Protocol PFA: 'Fundament dienstverlening' van onze 'Professionele boodschap professioneel verkondigen' Financieel Advies 'De bank geeft zich bloot door de dienstverlening nauwkeurig te omschrijven' Van de vele hulpmiddelen die Rabobank Nederland de lokale banken aanreikt voor het geven van een gedegen Persoonlijk Financieel Advies, is 'het protocol' misschien wel de opvallend ste. "Omdat de bank zich blootgeeft door de dienst verlening nauwkeurig te omschrijven. En daar zijn Adriaan Oomen: 'Het protocol hoort thuis in elk adviesgesprek'. code ontwikkelen waarin dat wel het geval zal zijn. i Toch is dit protocol heel be langrijk, want je kunt het beschouwen als het funda ment van de dienstverlening van Financieel Advies. Het moet de klant het gevoel geven dat hij de juiste keuze heeft gemaakt." Oomen vergelijkt het proto- col met de advertentie waar- y in een auto wordt aangepre- we uniek in", zegt Adriaan Oomen van het segment Financieel Advies. In het woud van advise rende bedrijven die zeg gen aan financiële plan ning te doen is het voor de Rabobank belangrijk zich te onderscheiden. "En dat doen we door op schrift vast te leggen waar het Rabo bank Persoonlijk Financieel Advies (PFA) voor staat, wat de klant van ons mag verwachten en dat hij kan rekenen op een deskundig advies. Zo krijgt het relatief abstracte begrip Persoonlijk Financieel Advies een con crete, heldere invulling." Garantiebewijs Oomen noemt het protocol een soort garantiebewijs dat een adviseur na afronding van een adviesgesprek moet geven aan een klant. Met de klemtoon op soort, want de klant kan er geen rechten aan ontlenen. "Zover zijn we nog niet, maar in de toe komst gaan we zeker een voel te geven dat hij de goede auto heeft gekocht." Verscholen bestaan Het protocol is al geruime tijd beschikbaar. Het is ove rigens niet als dictaat uitge vaardigd door Rabobank Nederland, maar geschreven samen met commercieel ma nagers en financieel advi seurs van lokale banken. Het document leidde tot nog toe echter een wat ver scholen bestaan in de docu mentatiemap PFA. "Dat is een luxe uitgevoerde map die niet zo vaak wordt uit gereikt. Meestal krijgen al leen topklanten die map zen. "Die advertenties zijn er niet zozeer op gericht om mensen over te halen zo'n auto te kopen, maar veel meer om de koper het ge- mee, na een adviesgesprek. Maar het protocol hoort ei genlijk thuis in elk adviesge sprek. Vandaar dat het nu los te verkrijgen is." Rabobank BeleggingsAdvies: Mocht Jaap Koelewijn mislukken als beleggingsstrateeg, dan kan hij altijd nog geluidstechnicus worden. De keren dat hij zelf de microfoon moest herstellen voordat hij zijn spreekbeurt kon beginnen, zijn legio. "Geluid en beeld zouden niet het sluitstuk op de begroting moeten zijn. Een goed georganiseerde avond verdient zichzelf altijd terug." Een professionele boodschap moet je professioneel bren gen, vindt Koelewijn. Na tientallen lezingen bij lokale banken in de afgelopen jaren moet de strateeg van Rabo BeleggingsAdvies (RBA) constateren dat niet alle banken dat doen. "Een lezing houden in een café terwijl in een zaal ernaast een bruiloftsfeest wordt ge vierd, dat kan echt niet." Onterechte zuinigheid Vooral banken die voor het eerst een lezing organise ren, gaan nogal eens de mist in, is Koelewijns erva ring. "Dan weer is de zaal te klein en worden de men sen erin gepropt. Een ande re keer sta je tegenover een menigte met enkel en alleen een kleine overheadprojec tor. Ik wijt dat soort fouten aan onervarenheid en onte rechte zuinigheid. Beleggen is populair bij de mensen en het houden van een lezing is een prima instrument om in contact te komen met klanten. Wat dat betreft be grijp ik goed dat banken een spreker in huis halen. Maar je snijdt jezelf enorm in de vingers als die lezing niet goed is voorbereid", waarschuwt Koelewijn. Het publiek moet de spre ker goed kunnen verstaan. Dia's of sheets moeten voor alle aanwezigen goed te zien zijn. Dat zijn eerste vereisten. "Maar ik maak ook wel mee dat terwijl ik sta te spreken er dienbla den met bier rondgaan. Dat is ontzettend storend. Tijdens een lezing moeten spreker en klant centraal staan. Een tevreden klant vertelt het door aan drie Jaap Koelewijn: 'Geluid en beeld zouden niet het sluitstuk op de begroting moeten zijn.' anderen, maar een ontevre den klant vertelt het mis schien wel aan vijftien an deren door." Marktbewerkingspakket Met banken die zich bij RBA aanmelden voor een spreker, worden tegen woordig allerlei faciliteiten besproken. Er is ook speci aal voor lezingen een marktbewerkingspakket ontwikkeld. "Zie dat als service van onze kant. We adviseren banken bijvoor beeld heel vaak om de Nederlandse Film en Geluidsdienst in te huren. De NFGD heeft alles in huis op het gebied van beeld en geluid. In een zaal waar meer dan 100 mensen komen, heb je hen echt nodig. Rabobank Zwolle had onlangs een perfecte avond dankzij hun appara tuur. Iedereen reageerde verheugd omdat ze het zo goed hadden gehoord en gezien." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6