'Emancipatie en het nemen van verantwoordelijkheid horen bij elkaar' Binnenlandse belangstelling voor buitenlandse nieuwsbrief 'What's NewS' Congres voor vrouwelijke ondernemers Communicatietips rond'Lage landen, Hoge sprongen'in Rabolnfobank Aanbieding voor vlucht naar Toronto 'Vrouwen doen veel dingen tegelijk' What sNewS "Voor mij is het een uitdaging om mijn tijd zeven dagen per week goed te plannen." Voorzitter Bertha Hovers-van Lierop van de Kring Noord- en Midden-Limburg was één van de sprekers op het congres 'De Winkel van de Tijd' dat afgelopen maandag in het Kröller Muller Museum plaats vond. Marketeer Marleen Jansen organiseerde het voor vijfhonderd (mede-)ondernemende vrouwen en de 100- jarige Rabobank. Vijf vrouwelijke ondernemers, v.l.n.r. Bertha Hovers-Van Lierop, Marjan Reesink-Goedvolk, Annet Peelen-Bus, Johanna de Groot-Ribma en Astrid Joosten. "Bestond er maar een win kel waar je tijd kon kopen, dan werd ik vaste klant", verzuchtte een vrouwelijke ondernemer. Uitspraken als deze vormden de aanleiding voor het congres. Jansen: "Veel vrouwen komen tijd te kort en moeten daardoor strak plannen. Met de dag wilden we de positie van vrouwen uit het midden- en kleinbedrijf en de agrarische sector onder de loep ne men." Deze groep vrouwen is veel groter dan veel men sen denken. Bij één op de drie ondernemingen is een vrouw eigenaar of mede eigenaar, zo blijkt uit een NIPO-onderzoek dat de Rabobank liet uitvoeren. "Het NIPO constateerde ook dat deze vrouwen het huishouden vrijwel volledig doen", zegt Jansen. "Wij vrouwen kunnen van nature en door omstandig heden de tijd beter indelen dan mannen", vertelde demissionair minister van Justitie Winnie Sorgdrager. "We doen veel dingen tege lijk. Zo denk ik vaak over iets belangrijks na als ik sta te koken." Ook zei ze dat je ervoor moeten waken alleen met het werk bezig te zijn. "Anders word je een eendi mensionaal mens." Verder meent ze dat veel mensen moeten wennen aan een vrouw op een hoge post. "Het vereist extra tijd en tact om als vrouw geaccep teerd te worden." Volgens Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofd directie en een van sprekers, is vrouwelijk ondernemer schap een logisch uitvloeisel van emancipatie. "Het is de meest uitgesproken manier om je lot in eigen handen te nemen en uiting te geven aan zelfstandigheid. Emancipatie en het nemen van verantwoordelijkheid horen bij elkaar als een Siamese tweeling." De top man vertelde dat de Rabo bank meer vrouwen in hoge posities wil plaatsen. Momenteel bedraagt het percentage vrouwelijk be stuurders bij de Rabobank zeven procent. Wijffels, gevraagd wat hij zou doen als hij tijd kon kopen in een winkel: "Lekker buiten spe len en op het land zijn." Bedrijven Advies f (040) 217 64 44 In de Rabolnfobank Eeuw 20k en op liet RaboWeb staat een brief met tips om 'Lage landen, Hoge spron gen' breder voor de bewer king van de markt in te zet ten. Bij de brief die vorige week is verstuurd naar de lokale banken is een boek bespreking met illustraties opgenomen die samen met een presentexemplaar ter publicatie kan worden gestuurd naar de lokale media. Ook worden tips vermeld om de kortingsbonnen te gebruiken. In de brief wordt verzocht om aanvullende bestellingen voor het boek zoveel mogelijk vóór 19 juni te plaatsen. Deze termijn is verlengd tot 3 juli. Personeelsleden van de Rabobankorganisatie kun nen met introducé(s) boe ken voor een aanbieding van de Evenements Reizen Group. Het gaat om een non-stop retourvlucht van Amsterdam naar Toronto met Martinair. De aanbie ding geldt voor de vertrek data: 25 en 29 juni, 2, 6, 9 en 13 juli. Bij vertrek in juni is de prijs ƒ445,- per persoon, bij vertrek in juli ƒ595,-. De luchthavenbe lasting van 75,- per per soon is hierbij niet inbe grepen. De banken krijgen van daag deze aanbieding met nummer 1998/15. Hij staat vandaag ook op het RaboWeb en volgende week maandag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 1.1) 'What's NewS' - de interne nieuwsbrief waarmee Rabobank International wereldwijd haar medewer kers informeert over actuele zaken - heeft ook in Nederland belangstelling getrokken. Medewerkers van lokale banken die dit blad ontwaarden op het bureau van een buitenlandse vestiging of de leestafels van Rabobank Nederland hebben gevraagd om een abonnement. Voor het eerst in de drieja rige geschiedenis van What's NewS - het eerste nummer rolde in 1995 van de persen - wordt het blad deze week ook verspreid onder lokale banken. "Ter kennisneming, met de mogelijkheid een abonnement te nemen en in overleg met het segment Bedrijven Advies", aldus hoofdredacteur Noor Tania- Stein. Nogal wat lokale banken handelen inmiddels zoveel internationale zaken af dat ze op de hoogte willen zijn en blijven van de beweeg redenen van Rabobank International. En dat is nu precies wat What's NewS biedt: informatie over stra tegische ontwikkelingen, mensen, markten, klanten, kantoren en bijzondere transacties. "Wereldwijd, gericht op de internationale dienstverlening van de orga nisatie", zegt Tania. Daarin verschilt dit engelstalige blad wezenlijk van de ande re interne media van de bank. Deze zijn voorname lijk gericht op het binnenland, hoewel ook die media nieuws en achtergronden brengen over Rabo bank International. 'What's NewS' ver schijnt iedere maand in een oplage van 4.400. Het blad is uitsluitend bestemd voor intern gebruik, de abonnementskosten dragen ƒ125,- per Senior development De voorkant van de juni-editie van 'What's NewS' be- |aar. Banken die een abonnement willen kunnen dat kenbaar maken met het formulier dat bij de juni-editie van What's NewS zit. Rabobank International (030) 216 24 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2