'We rekenen niet af op punaises' Nog weinig te zeggen over effect themacampagnes op imago bank Algemeen Banken Nijmegen en Oosterhout-Lent voegen segmenten samen Colofon De Waal bij Nijmegen. Met huizen en kantoren op de stads wal en kassen aan de overkant van de rivier. De brug die beide oevers verbindt staat sinds kort symbool voor de sym biose tussen twee banken in dit gebied. Rabobank Nijmegen en Rabobank Oosterhout-Lent spreken zelfs van een door braak in de cultuur van de coöperatie. De segmenten Huis Hypotheekadvies en Financieel Advies (inclusief Beleggingen) zijn uit beide banken getild en tot één ploeg gevormd. Ton van Kuilenburg, Wichert de Lange en Alfons Smits bij de Waalburg. De belangrijkste aan leiding voor de unieke constructie is de bouw van ruim 12.000 woningen in VINEX-locatie De Waalsprong. Dat ligt in het werkgebied van Oosterhout-Lent. "Wil je op een goede en rendabele ma nier die markt benaderen, dan moet je samenwerken. De nieuwe ploeg zal de hele particuliere markt van beide werkgebieden bedienen", aldus algemeen-directeur Wichert de Lange, die op merkt dat ook de recente in lijving van de gemeente Lent bij Nijmegen de samenwer king bespoedigde. Lokale expertise Eén grote ploeg heeft vele voordelen, meent Alfons Smits, projectleider van het collectief. "Je kunt gebruik maken van eikaars sterke punten. Oosterhout-Lent heeft lokale expertise. De tuinders in het kassengebied zijn bijna allemaal klant van Oosterhout-Lent. Ze zijn grotendeels weggekocht of verplaatst naar elders en bij dat proces is de bank uiter aard nauw betrokken. Nijmegen is op haar beurt de grote stadsbank met con necties in netwerken. Met bovendien grotere expertise op het gebied van hypothe ken, beleggen en financiële advisering. Oosterhout-Lent kan daar van meeprofiteren. Zo kunnen we veel van el kaar leren." De Lange en Smits bezweren dat de samenwerking is geënt op het beginsel van gelijkwaardigheid. "Interne concurrentie is verspilling van energie. Daar kan een samenwerking alleen maar op stuklopen. Bij ons is daar geen sprake van. We nemen elkaar serieus en vertrouwen elkaar. Als je op die basis kunt samenwerken, is de kracht van de coöperatie heel groot. Dan is fuseren ook niet nodig." Illustratief is de korte en bondige overeenkomst waarin de samenwerking is vastgelegd. Smits: "De me dewerkers blijven op de loonlijst van hun eigen bank, alle andere kosten worden volgens eerlijke sleutels verdeeld. Dat heb ben we bewust niet tot in detail afgesproken, we wil len niet op punaises gaan af rekenen. Het gaat om de duurzaamheid van de sa menwerking." Initiatief beloond Rabobank Nederland steunt het project. "We hebben zelfs toestemming gekregen om onderling middelen uit te lenen. Ik zie dat als een belo ning voor ons initiatief", zegt Ton van Kuilenburg, commercieel manager Huis 8c Hypotheekadvies. De Lange voegt daar grijn zend aan toe: "Bedenk even dat Nijmegen geld over heeft en Oosterhout-Lent te kort komt." De samenwerking moet vooral haar vruchten gaan afwerpen op de hypotheek markt. Van Kuilenburg: "In de VINEX-locatie liggen de kansen. In aanvang is er voor de nieuwbouw veel be langstelling vanuit Nijmegen. We streven naar een marktaandeel van tus sen de 20 en 25%. Er is in middels een speciaal hypo theekcentrum ingericht. Twee hypotheekadviseurs zijn daar alleen maar bezig met de nieuwbouw." Opvallend is dat be halve de ontwikke ling van het merk Rabobank ook de merken ING, Postbank en ABN AMRO gemeten worden. Olthoff: "Zo weten we pre cies hoe ons merk er ten opzichte van de concurren tie voorstaat." Ondanks de moderne meet technieken kan Olthoff nog niet zeggen of de nieuwe communicatie-aanpak al ef fect laat zien. "Dat kost veel tijd. Kijk, als bank roepen we bijvoorbeeld niet dat we de goedkoopste zijn. Dat is een makkelijk boodschap. Zeggen dat je anders bent is moeilijker. Want de consu ment moet dat ook merken. En negen van de tien keer zijn we hetzelfde als onze concurrenten. Juist die tien de keer gaan we verder. Geven we meer aandacht, zijn we net iets meer be trokken." Bank met visie Is de invloed van de com mercials op de beeldvor ming van de consument nog niet duidelijk, wel bekend is wat het Nederlandse pu bliek ervan vindt. Olthoff: "De eerste paginagrote ad vertenties vonden ze druk, verwarrend, rommelig. Maar ook informatief en opvallend, herkenbaar. Ze vinden de Rabobank een veelzijdige bank met visie." Inmiddels is, om de adver tenties rustiger te maken, de tekst met eenderde tot de helft teruggebracht. Ook de commercials zijn aangepast. "Bij de commercial 'Ouderen' herkende slechts 28% de Rabobank als af zender", aldus Olthoff, "daarom is de tune -you'11 never walk alone- nadruk kelijker naar voren gescho ven. De herkenbaarheid van de commercials ligt nu op het niveau van de concur rentie." Het imago-onderzoek toont aan dat de naamsbekend heid van de Rabobank groot is (90%). De bank wordt gezien als een bank die be trokken is bij mens en maat schappij en die zich inzet voor de plaatselijke gemeen schap. Door klanten en niet- klanten, particulieren en on dernemers. Daarin onder scheidt de bank zich van de ABN AMRO, ING en Postbank. Internationale be drijven en beleggers kunnen beter terecht bij de ABN AMRO, zo menen de onder vraagden. "De praktijk is anders. Daarom zullen we Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EO 518 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Rabobank dit beeld in de toekomst proberen bij te stellen", aldus Olthoff. Wordt vervolgd, dus. 2 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2