De turbulente invoering van een nieuw salarissysteem Algemeen Overgang van CSPA naar SAPIENS verloopt niet vlekkeloos 'Op het laatst waren bij de salarisadministratie CSPA drie keer zoveel mensen nodig als in het begin' Achthonderd telefoontjes per dag. Dat overstelpende aantal kreeg het Informatie Centrum SAPIENS in febru ari te verwerken bij de in troductie van het nieuwe salarissysteem. Het geeft aan dat de overgang van het oude salarissysteem naar SAPIENS niet vlekke loos verliep. In een vraag gesprek leggen Raymond Grether, hoofd Operations Personeel en Geert-Jan Doms, hoofd van het Informatie Centrum SAPIENS, uit wat er gebeurde, wat nog niet lek ker loopt en welke oplos singen te verwachten zijn. Grether: "Zo'n vijf jaar geleden begon nen we aan een nieuw salarissysteem te den ken. Het oude systeem na derde zijn einde en was heel bewerkelijk geworden. Op het laatst waren bij de sala risadministratie CSPA drie keer zoveel mensen nodig als in het begin. Dat werd nog versterkt door de steeds complexere regelgeving op sociaal en fiscaal terrein." Zoektocht De zoektocht naar een nieuw systeem bleek niet eenvoudig. "Andere grote ondernemingen bleken met hetzelfde probleem te zit ten", aldus Grether. "Ook zij waren op zoek naar iets nieuws, maar softwarebu reaus konden alleen verou derde salarissystemen aan bieden." De keuze viel op SAP R/3 HR van het bedrijf SAP, een systeem dat bij voorbeeld ook Fortis, KLM Rabokrant Extra en Shell kozen. Grether: "SAP voldeed aan de crite ria: een betrouwbare leve rancier met een product dat past in onze technologische ontwikkelingen, modern en euro- en millenniumbesten dig is. Bovendien kan het systeem loopbaan-, perso neels- en opleidingsplannin gen ondersteunen, een wens van veel klanten. Nadeel was dat we het niet konden bekijken, het draaide nog nergens in Nederland. Maar een proef met het systeem stemde ons positief." Voldeed SAP R/3 HR aan de criteria, als standaard was het allesbehalve gebruiks vriendelijk. Om daar wat aan te doen, werd er een 'schil' omheen gebouwd en kreeg het systeem de naam SAPIENS. Doms geeft toe dat werken met SAPIENS niet eenvoudig is. "Kennis van de inrichting is naast het leren omgaan met het systeem noodzakelijk om er goed mee te kunnen werken. Daarom zijn een handlei ding en opleiding ontwik keld. Daarin zijn verbeterin gen mogelijk, zeker als je bedenkt dat de opleiding en handleiding opgesteld zijn tijdens een systeem in ont wikkeling." Hij vervolgt: "De verandering in werk wijze voor de gebruiker bleek groter dan wij hebben ingeschat. We moeten dan ook meer doen aan oplei ding en aanvullende hulp middelen. Deze maand nog verschijnt een schermenboek als aanvulling op de gebrui kershandleiding. Begin juli beginnen we met opfrisda- gen en na de vakantie is er een modulair opgebouwde opleiding. Die is ook gericht op het voeren van een per soneelsadministratie." Ingrijpende conversie De conversie eind februari was ingrijpend. Was SA PIENS daar klaar voor? Grether: "Steeds nieuwe ar beidsvoorwaardelijke rege lingen zorgen ervoor dat een salarissysteem nooit af is. Het bruto-netto gedeelte, de voorwaarde om in de lucht te gaan, werkte. En ook het merendeel van de formele regelgeving was op genomen en voldeed aan de verwachting. Langer uitstel was niet wenselijk in ver band met de jaarlijkse con solidatie van de salariskos ten, de komende euro en het millenniumprobleem. Bovendien werkte het oude systeem gewoon niet meer goed. De nieuwe directeu renschalen bijvoorbeeld konden daarin niet meer opgenomen worden." De oorzaak van de conver sieproblemen lag in de grote hoeveelheid verschillende re gelingen die Rabobanken hanteren, zegt Grether. "Veel banken wijken af van het Handboek Personeel. Die afwijkingen hebben we gerespecteerd. Meestal kon den we ze niet converteren, alleen kopiëren. Afwijken kan dus wel, maar een ge automatiseerde controle is dan niet mogelijk." Voor 1 augustus 1998 oplossing "Gaan de salarisbetalingen goed, een aantal dingen loopt nog niet optimaal", geeft Grether toe. Zo sluit de SAP journalisering niet goed aan bij de methodie ken van de Rabobank, is het mutatieverslag voor de ge bruikers moeilijk leesbaar en zijn er nog te weinig standaardrapportages klaar. In samenwerking met de personeelsadministraties van Rabobank Nederland en ge lieerde instellingen zijn deze problemen voor 1 augustus 1998 opgelost, aldus Grether. De achthonderd telefoontjes van het begin zijn inmiddels teruggelopen tot honderd per dag. Zo'n 900 vragen liggen nog op antwoord te wachten. "Dat aantal lopen we snel in", aldus Doms. Ondanks de tegenslagen spreken de heren niet van een tegenvallend project. Grether: "Bij een dergelijke complexe operatie weet je dat je de nodige tegenslagen kunt verwachten. Waar we echt last van hebben, is de lange doorlooptijd van sys teemtechnische veranderin gen. Hierdoor duurt het lang voordat de gebruikers de vruchten plukken van verbeteringen." Op dit moment werkt Operations Personeel aan het gebruiksvriendelijker maken van SAPIENS. De in troductie van fase 2, de mo dule planning en develop- ment, is verschoven naar eind dit jaar. "Hiervoor is al de samenwerking gezocht met een aantal lokale ban ken. Maar eerst moet fase 1 volledig afgerond zijn. Met SAP hebben we in ieder geval een systeem waar we de eerste vijftien tot twintig jaar mee vooruit kunnen", besluit Grether. Geert-Jan Doms(l) en Raymond Grether. 'Met Sapiens kunnen we de eerste vijftien tot twintig jaar vooruit.' 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3