Betere tijden op komst
voor wereldzuivelmarkt
Over belang duurzaam
heid geen discussie meer
mogelijk
Bedrijven Advies
Rabobank International in recent verschenen studie:
Melk, de witte motor zit
tegenwoordig zelfs in plastic
Bedrijfsleven eensgezind tijdens
congres Sustainability
Er breken betere tijden aan voor de zuivelindustrie. De
komende tien jaar zal de vraag naar zuivel zo hard stijgen
dat zelfs te betwijfelen valt of de eveneens verwachte pro
ductiegroei die vraag wel kan bijbenen. Tot die opmerke
lijke conclusie komt Rabobank International in haar re
cent verschenen studie 'The World Dairy Market'.
Melk vindt hij een
"absoluut uniek
product. Het
wordt twee keer per dag ge
produceerd en is zo bederfe
lijk als het maar kan." Dat
emerging markets. Opko
mende economieën waar een
koopkrachtige middenklasse
een groeiende voorliefde
ontwikkelt voor zuivelpro
ducten. Monatoetjes in
Wereldwijd zal de vraag naar zuivel de komende tien jaar
toenemen met 1 tot 2%.
de Nederlanders tot de
grootste zuivelgebruikers ter
wereld behoren - ze verorbe
ren per persoon jaarlijks
132 kilo melk, 16,5 kilo
kaas, 3,5 kilo boter en 6,5
kilo koffiemelk - noemt hij
een aardige bijkomstigheid.
Voor onderzoeker Adrie
Zwanenberg van Rabobank
International heeft de we
reld van de zuivel maar wei
nig geheimen.
Monatoetjes in Timboektoe
Wereldwijd verwacht hij een
groei van 1 tot 2% per jaar.
Overigens zal deze zich
vooral buiten Europa vol
trekken in de zogeheten
Timboektoe? Daar gelooft
Zwanenberg niet in. "Afrika
is nog steeds relatief arm.
Daar voorzie ik nauwelijks
een toename van de vraag
"Gemakkelijk, gezond en
luxe", vat Zwanenberg
samen.
De groeikansen doen zich
voor in vrijwel alle groepen
zuivelproducten. Vloeibare,
lang houdbare melkproduc
ten zullen het vooral goed
doen in de emerging mar
kets. Daar waar goede koe
ling is zal de vraag naar vers
toenemen. En vrijwel de
hele wereld gaat meer kaas
eten, dankzij de oprukkende
populariteit van fastfood,
pizza's en pasta's: gerechten
waarin vaak kaas zit. Het
optimisme in de zuivelindus
trie is dan ook vooral geba
seerd op de gestage groei
van de kaasconsumptie.
Zwanenberg en zijn colle
ga's voorspellen een toena
me van 2 tot 3% per jaar,
hetgeen neerkomt op 30%
in tien jaar.
Melk zelfs in medicijnen
Verder verwacht hij veel van
hoogwaardige technologi
sche ontwikkelingen.
"Grote zuivelondernemin
gen zijn in staat melk te ont
rafelen in stoffen die wor
den toegepast in zowel
food- als non-food." Melk,
de witte motor, zit tegen
woordig zelfs in medicijnen,
cosmetica en plastic.
"Nederland loopt bij deze
ontwikkelingen voorop",
aldus Zwanenberg. "Kennis
die de Nederlanders kunnen
uitbuiten door andere zui
velconcerns bijvoorbeeld
naar zuivel." Wél verwacht
hij een aanzienlijke volume
groei in Zuid- en Oost Azië
en Latijns Amerika en een
waardegroei - "dus zuivel
producten met een plus" - in
de reeds volwassen markten
van het westen.
"Over het belang van duurzame ontwikkeling is geen discussie meer mo
gelijk. Wei over de manier waarop we die kunnen bereiken." Dat zei
Shell-topman Cor Herkströter tijdens het eind mei door Rabobank
International georganiseerde congres 'Sustainability: choices and chal-
lenges for the future.'Duurzame ontwikkeling staat inmiddels hoog op
de agenda's van het bedrijfsleven en dat is bepaald geen altruïsme.
Winst en duurzaamheid gaan namelijk prima samen, zo leert de praktijk.
"Duurzame oplossingen kosten vaak niets of slechts heel weinig.
Terwijl het rendement enorm is", stelde directievoorzitter Izaak van
Melle van snoepmultinationai Van Melle. Voor hem is duurzaamheid
'a way oflife'en die is inmiddels in alle geledingen van zijn bedrijf
doorgedrongen. Op het dak van de Van Mellefabriek in Breda prijkt een
immens aantal zonnepanelen. Een investering die zichzelf in zes tot
zeven jaar terugverdient, maar nu al een besparing oplevert van
170.000 kubieke meter gas per jaar. De kosten van waterverbruik daal
den in enkele jaren van 2,5 miljoen tot minder dan 1 miljoen gulden.
Electriciteit betrekt Van Melle zoveel mogelijk van groene producenten.
Tegenover het deel van de productie dat niet duurzaam plaatsheeft
staat een compensatieplan in de vorm van het aanplanten van bomen
en ondersteunen van wind- en zonne-energiefondsen.
Ook oliegigant Sheil heeft duurzaamheid verheven tot leitmotiv. Het be
drijf heeft zijn eigen gedrag inmiddels langs de maatlat van een funda
menteel andere manier van zakendoen gelegd. Het resultaat is een
aangescherpte gedragscode, de publicatie van een geheel nieuw jaar
verslag en grotere openheid over richtlijnen en doelstellingen. Shell wil
daarmee laten zien dat het menens is met haar opvattingen over mens
heid en milieu. Het bedrijf investeert volop in duurzaam transport,
afvalmanagement en het ontwikkelen van schone technologieën.
Overigens zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Herkströter:
"Groene energie moet winstgevend zijn voor de producent, betaalbaar
voor de consument en gunstig voor het milieu."Zijn opvattingen en die
van Van Melle sloten naadloos aan bij de stelling van hoofddirectievoor
zitter Herman Wijffels, dat ondernemingen in toenemende mate zullen
worden beoordeeld op de zogeheten drie p's: profit, people en planet.
van hun wei-producten af te
helpen. In veel landen wordt
wei -dat overblijft na het
kaasmaken- namelijk ge
loosd of aan het vee ge
voerd. Met de milieuwetge
ving komen ze daarmee in
de problemen."
Shell-topman Herkströter: "Groene energie moet winstgevend
zijn voor de producent, betaalbaar voor de consument en gunstig
voor het milieu."
8
Rabokrant Extra