'Aangescherpte gedragscode normaal onderdeel van werk' Rabobank Nederland komt met Teamdag '99 naar de banken toe Huis Hypotheekadvies Offertes maken diverse aspecten hypotheek zichtbaar Rabobank Arnhem werkt al volgens de gedragscode. Tot te vredenheid van de klanten, zegt Ingrid Huiskens van Rabobank Huis Hypotheekadvies. Zij en haar collega-adviseurs bekij ken met hun klanten of de hypotheek nog wel aansluit op hun nieuwe situatie. "Vooral over het feit dat we een keer per drie jaar con tact met de klant opnemen zijn de reacties positief", zegt Huiskens, "daardoor hebben we veel klanten be houden. De klanten hebben allerlei onzekerheden over fiscaliteiten en de euro, en dan is het goed dat je daar over begint." Bijkomende kosten Over de andere aspecten van de gedragscode krijgt ze weinig te horen: "De rest vinden ze normaal." Ze doelt daarmee op de ver wachting van de klant. Deze vindt het bijna vanzelfspre kend dat de hypotheekadvi seur bijkomende kosten aankaart, zoals taxatiekos ten, notariskosten, het huur waardeforfait en kosten van onderhoud. Ook ervaart de klant het als een eerlijk ad vies dat de hypotheekadvi seur vertelt wat er met de woonlasten gebeurt als de rente stijgt of als hij gewe zen wordt op de hypotheek bescherming bij onvoorziene inkomensdaling. "Ook voor de hypotheekad viseurs is deze voorlichting een normaal onderdeel van het werk met hun klanten", vindt Joost Huvenaars, hoofd Marktbewerking en Verkoopondersteuning Rabobank Huis Sc Hypotheekadvies. Het seg ment biedt hierbij onder steuning aan. In bijvoor beeld de opfristraining krij gen de hypotheekadviseurs concrete handvatten en tips te horen om de gedragscode beter toe te passen. Waardoor ze de klanten beter kunnen blijven infor meren. "Onze aangescherpte gedragscode waarborgt dat we de beste hypotheekvoor lichting geven en dus het beste advies", zegt Huvenaars, "dat onder scheidt ons van andere marktpartijen. Dat beloven we de klant, daarom gaat hij met ons in zee en daar mag hij ons dus ook op aan spreken." Adviesgesprekken In de brochures van Rabobank Huis Hypotheekadvies komt in formatie over de gedragsco de. En ook in adviesgesprek ken en bij de offerte kan de gedragscode worden meege geven aan de klant. Bovendien staat er voor de banken een redactioneel arti kel in de Rabolnfobank, waarmee ze publiciteit voor de gedragscode kunnen ge nereren. Ook is er vanaf vol gende week een lokale ad vertentie beschikbaar die de banken kunnen inzetten. Huizenkopers stellen het op prijs als ze goed voorgelicht worden. Ze willen graag weten waar ze aan toe zijn, en de hypotheekadviseur concreet aanspreken op zijn advies. Om hier nog beter invulling aan te kunnen geven - en als uitvloeisel van de nieuwe positio nering - heeft Rabobank Huis Hypotheekadvies de gedragscode aangescherpt. In de opfristrainingen hebben hypotheekadviseurs enkele handvatten gekregen hoe er con creet mee om te gaan. Nu ook in de offertes diverse aspecten zoals eventuele rentestij gingen zichtbaar worden gemaakt, kunnen ze echt aan de slag. Ingrid Huiskens: 'Veel klanten behouden: Nieuwe opzet Teamdag Rabobank Huis Hypotheekadvies De grootste zaal van Nederland bleek voor de Teamdag Eigen Huis '98 te klein. Afgelopen februari moesten er di verse medewerkers van Rabobank Huis Hypotheekadvies teleurgesteld worden omdat er in het Congres Gebouw van Den Haag 'maar' tweeduizend mensen binnen konden. Op de Teamdag '99 zullen zeker alle medewerkers terecht kun nen. Rabobank Nederland komt dan naar de banken toe. In plaats van een lande lijke Teamdag worden volgend jaar regionale Teamdagen georganigani- seerd. "Om nog meer con cretere tips en handvatten te kunnen geven, hebben we gekozen voor een kleinscha liger opzet", verduidelijkt Mirja op den Camp van Marktbewerking en Verkoopondersteuning. Seminars en workshops Uit de evaluatie die na af loop van de Teamdag Eigen Huis '98 werd gehouden, blijkt dat de aanwezigen de Teamdag goed waardeerden. De grote meerderheid wil ook volgend jaar weer se minars (92 en work shops (75 "Deze kun nen ze tijdens de Teamdag Het Congres Gebouw was in februari niet groot genoeg om alle belangstellenden voor de Teamdag te accommoderen. '99 dan ook verwachten", zo verzekert Op den Camp. Er gaat dan echter wel het een en ander veranderen: "Uit de evaluatie bleek dat dit massale programma niet meer de meest effectieve ma nier is om iedereen te berei ken." Daarnaast vonden en kele aanwezigen de reis naar Den Haag erg lang. "Daarom organiseren we niet meer één gezamenlijke dag voor ieder een", aldus Op den Camp, "maar komen we als Rabobank Nederland naar de banken toe." Op een aantal plekken van het land organiseert Rabobank Huis Sc Hypotheekadvies in de laatste week van januari en in de eerste week van februari een Teamdag. Het thema, de onderwerpen, de exacte data en de locaties worden na de zomer be kendgemaakt. Teambuilding "We hopen dat iedereen van het team dan aanwezig is", zegt Op den Camp nadrukke lijk. Alleen als alle medewer kers van Huis Sc Hypotheek advies naar de Teamdag '99 gaan, kunnen ze de volgende dag concreet met de informa tie aan de slag. Een aantal on derdelen van de Teamdag - zoals de workshops - zullen de leden van een team dan ook gezamenlijk volgen. "Het doel van de Teamdag is samen leren, samen ervarin gen en nieuws uitwisselen en elkaar motiveren", zegt ze, "en natuurlijk is zo'n geza menlijke dag een prima gele genheid voor een stukje team building." Rabokrant Extra 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 31