde en kwaliteit van het Neder landse product en de ontwik kelingen op deelmarkten. Dat concludeert het Land bouw Economisch Instituut (LE1-DLO) in een studie naar de kostprijzen van Spaanse en Nederlandse komkom mers, tomaten en paprika's. Banken die willen weten welke vergoedingen de uit zendbureaus thans hanteren, dienen in de Rabolnfobank te zoeken met het trefwoord ARBV44. Door een techni sche storing zijn deze gege vens niet in het dossier ARBVOO opgenomen. Vanaf 20 juli is dit wel het geval. Overigens staan in ARBV44 foutieve gegevens over Man power. Omdat met deze organisatie nog wordt onder handeld is nog niet bekend wanneer de juiste gegevens beschikbaar zijn. Bedrijven Advies LEI-DLO verrichtte deze stu die in opdracht van onder meer Rabobank Nederland. De studie biedt vruchtgroen tentelers en anderen in de sec tor aanknopingspunten voor hun strategisch beleid. 'Kost prijzen vruchtgroenten' kost 30,- per stuk, is verkrijg baar in Best, bestelnummer 80905, besteleenheid vijf. Agrarische Zaken f (040l21 7 64 44 Kostprijzen tomaat, komkommer en paprik. in Nederland en Spanje Spaanse concurrentie nood zaakt Nederlandse vrucht groententelers tot verlaging productiekosten Loko Spaargebieden kunnen vanaf september meedoen aan Loko Verenigingssparen, de nieuwe variant van Loko. De consument maakt bij deze vorm niet zélf gebruik van zijn Loko Waardebonnen maar spaart voor een lokale vereniging. Die vereniging kan de waardebonnen verzilveren wanneer ze aankopen doet bij een ondernemer die Loko's aanbiedt. Een recent NlPO-onder- zoek voorspelt dat het ver enigingssparen een nieuwe groep consumenten trekt. Een groot deel van de men sen dat nu geen Loko's spaart, geeft aan dat wel met anderen voor een gezamen lijk doel te willen doen. Dit is ook de ervaring van IJmuiden en Veldhoven waar al voor een vereniging wordt gespaard. De eerste waardebonnen zijn inmid dels uitgereikt aan respectie velijk een personeels- en zangvereniging. Loko Management 7 (040) 217 73 11 Het bureau van de Stichting Hulp Personeel Rabobankorganisatie zit vanaf vandaag op een andere locatie. Het nieuwe postadres luidt UH-B 353. Welke vormen van sponsoring zijn er, hoe verbeter je een bestaand sponsoringbeleid en hoe kun je budget voor sponsoring doelmatiger inzetten? Deze vragen staan centraal tijdens de workshop Sponsoring. De workshop, bedoeld voor directeuren, segmentmanagers en communicatiemedewerkers, start dit najaar. Gedurende één dag maken de deelnemers kennis met SiteOO, het dossier in de Rabolnfobank over Internet en de Rabobanksite, is vandaag uitgebreid met siteöO. Hierin staat een concurrentievergelijking van de sites van de grootste Nederlandse banken en een aantal buitenlandse banken, met name op het gebied van trans actiemogelijkheden. Verder is een tarievenoverzicht elektronische bankdiensten in Nederland opgenomen. het speelveld van sponsoring en donatie en krijgen ze inzicht in de mogelijkheden die een professionele aanpak van sponsoring zou kunnen bieden voor de eigen bank. Daarnaast leren ze kritisch te kijken naar hun eigen sponsoringbeleid en worden de verschillende scenario's besproken om op een ver antwoorde wijze om te gaan met het wijzigen van het Banken kunnen sinds deze week vijf nieuwe 'best practi- ces' bekijken op de site Bedrijven van het RaboWeb. Er zijn tips opgenomen over het ClientBedieningsSysteem Financieren en over het opzetten en schoonhouden van dossiers. Over de onder werpen Rabo Telebankieren en Rabo Telebankieren Extra staan er suggesties om dubbel werk te voorkomen. De site bevat ook actuele informatie over royementen: de vastleg ging hiervan in een roye- mentsregister is achterhaald. Bedrijven Advies r (040) 217 64 44 (kies 3) Banken die via CSL klanten toevoegen aan de augustus- selectie van de Rekening Coulant Courant hoeven alleen het CRAB-nummer op te geven en niet de doel groep waartoe een klant behoort. Rabofacet zorgt ervoor dat deze klanten in de juiste doelgroep worden geplaatst. Zo komen CRAB- nummers van sportvereni gingen in doelgroep 4. Die van andere zakelijke geregis treerde verenigingen of stich tingen worden automatisch aan doelgroep 3 toegevoegd. Alle overige toegevoegde CRAB-nummers komen in de algemene doelgroep 5. Bedrijven Advies f (04(0 217 64 44 (kies 2) De internationale vak beurs voor de boomkweke rij, Plantarium '98, krijgt er een extra dimensie bij: een tweedaagse mechanisatie beurs. Een combinatie van exposities, voorlichting en demonstraties. Evenals voor gaande jaren is de Rabo bank weer hoofdsponsor. Plantarium '98 heeft plaats van 20 tot en met 23 augus tus in het Plantariumge- bouw op het International Trade Centre Boskoop- Hazerswoude. De mechani satiebeurs is op 21 en 22 augustus. Het centrale thema is de relatie tussen groot handel en detaillist. De Rabobank brengt ter gele genheid van Plantarium een flyer uit over de ontwikkelin gen in de boomkwekerij sector: 'Boomkwekerij in Vogelvlucht'. Relatiekaarten kosten 5,- per stuk, hebben een besteleenheid van één stuk, bestelnummer 80632 en zijn verkrijgbaar in Best. Bestelde kaarten worden direct doorbelast. Agrarische Zaken 7 (040) 217 64 44 (kies 2) huidige beleid. De workshop heeft voorlopig in elke regio één maal plaats. De eerste heeft plaats op 9 september in het PSV-stadion te Eind hoven. De overige data en locaties en meer informatie over de workshop staan op het RaboWeb en vanaf 20 juli in de Rabolnfobank. Communicatie Consultancy 7 (040) 217 72 03 "Wat bindt uw leden aan uw bank?" luidt het thema van een nieuwe virtuele bij eenkomst die op woensdag 22 juli plaatsvindt op de site van de Vraagbaak Coöperatie en Innovatie. Belangstellenden kunnen tussen 16.00 en 20.00 uur meepraten over de coöpera tie in de praktijk. Ook leden van de Stafgroep Coöperatie zullen inloggen via het Raboweb of Internet om aan het gesprek mee te doen. Het Internetadres van de Vraagbaak is: http://coope- ratie.rabobank.nl. De adres code via het Raboweb luidt: lokale banken/algemeen/ co öperatie. Om aan de discus sie deel te kunnen nemen is een password nodig. Dat is op te vragen bij de Vraagbaak Coöperatie en Innovatie, telefoon (030) 216 33 98, fax (030) 216 19 37 of e-mail (vraagb@tref.nl).

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2