Actie brengt verbeterd Krediet op Betaalrekening onder de aandacht VAN GELDER FRUITGESCHENKEN UitvSElÉ Actie Mistransacties Cliënten Advies Het verbeterde Krediet op Betaalrekening (KoB) wordt op diverse manieren onder de aandacht van klanten ge bracht. Eén van die manieren is de actie Mistransacties, die begin april is gestart. De eerste resultaten van de actie zijn bemoedigend te noemen. Lilian Evers van Cliënten Advies zegt hier over: "Ongeveer 4% van de klanten heeft spontaan gereageerd op de mailing door de antwoordkaart naar het centrale ant woordnummer te sturen. Daarnaast zijn er klanten die rechtstreeks contact met hun bank hebben op genomen. Deze lokale re spons is centraal niet te meten. Bovendien hebben bijna duizend klanten in middels naar het speciale actienummer 0800-2020 gebeld. Deze klanten zijn in contact gebracht met de be treffende bank." Conversieresultaten De cijfers van de omzetting van rekeningen zonder KoB naar die met KoB én de om zetting van bestaande naar nieuwe KoB's (conversie), geven weer dat de actie aanslaat. De eerste resulta ten van de in april gevoerde actieronde laten zien dat zo'n 14 tot 18 procent van de benaderde klanten inmid dels een verbeterd KoB heeft. Hierbij is per klant de afgesloten kredietlimiet ge middeld met ƒ8.332,- geste gen. De conversie is het hoogst bij klanten met een Rabo TotaalPakket en een limiet groter dan 2.000,-. Bovendien is bij deze doel groep de kredietlimiet ge middeld met ƒ17.440,- gestegen. Het segment Cliënten Advies zal maandelijks de actie Mistransacties analyse ren. De geanalyseerde gege vens komen in de Rabo- Infobank. 'Actie Mistransacties is bal inkoppen voor open doel' Segmentmanager CA Rob Borst van Rabobank Bergschenhoek zegt over de goede resultaten van zijn bank: "Wij zijn hier altijd al 'leninggericht' geweest. Daardoor is de klant mak kelijk te bewegen tot het af sluiten van een verbeterd KoB. De actie Mistrans acties is daarbij een bal voor open doel, die de bank al leen nog maar hoeft in te koppen. Bovendien heeft het hele team cliëntadviseurs de cursus 'Beoordelen en afslui ten consumptief krediet' ge volgd (CA.PD.47). Tijdens deze cursus worden zaken als je eigen marktaandeel en concurrentie behandeld. Medewerkers gaan hierdoor bewuster met dit soort zaken om." 'Persoonlijke benadering die mensen aanspreekt' De bank Zuidwolde behaalde tot nu toe goede resultaten met de actie Mistransacties. Volgens actiecoördinator Siep Bos komt dat vooral doordat het maken van een af spraak het uitgangspunt is bij het nabellen. "Wij heb ben niet met het callcenter gewerkt, maar bellen zelf onze klanten op. We kozen hiervoor, omdat wij onze klanten persoonlijk kennen en onze klanten ons. In het telefoongesprek sturen we aan op het maken van een afspraak. Door het tele- Rabokrant Extra gooKOOffW JotorMiïViy&eTio^". Ruimere bestedingsmogelijkheden met het verbeterde Krediet op Betaalrekening. foontje kort te houden en niet meteen het product te willen verkopen, kom je niet zoals bepaalde concur renten agressief over. Het vergroot de kans dat men in gaat op de uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Bovendien kun je in zo'n ge sprek verschillende produc ten onder de aandacht van de klant brengen." Moet bij een fixatie van een betaalrekening met een Krediet op Betaalrekening (KoB) de oude bank een uitdraai van de gegevens uit het Consumptief Krediet Systeem (CKS) aan de nieuwe bank ver strekken? Bij het opvoeren van een betaalrekening met een KoB worden diverse gegevens, zoals Inkomens- /Lastenverhouding, BKR en creditscore, vastgelegd in CKS. Deze geven aan of de klant voldoet aan de voor waarden om in aanmerking te komen voor een be taalrekening met een KoB. De oude bank heeft de controle hiervan al uitgevoerd. De nieuwe bank kan deze rekening dus op basis van die controle onvoor waardelijk overnemen. Het is trouwens niet mogelijk om bij de verhuizing van een betaalrekening met een KoB de in CKS vast gelegde gegevens elektronisch door te leiden naar de nieuwe bank. Ontstaan er financiële problemen met die betreffende rekening, dan kan de nieuwe bank deze gegevens opvragen via telefoonnummer (040) 217 70 08 (kies 3.1) Hoe kan een verhuiscoördinator bij de fixatie van een betaalrekening met kredietfaciliteit zien, welke kredietsoort wordt overgeheveld van de oude naar de nieuwe bank? dVOLGENDE VRAAG GRAAG? Op het overdrachtsformulier staan bij de betaalreke ning diverse rubrieken. Deze geven de inhoud weer van de betreffende betaalrekening. Eén van die ru brieken is'zekerheid 1'. De waarde van deze rubriek kan als volgt zijn gevuld: Krediet, WCK (na 1-11-97): deze rekening is opgevoerd met zekerheidscode 67. Bij zekerheids code 67 moet de verhuiscoördinator ook nog de RPK-plus gegevens opvoeren. Krediet, Wet Consumenten Krediet: deze rekening is opgevoerd met zekerheidscode 68. Geen zekerheid: deze rekening is opgevoerd met zekerheidscode 69. Bij de fixatie van een betaalrekening met kredietfaci liteit moet de nieuwe bank de rekening die wordt overgeheveld, overnemen onder de condities zoals die bij de oude bank stonden geregistreerd. Het op voeren van zekerheidscode 67 in plaats van zeker heidscode 68 mag alleen als de klant een nieuwe overeenkomst Krediet op Betaalrekening heeft ondertekend én de betreffende voorwaarden heeft ontvangen. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040)217 60 37

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5