'Verzekeren is niet langer een vreemde eend in de bijt' Meer armslag TrefPunt voor ondersteuning banken Bedrijven Advies Betere samen werking en communicatie Volgens Interpolis en Rabobank Nederland vullen het Inrichtingsadvies Verzekeren (IV) en de Bedrijven Compact Polis (BCP) elkaar uitstekend aan. Rob van de Zande en Garnt van Logtestijn, bij Interpolis verantwoor delijk voor de invoering van de BCP bij Rabobanken, en portfoliomanager Angélique Baguette van Bedrijven Advies lichten dat toe. Verzekeringsspecialist Oetse Wijma van de Rabobank Nijkerk overziet de praktijk: "Verzekeren is geen vreemde eend in de bijt meer." Van de Zande signa leert bij de omzet ting van oude polis sen naar de BCP vooral commerciële kansen tijdens de adviesgesprekken. "Eén en één wordt drie, als je de voordelen van het IV ge bruikt om de BCP te introdu ceren." Doelstelling en ambi tie van de BCP worden uiteindelijk door de bank zélf bepaald, vindt de product manager, die onderstreept dat de conversie over een ruime periode is te spreiden. "Daardoor kunnen banken hun ambities probleemloos verdelen over het IV, de BCP en andere zaken." Zijn collega Van Logtestijn beschouwt de conversie naar de BCP als het onder deel 'onderhoud' van het IV. "Maar dan als commerciële activiteit om de portefeuille van bestaande verzekerings klanten te verdiepen. Nieuwe posten van de BCP, bijvoorbeeld voor nieuwe verzekeringsklanten, passen overigens ook prima in de werkwijze volgens het IV." Baguette vindt dat de invoe ring van het IV en de con versie naar de BCP ("allebei mega-klussen die veel tijd en capaciteit vragen") bij voor keur niet gelijktijdig moet gebeuren. De trajecten vra gen grotendeels tijd van de zelfde medewerkers. Het meest ideale is volgens de portfoliomanager éérst het IV invoeren - inclusief het bijbehorende opleidingstra ject - en daarna de conversie naar de BCP aanpakken. "Dan kun je elkaar als be- drijventeam perfect planma tig aanvullen en verster ken." Banken die al met de conversie bezig zijn maar het IV nog niet hanteren, raadt Baguette aan door te gaan maar hun ambities niet te hoog in te zetten. Als team opereren Ellen van de Veen is mede werkster commerciële bin nendienst bij de bank Nijkerk. Voor de BCP-con- versie belt zij klanten en no digt hen uit voor een advies- gesprek met verzekeringsspe cialist Oetse Wijma. De binnendienstmedewerkster zorgt er onder andere voor dat Wijma alle stukken heeft als hij met klanten praat. Zij zijn allebei druk bezig met de conversie. Van de Veen onderschrijft het belang van een IV. "Je moet als team opereren. Klanten stellen veel vragen en het is onmo gelijk alles te weten. Daarom is het belangrijk dat je altijd op elkaar kunt terugvallen." Betere samenwerking en com municatie tussen commerciële binnendienst, bedrijvenadvi- seur, relatiebeheerder en ver zekeringsspecialist. Daar staat het Inrichtingsadvies Verze keren (IV) voor (Rabolnfobank, trefnummer 813509). De Bedrijven Compact Polis (BCP) leent zich prima voor prakti sche toepassing van het IV. Want het doel is het verstevi gen van de relatie met klanten en het verdiepen van verzeke- ringsportefeuiles. Door het BCP-systeem en het admini stratiesysteem van de bank te integreren verloopt het bijbe horende verwerkingsproces ef ficiënter. En een goede samen werking en communicatie binnen het bedrijventeam be vordert dit alles aanzienlijk. Wijma bepaalt met zijn col lega's het tempo van de BCP-conversie. Hun bank geeft eigenlijk al sinds '93 invulling aan het IV. "Ik on dersteun de afzetverant- woordelijke relatiebeheer ders en bedrijvenadviseurs, maak offertes en bespreek die met klanten." Hij ziet werken in teamverband als een voordeel. "Sinds we samenwerken, is verzekeren geen vreemde eend in de bijt meer." Bob van de lande, Angélique Baguette en Garnt van Logtestijn: 'Het Inrichtingsadvies Verzekeren en de Bedrijven Compact Polis vullen elkaar uitstekend aan'. profiteren onze abonnees straks wél van de nieuwste ontwikke lingen." Zo kunnen abonnees bij afwezig heid hun e-mail laten doorsturen naar een ander adres. Of ze kiezen ervoor om de verstuurders van e- mails automatisch te laten weten dat ze bijvoorbeeld op vakantie zijn. Aan het eind van de zomer kan de TrefPuntgebruiker ook vanuit ie dere plaats in de wereld én op een mobiele telefoon e-mail ontvangen. "De uitbesteding van de activiteiten rond de abonnementen is een lo gisch gevolg van de nieuwe koers van TrefPunt, waarin de banken en dat wat zij met Internet willen doen voor hun klanten, centraal staat" aldus Duerinck. Rabokrant Extra Jos Zegveld, algemeen di recteur van Videotex Nederland en Ralf Dekker, algemeen directeur van Rabofacet, tekenden onlangs het contract voor de uitbesteding van alles wat te maken heeft met de TrefPunt- abonnementen. "De samenwerking met Videotex Nederland van KPN- Telecom geeft ons meer armslag. We kunnen ons toeleggen op onze be langrijkste taak: het ondersteunen van banken bij hun Internet activiteiten voor zakelijke klan ten", zegt Jacqueline Duerinck, manager communi catie van TrefPunt Nederland. Onder de naam TrefPunt Access verzorgt Videotex Nederland sinds deze maand alle activitei ten voor de huidige 35.000 en de toekomstige abonnees. Duerinck: "De overgang van de abonnees naar het TrefPunt Access netwerk zorgt voor een hectische situatie. Mensen migreren zo massaal, dat onze service-desk het aantal tele foontjes nauwelijks kan bijbe nen. Maar door de samen werking met een grote partij als KPN

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 33