19 o 6 Boek'Het Coöperatieve Alternatief' ziet brood in toekomst coöperatie y Banken verplicht tot dividendrenseignering 19 9 8 Personeelskorting op Internet-abonnement bij TrefPunt Access Circulaire#^ Verwerking van Rabofoon-overboekingen naar een rekening bij een niet-Rabobank Verbetering incasso premies OpMaat- en SpaarZeker-verzekering op komst Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 537 Week 25 Vrijdag 19 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 'Het Coöperatieve Alternatief' is een wctensehappelijke publi catie over met name de laatste vijftig jaar van de Rabobank. Na 100 jaar begint de coöperatieve bank aan een nieuwe start door liet lidmaatschap voor alle klanten open te stellen en ze zo nau wer bij de bank te betrekken. 'Het Coöperatieve Alternatief' laat zien hoezeer die nieuwe start stoelt op het verleden. Fusies in de financiële wereld worden vaak door topmensen in het diepste geheim beklonken. Bij een coöperatie is zoiets onmoge lijk en ondenkbaar. In hoofd- Medewerkers van de Rabo bank kunnen voor 24,- per maand een Internetabonne ment nemen via HOCOM. Voor dit bedrag kan een per soneelslid onbeperkt surfen, inbellen tegen lokaal tarief en over een eigen mailbox en homepage beschikken. Op het Raboweb en vanaf maandag in de Rabolnfobank, dossier TrefOO, staat een for mulier waarmee medewer kers een Internet startpakket kunnen aanvragen. Met dit pakket kunnen zij direct het Internet op. TrefPunt Nederland C (030) 215 25 89 stuk III staat een beschrijving van de fusie tussen de Coö peratieve Centrale Raiffeisen- Bank te Utrecht en de Coö peratieve Centrale Boeren leenbank te Eindhoven in de jaren zeventig. "In tegenstel ling tot andere ondernemin gen moest de leiding van de coöperatieve banken terdege rekening houden met de opvattingen aan de basis en de verschillen in cultuur en mentaliteit. Door de grote mate van zelfstandigheid van de lokale banken was er veel overtuigingskracht nodig om overeenstemming te berei ken. Het fusieproces en het ineenschuiven van beide or ganisatiestructuren zou dan ook een periode van bijna tien jaar omvatten." De schrijvers wijzen erop dat toen die fusie er eenmaal was, deze breed werd gedragen. In hoofdstuk V is beschre ven hoe de Rabobank zich ontwikkelde tot een brede financiële dienstverlener en het All Finanz-concept haar intrede deed. De schrijvers illustreren dat het de bank bij de grote deals met Interpolis en Robeco niet ging om groei als zodanig, maar dat werd ingespeeld op de veranderen de behoefte van haar klanten. Dit ging gepaard met "een heroriëntatie op het wezen en de structuur van de coöpera tie". In het jubileumjaar heeft die heroriëntatie zijn formele bekroning gekregen: in be ginsel kunnen alle klanten lid worden van de coöperatie waardoor ze mee kunnen beslissen over de koers van de bank. De medewerkers van Rabobank Nootdorp verrasten hun leden tijdens de Algemene Vergadering met een bijzondere CD. Onder leiding van een plaatselijke musicus brachten zij het speciaal gecomponeerde lied 'Rabo 100 jaar' live ten gehore. Eveneens staan op deze CD de tune van You'll never walk alone, het Nootdorpse volkslied 'Hoog verbeven' en een rockversie van 'Rabo 100 jaar'. De leden kregen de CD en het jubileumboek 'Lage landen, hoge sprongen' na afloop van de Algemene Ledenvergadering. Financiële instellingen in Nederland moeten vanaf 1 juli 1998 de dividendgege- vens van balietransacties aan de fiscus doorgeven. Lokale banken wordt na drukkelijk verzocht deze gegevens vanaf die datum te kopiëren en te bewaren. Nederlandse banken zijn met ingang van het belas tingjaar 1997 door het ministerie van Financiën verplicht tot de zogenoem de dividendrenseignering. Rabobank Nederland zal de fiscus aan de hand van de gegevens uit het centrale systeem een opgave doen van de dividenden die klan ten ontvangen hebben. Aanlevering van dividend- gegevens van balietransac ties over 1997 is niet nodig. Over de manier waarop de dividend ontvangende klant geïnformeerd moet worden vindt nog overleg plaats. In september ver schijnt er in ieder geval een artikel over het onderwerp, gericht aan klanten van de Rabobankorganisatie, in het blad SAFE van de Robeco Groep. Uitgebreide informatie over de dividendrenseigne ring is te vinden in circulai re 61/218, die op het RaboWeb en vanaf maan dag in de Rabolnfobank staat. Cliënten Advies In de Rabofoon-overeen- komst kan een klant een eigen rekening opnemen die wordt aangehouden bij een niet-Rabobank. Via de Rabofoon kan hij direct van zijn spaarrekening geld over boeken naar deze externe rekening. Voor de klant is dit één boeking. Om systeem technische redenen loopt de werkelijke opdracht echter via een tussenrekening van de lokale bank naar de niet- Rabobank rekening van de klant. De boekingen naar en van deze tussenrekening wor den in principe na elkaar uit gevoerd. Bij banken echter die boekingen op de tussen rekening handmatig fiatte ren, kan vertraging ontstaan. Rabobank Nederland advi seert de banken om de betreffende boekingen direct, volledig en valutair juist uit te voeren, zodat de klant geen nadelige gevol gen ondervindt van de nu gehanteerde werkwijze. Meer informatie over de verwerking van de boekin gen en hoe deze door de banken te herkennen zijn, staat op het RaboWeb en vanaf maandag in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 2.2) Huis Hypotheekadvies Interpolis legt de komende weken de laatste hand aan een verbetering van het incassosysteem voor pre mies van de Opmaat- en de SpaarZeker-verzekering. Die gaat in op 1 augustus en dit betekent dat de premies vanaf die datum ook daad werkelijk op de incassoda tum worden afgeschreven van de rekening van de klant. De verzekeringspremies worden nu vaak een paar dagen voor de incassoda tum geïnd. Dit komt omdat het voor Interpolis nu nog niet mogelijk is om de incas sodatum exact af te stemmen op het afgesproken tijdstip. Met ingang van 1 augustus komt hier dus een eind aan en levert de incasso geen ongemak meer op voor de klant. Interpolis 7 (013) 46212 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1