Betere tijden op komst voor wereldzuivelmarkt Over belang duurzaam heid geen discussie meer mogelijk Bedrijven Advies Rabobank International in recent verschenen studie: Melk, de witte motor zit tegenwoordig zelfs in plastic Bedrijfsleven eensgezind tijdens congres Sustainability Er breken betere tijden aan voor de zuivelindustrie. De komende tien jaar zal de vraag naar zuivel zo hard stijgen dat zelfs te betwijfelen valt of de eveneens verwachte pro ductiegroei die vraag wel kan bijbenen. Tot die opmerke lijke conclusie komt Rabobank International in haar re cent verschenen studie 'The World Dairy Market'. Melk vindt hij een "absoluut uniek product. Het wordt twee keer per dag ge produceerd en is zo bederfe lijk als het maar kan." Dat emerging markets. Opko mende economieën waar een koopkrachtige middenklasse een groeiende voorliefde ontwikkelt voor zuivelpro ducten. Monatoetjes in Wereldwijd zal de vraag naar zuivel de komende tien jaar toenemen met 1 tot 2%. de Nederlanders tot de grootste zuivelgebruikers ter wereld behoren - ze verorbe ren per persoon jaarlijks 132 kilo melk, 16,5 kilo kaas, 3,5 kilo boter en 6,5 kilo koffiemelk - noemt hij een aardige bijkomstigheid. Voor onderzoeker Adrie Zwanenberg van Rabobank International heeft de we reld van de zuivel maar wei nig geheimen. Monatoetjes in Timboektoe Wereldwijd verwacht hij een groei van 1 tot 2% per jaar. Overigens zal deze zich vooral buiten Europa vol trekken in de zogeheten Timboektoe? Daar gelooft Zwanenberg niet in. "Afrika is nog steeds relatief arm. Daar voorzie ik nauwelijks een toename van de vraag "Gemakkelijk, gezond en luxe", vat Zwanenberg samen. De groeikansen doen zich voor in vrijwel alle groepen zuivelproducten. Vloeibare, lang houdbare melkproduc ten zullen het vooral goed doen in de emerging mar kets. Daar waar goede koe ling is zal de vraag naar vers toenemen. En vrijwel de hele wereld gaat meer kaas eten, dankzij de oprukkende populariteit van fastfood, pizza's en pasta's: gerechten waarin vaak kaas zit. Het optimisme in de zuivelindus trie is dan ook vooral geba seerd op de gestage groei van de kaasconsumptie. Zwanenberg en zijn colle ga's voorspellen een toena me van 2 tot 3% per jaar, hetgeen neerkomt op 30% in tien jaar. Melk zelfs in medicijnen Verder verwacht hij veel van hoogwaardige technologi sche ontwikkelingen. "Grote zuivelondernemin gen zijn in staat melk te ont rafelen in stoffen die wor den toegepast in zowel food- als non-food." Melk, de witte motor, zit tegen woordig zelfs in medicijnen, cosmetica en plastic. "Nederland loopt bij deze ontwikkelingen voorop", aldus Zwanenberg. "Kennis die de Nederlanders kunnen uitbuiten door andere zui velconcerns bijvoorbeeld naar zuivel." Wél verwacht hij een aanzienlijke volume groei in Zuid- en Oost Azië en Latijns Amerika en een waardegroei - "dus zuivel producten met een plus" - in de reeds volwassen markten van het westen. "Over het belang van duurzame ontwikkeling is geen discussie meer mo gelijk. Wei over de manier waarop we die kunnen bereiken." Dat zei Shell-topman Cor Herkströter tijdens het eind mei door Rabobank International georganiseerde congres 'Sustainability: choices and chal- lenges for the future.'Duurzame ontwikkeling staat inmiddels hoog op de agenda's van het bedrijfsleven en dat is bepaald geen altruïsme. Winst en duurzaamheid gaan namelijk prima samen, zo leert de praktijk. "Duurzame oplossingen kosten vaak niets of slechts heel weinig. Terwijl het rendement enorm is", stelde directievoorzitter Izaak van Melle van snoepmultinationai Van Melle. Voor hem is duurzaamheid 'a way oflife'en die is inmiddels in alle geledingen van zijn bedrijf doorgedrongen. Op het dak van de Van Mellefabriek in Breda prijkt een immens aantal zonnepanelen. Een investering die zichzelf in zes tot zeven jaar terugverdient, maar nu al een besparing oplevert van 170.000 kubieke meter gas per jaar. De kosten van waterverbruik daal den in enkele jaren van 2,5 miljoen tot minder dan 1 miljoen gulden. Electriciteit betrekt Van Melle zoveel mogelijk van groene producenten. Tegenover het deel van de productie dat niet duurzaam plaatsheeft staat een compensatieplan in de vorm van het aanplanten van bomen en ondersteunen van wind- en zonne-energiefondsen. Ook oliegigant Sheil heeft duurzaamheid verheven tot leitmotiv. Het be drijf heeft zijn eigen gedrag inmiddels langs de maatlat van een funda menteel andere manier van zakendoen gelegd. Het resultaat is een aangescherpte gedragscode, de publicatie van een geheel nieuw jaar verslag en grotere openheid over richtlijnen en doelstellingen. Shell wil daarmee laten zien dat het menens is met haar opvattingen over mens heid en milieu. Het bedrijf investeert volop in duurzaam transport, afvalmanagement en het ontwikkelen van schone technologieën. Overigens zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Herkströter: "Groene energie moet winstgevend zijn voor de producent, betaalbaar voor de consument en gunstig voor het milieu."Zijn opvattingen en die van Van Melle sloten naadloos aan bij de stelling van hoofddirectievoor zitter Herman Wijffels, dat ondernemingen in toenemende mate zullen worden beoordeeld op de zogeheten drie p's: profit, people en planet. van hun wei-producten af te helpen. In veel landen wordt wei -dat overblijft na het kaasmaken- namelijk ge loosd of aan het vee ge voerd. Met de milieuwetge ving komen ze daarmee in de problemen." Shell-topman Herkströter: "Groene energie moet winstgevend zijn voor de producent, betaalbaar voor de consument en gunstig voor het milieu." 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 32