Rabobank beste euro-adviesbank Dossier over Internet in Rabolnfobank INSCHRIJFTERMIJN VOOR HEAO CE EN BE VERRUIMD 'Drie vorstinnen en een bank' nu voor alle klanten en relaties Nieuwe wetgeving uitzendbureaus 'Jakkes, we scoren veel te hoog' Rabofacet geeft banken geld terug De Rabobank wil de beste euro-adviesbank zijn, kopte deze krant eind '96. Anderhalf jaar na dato is het zover. Het ondernemend deel der natie is unaniem van mening dat een mens voor de euro bij de 'meest Nederlandse bank' moet zijn. Dat blijkt uit onderzoek van het Nipo. Achterover geleund in het pluche de monetaire eenwording afwachten is er echter niet bij, ondanks de torenhoge scores. "De lokale banken hebben zich het vuur uit de sloffen gelopen", concludeert Ivo van Riel van het europro jectbureau. Zijn eerste reac tie op de cijfers: "Jakkes, we scoren veel te hoog." Het kan dan ook verkeren in ondernemersland, waar men minder dan een jaar geleden nog sceptisch oordeelde over de verrichtingen van de Rabobank. Het aanvanke lijk matig imago van de bank is in no-time behoor lijk opgekrikt. Dankzij de inspanningen in den lande, zegt Van Riel. Zestien maanden euro offensief - gestalte gekregen in een reeks brochures en ander voorlichtingsmateri aal en in een scala aan loka le initiatieven - hebben de euro definitief op de agenda van ondernemend Nederland gezet, zo lijkt het. Lijkt, zegt ook Van Riel. "Wanneer de concurrentie revanche neemt, kan de score ineens een heel andere kant opgaan." In ieder geval ligt de Rabobank momenteel aan kop. Vooral eigen klan ten zijn geporteerd van de inspanningen van de bank, hoewel ook ondernemers die elders bankieren inmid dels zijn overtuigd van de kracht van de Rabobank, zo leert een blik op de cijfers. Een ruime meerderheid van alle ondernemers, 64%, vindt de Rabobank het meest actief, 51% beoor deelt de bank eveneens als 'de beste'. In eigen gelede ren denken de ondernemers nog positiever. Van alle Rabobankrelaties ziet 88% de bank als meest actief, terwijl 64% de bank de beste vindt. Ter vergelijking: Bij ABN-AMRO zijn dat respectievelijk 70 en 49%. ING/Postbank hangt ergens in de achterhoede. Het is, aldus van Riel, de uitdaging het danig verbe terde imago van de bank op Vanaf 1 juli 1998 geldt er voor uitzendbureaus nieuwe wetgeving. Er zijn drie belangrijke wijzigingen. Ten eerste is er geen vergunning meer nodig om een uitzend bureau te exploiteren. Daarnaast is het uitzenden van een arbeidskracht niet langer aan een maximum gebonden. Tot 1 juli gold een wettelijke maximumtermijn van 6 maanden en een in de praktijk gedoogde maxi mumtermijn van 12 maan den. De laatste wijziging heeft betrekking op de inle- ner. Deze kan aansprakelijk gesteld worden voor loonbe lasting en sociale premies die het uitzendbureau niet heeft afgedragen voor arbeids krachten die het naar de inle- ner heeft uitgezonden. De nieuwe wetgeving voor uit zendbureaus gaat vooraf aan de wet Flexibiliteit en Zekerheid, die wijzigingen aanbrengt in het arbeids recht. Deze wet is vanaf 1 januari 1999 van kracht. Uitgebreide informatie over de nieuwe wetgeving voor uitzendbureaus staat op het Raboweb en vanaf 13 juli in de Rabolnfobank. Infodesk Arbeidszaken (030) 216 44 46 De salarissen van uit zendkrachten zijn aange past aan de loonsverho ging van 1 juli. De nieu we tarieven zijn met ingang van vandaag opgenomen in het dos sier ARBVOO. P&0 Consult C (040) 217 75 99 hetzelfde niveau te houden. Na de zomervakanties gaan de banken opnieuw op pad met activiteiten gericht op drie specifieke doelgroepen: beleggers, internationaal actieve relaties en het mid den- en kleinbedrijf. Euroinfodesk (030)216 40 00 Het aantal bezoekers dat de Rabobanksite raadpleegt, vertoont een stijgende lijn. Ze maken steeds vaker ge bruik van Rabo Internet- bankieren om hun bankza ken te regelen. Om klanten adequaat te kunnen advise ren is het van belang goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het ge bied van Internet. Daarom is vanaf 6 juli algemene informatie over Internet, de Rabobanksite en Rabo Internetbankieren te vinden in dossier siteOO in de Rabolnfobank. Binnenkort wordt siteOO uitgebreid met de modules concurrentiever- gelijking en meest gestelde vragen over Rabobanksite. De modules worden regel matig geactualiseerd. De verschillende onder delen van de Rabobank- organisatie hebben in de eer ste helft van dit jaar meer diensten afgenomen bij Rabofacet dan vooraf werd verwacht. Deze omzetverho- ging leidde niet tot evenredi ge groei van de kosten bij Rabofacet. Vandaar dat Rabofacet in de maand juli aan de ver schillende bedrijfsonderde len een restitutie zal uitke ren, waarvan ƒ3 miljoen aan de lokale banken. Voor de bepaling en verdeling van de restitutie is de omzet in de betreffende diensten lei dend geweest. Medewerkers met belang stelling voor de Heao CE en de Heao BE opleiding krijgen nu tot 15 augustus de tijd om zich in te schrij ven. De Heao BE opleiding start dit jaar overigens alleen via de hogeschool Arnhem en Nijmegen. De locatie van de opleiding is Scherpenzeel. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zal de Heao CE van start gaan in Eindhoven, Gronin gen, Rotterdam, Scherpenzeel, Utrecht en Zwolle. De ver korte variant van de Heao- opleidingen gaat wegens te weinig belangstelling hele maal niet door. Meer informatie over de Heao CE en de Heao BE opleiding, zoals de brochu res en de inschrijfformulie ren, staat in de Rabolnfo bank, onder trefnummer 817302. RabobankAcademie C (030) 216 43 41 'Drie vorstinnen en een bank'. Zo zijn de vier jubileum penningen die Bedrijven Advies ter gelegenheid van honderd jaar Rabobank heeft laten slaan te typeren. De laatste penning werd onlangs bij de nieuwe Rekening Coulant Courant (RCC) bijgesloten. Banken kunnen de complete sets van deze vorstelijke relatiegeschenken nu ook voor andere klanten en hun relaties bestellen. Vanaf december vorig jaar kregen RCC-abonnees tel kens één jubileumpenning bij het blad. Het begon met omdat we het bestaan ervan niet in brede kring bekend hebben gemaakt." De penningen zijn geschikt voor klanten, relaties, als cadeautje bij festiviteiten. Wilhelmina die de troon besteeg in 1898, daarna Juliana, Beatrix en tot slot een penning met de drie vor stinnen samen. Aan de ande re kant van de penningen staan Rabobankmijlpalen: de oprichting van de Coö peratieve Centrale Raiffei- sen-Bank en de Coöpera tieve Centrale Boerenleen bank in 1898, de fusie in 1972, de nieuwe huisstijl in 1994 en het honderdjarig jubileum in 1998. "Gezien de relatief kleine oplage van de penningen - 350.000 stuks - mogen zij tot collectors items gerekend worden", vertelt Oscar Sweep van Bedrijven Advies. "In de Nederlandse munten- verzamelaarswereld is er veel belangstelling voor, ook presentje bij honderd jaar activiteiten, et cetera. Bij de jubileumpenningen zit een representatieve bureaustan daard, waarop in kleine let tertjes staat: aangeboden door Bedrijven Advies. Sweep: "Maar de penningen zijn zowel voor onderne mers als voor particulieren interessant, omdat veel men sen 'iets' hebben met het Koningshuis en sowieso met munten als verzamelobject." Het bestelnummer van een complete set is 80915, de prijs is 7,50. De besteleen- heid is tien stuks en de jubi leumpenningen worden half juli geleverd.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2